گزارشی از تهرانگردی معلولان در دل تاریخ پایتخت

به گزارش بزنیم بیرون ،  برنامه تهرانگردى دهم مهر ماه نود و چهار با اتوبوس مناسب سازى شده از جلوى درب انجمن باور شروع شد.

با هماهنگى آقاى عالم نژاد، مدیر محترم كافه طهرون، از درب شرقى وارد باغ نگارستان شدیم و ساعت ١٠:٠٠ ایشان به جمع باوری ها پیوستند و توضیحات مفصلى در مورد تاریخچه باغ، ساختمانها و فضاهاى آن ارائه نمودند.
سپس از موزه كمال الملك بازدید بعمل آمد. پس از بازدید موزه با اتوبوس به خیابان خیام رفته و آنجا پیاده شدیم و از پیاده روهای اطراف مجموعه كاخ گلستان، خود را به كاخ رساندیم.

آقاى عالم نژاد توضیحاتى در مورد تاریخچه منطقه و كاخ گلستان ارائه نمودند و  سپس گشتى در محوطه زده شد و در مورد هر ساختمان و كاخ، حین گشت زنى اطلاعات داده شد.

پس از بازدید از كاخ گلستان آقاى عالم نژاد با گروه خداحافظى كرده و آقاى حسنى به عنوان راهنما در كنار گروه بودند.

با راهنمایى ایشان، به محله عودلاجان رفتیم. عودلاجان ( اسم كنونى خیابان) یا اودراجان محله اى بسیار قدیمى ست كه زمانى محل سكونت وزرا و افراد سرشناس و مرفه بوده است.

اودراجان به معنی مکان پخش آب است و در واقع نیز این محله، جایی بوده است که آب سرچشمه و قنات و رودخانه‌های محلی و به مرور آب کرج به‌منظور بهره‌برداری محلات تهران از آنجا پخش می‌شده است.رستوران سنتى عودلاجان (طهرون قدیم) میزبان اعضاى باشگاه باما براى صرف غذاى سنتى ایران یعنى آبگوشت در دیزى هاى سفالى بود.

ساختمان این رستوران كه در تیمچه اكبریان واقع است، زمانى میزبان پول ها و طلاهاى سرمایه گذاران و وام گیرندگان بوده، بله، این ساختمان با قدمت حدود ٢٦٠ سال، اولین بانك و صرافى ایران بوده است.

صرف ناهارى لذیذ در فضایى قدیمى و غنى از داستان هاى این سالیان تجربه فوق العاده لذت بخشى بود.

سپس از یك كنیسه در همین محل بازدید شد و گروه با خاطراتى خوش به محل انجمن برگشت.

با تشکر از سامانه حمل و نقل  شهرداری تهران و همراهان همیشگی انجمن باور و باشگاه باما

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.