گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند

به گزارش بزنیم بیرون ، به دنبال زندگی شهرنشینی بسیاری از عادات زندگی مردم تغییر یافته است به طوری که هر چند زمانی بسیاری از خانواده‌ ها در کنار فرزندان و همسران آنها زندگی می‎‎کردند ولی امروزه حتی پسران و دختران مجرد هم به دنبال زندگی مستقل از خانواده‎‎هایشان هستند.

 
زمانی بسیاری از خانه‎‎های شهری هم به دلیل نبود شبکه‎‎های آبرسانی، گازرسانی یا برق رسانی از داشتن حمام نیز محروم بودند و خانواده‎‎ها هر چند وقت یک‌بار از حمام‎‎های عمومی استفاده می‎‎کردند اما این روزها هر خانه‎‎ای حداقل دارای یک حمام است.
 
یزد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران دارای چنین شرایطی بوده است لذا یکی از حرفه‎‎های گذشته که امروز به دنبال توسعه شهرنشینی رو به فراموشی رفته، حرفه گرمابه‎‎داری است هر چند که هنوز هم آثاری از این گرمابه‎‎ها در شهر باقی مانده است.
 
البته بسیاری از این گرمابه‎‎های عمومی به دنبال از رونق افتادن تعطیل و بعضاً به مخروبه‎‎هایی تبدیل شده‎‎اند ولی اندکی نیز فعال مانده و برخی نیز با تغییر کاربردی به فضاهایی مانند رستوران، کافی‎‎شاپ یا انبار تبدیل شده‎‎اند.
 
«غلامرضا نیک‌رفتار» رییس اتحادیه صنف آ رایشگران و پیرایش ‎ گران مردانه یزد که مسئولیت صنف گرمابه‎‎داران را نیز برعهده دارد، در گفت‎‎وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، در این باره می‎‎گوید: تنها 11 یا 12 حمام عمومی فعال در استان باقی مانده و لی اکثر مابقی یا به رستوران و انبار و غیره تغییر کاربری یافته یا بعضاً به م خروبه  تبدیل شده است .
 
وی با بیان این که حمام‌ ها از قریب 50 سال قبل به منازل ورود پیدا کرد ه‎‎‌اند، اظهار می‌کند: اوایل تنها دو یا سه درصد خانه‌های شهر مجهز به حمام بودند ولی به تدریج به دلیل برخی ایرادهایی که از سوی ادارات بهداشت به گرمابه‎ها گرفته شد و با ارتقای آگاهی و اطلاعات مردم، این روند شدت گرفت تا به امروز که حمام از ملزومات هر خانه‌ای به شمار می‎‎رود.
 
نیک‌رفتار ادامه می‏‏‌دهد: این روند منجر به از رونق افتادن حمام‌های عمومی و به دنبال آن اتحادیه مستقل گرمابه‎‎داران در استان شد به نحوی که امروز اندک فعالان این صنف به عنوان زیر مجموعه اتحادیه آرایشگران و پیرایش‎گران مردانه فعالیت می‎‎کنند.
 
وی می‎‎گوید: ورود حمام‌ها به خانه‌ها باعث رکود فعالیت گرمابه‎‎های عمومی شده به طوری که درآمد فعالان این قشر به شدت کاهش یافته و فعالان آن غالباً تنها متحمل ضرر می‎‎شوند.
 
این مسئول معتقد است که تنها عامل فعال ماندن درصد ناچیزی از گرمابه‎‎های عمومی ، عشق متولیان و صاحبان این کسب و پیشه است که اغلب نیز در این حرفه موی خود را سفید کرده‎‎اند.
 
وی با تاکید بر این که همچنان وجود گرمابه‎‎های عمومی در شهرها و به ویژه در روستاها از ضروریات است، می‎‎گوید: سرپا ماندن این حرفه نیازمند حمایت ‎‎ های دولتی از سوی مسئولان است.
 
نیک‌رفتار در پایان نیز در مورد ساماندهی حمام‎‎های عمومی مخروبه موجود در شهر یزد نیز عنوان می‎‎کند: اکثر این گرمابه‎‎ها ملک شخصی افراد هستند و نمی‎‎توان بدون اهتمام و تصمیم صاحبان آنها اقدام به تغییر کاربری یا ساماندهی این بناها کرد.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.