گشتی در موزه آبگینه گنجینه سفال و شیشه کشور

به گزارش بزنیم بیرون ، درمیانه خیابان سی تیر، چندقدم مانده به خیابان جمهوری خانه قاجاری خود نمایی می کند که درمیان ازدحام همیشگی خیابان های مرکزی تهران ازگردشگران ایرانی وخارجی پروخالی می شود.

تکه ای ازتاریخ درمیانه یک باغ قاجاری، عمارتی بامعماری منحصربه فرد آن باعث شده که هم تاریخ مختلفی رابازگوکند و هم اینکه تاریخ سفال وشیشه ایران را در این مکان جست و جو کرد.
بنایی که امروزه به عنوان موزه آبگینه و سفالینه شهرت دارد؛ در منطقه 12 پایتخت جای گرفته است.
ورودی بنا تنها از سمت شرق و خیابان سی تیر راه دارد و قسمت شمالی و شرقی آن نیز به کوچه کم عرضی ختم می شود. این بنا درسال 1330 ﻫ.ق./ 1291 هجری شمسی توسط مرحوم استاد علی محمد معمارباشی و به دستوراحمد قوام(قوام السلطنه) به منظور دفتر کاری و استفاده شخصی او ساخته شد.
این ساختمان که در باغی به وسعت بالغ بر هفت هزار متر مربع قرار گرفته که در سال 1332 مورد استفاده وی و پس از مرگش توسط پسرش قوام به سفارت مصر فروخته شد که با تیره شدن روابط ایران و مصر در زمان عبدالناصر به مدت هفت سال در این اختیار این کشور و پس از آن نیز این بنای ارزشمند به ترتیب در اختیار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود.
این بنا در سال 55 توسط دفتر فرح پهلوی با کاربری موزه خریداری شد.
موزه آبگینه تلفیقی از معماری باروک ایرانی( تلفیقی از معماری سنتی و غربی) است. این ساختمان با زیر بنایی یک هزار و 40 متر مربع و با طرح هشت گوش و ستونهای کاذب در قسمت ورودی ساخته شده و دارای سه طبقه زیر زمین، همکف و طبقه اول دارای هفت تالار و سه سرسرا است.
طبقه همکف با پلکان هایی چوبی دوطرفه( به شکل 2 نعل اسب تودرتو) به سبک روسی ساخته شده و به طبقه دوم این بنا راه می یابد.
سرسرای موزه که پیش از استقرار سفارت مصر در این محل به شکل گنبدی ساخته شده بود نیز در این دوران شکل خود را از دست داده و به صورت مسطح تغییر کاربری داد.
طبقه زیر زمین این بنا که در گذسته به عنوان حوضخانه کاربری داشته در حال حاضرمحل کتابخانه موزه بوده که بیش از چهار هزار جلد کتاب نفیس در موضوعات مرمتی، شیشه، هنرو دانشگاهی در آنجا نگه داری می شوند.
بنای مذبور مانند بسیاری از بناهای دیگر دوره قاجار از تلفیق معماری سنتی ایران (نمای بیرون)و معماری اروپایی (درونی بنا) قرن نوزدهم بهره برده است که داخل بنا در سفری که قوام السلطنه به فرانسه داشت، الگو برداری شد.
مصالح به کار رفته در بنا از جنس آجر، گچ، ملات گل وآهک با نمای آجری می باشد.
همچنین درطبقه همکف موزه نیز تالارهای سمعی و بصری، مینا و بلور و در طبقه دوم نیز تالار صدف، زرین فام، لاجورد یک و لاجورد 2 وجود دارد که با طراحی هوشمندانه هانس هولاین معمار و هنرمند اتریشی توانسته ماهرانه تاریخ مختلف کشورمان را در چیدمان آثار سفالی و شیشه مورد استفاده قرار دهد.
از عناصر داخلی این بنا گچبری و تزییات چوبی آن را نام برد که به صورت ماهرانه ای در در بنا به کار گرفته شده است.
همچنین یکی ازنکات بارزی که پس از بازدید از موره آبگینه اندکی دوستاران هنر را تحت تاثیر خودر قرار می دهد، ارتفاعات ساخت و ساز برخی بناهای جدید در حوالی این مجموعه ثبت شده ملی است که به نوبه ای حریم منظر( منظر دید) آن را تغییر دهد که باید با نظارت بیشتر جلو ساخت و سازهای غیر عرفی را از حریم قانونی این اماکن تاریخی گرفت.
در حال حاضر 2هزار و 64 قطعه سفال و شیشه تاریخی در موزه آبگینه تهران حفاظت می شود که از این تعداد 899 آبگینه و شیشه، 680قطعه سفال، 242 بلور و 243 شی نفیس است.
موزه‌ی آبگینه یا همان خانه قوام السلطنه نخست وزیر سابق کشور در دوران قاجار و پهلوی در تاریخ هفت اردیبهشت 1377 با شماره‌ی ثبت 2014 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.