گل فشان ها چه خاصیت هایی دارند؟ / نگاهی به همه گل فشان های سیستان و بلوچستان

به گزارش بزنیم بیرون ،

روش‌های استفاده از آن بیشتر به صورت اماله، تزریق، استحمام، شست و شو، کمپرس گرم و... است.

علا‌وه بر موارد درمانی یاد شده، گل‌فشان‌ها با ایجاد مناظر زیبا و بدیع خود می‌توانند دیدنی‌های متنوع و تماشایی را برای گردشگران به نمایش بگذارند به طوری که خروج گل و آب به همراه گازهای هیدروکربوری و حتی شعله‌ور شدن آنها، با ایجاد حوضچه‌های مملو از آب و گل با خواص گل درمانی می‌تواند بسیار جالب، ‌زیبا و حتی شگفت‌انگیز هم باشد. علا‌وه بر گردشگران علمی گل‌فشان‌ها در ایران به ویژه در سواحل سیستان و بلوچستان می‌تواند برای سایر گردشگران بسیار جذاب باشد.

به منظور تحقق این مهم، لا‌زم است زیرساخت‌ها و امکانات و خدمات رفاهی و تسهیلا‌ت اقامتگاهی در این گونه نواحی ایجاد و زمینه جلب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود.

● گل‌فشان‌های سیستان و بلوچستان

گل‌فشان‌های سیستان و بلوچستان بیشتر از نوع گل‌فشان‌های سرد و تکتونیکی هستند و در نوار ساحلی دریای عمان قرار گرفته‌اند و تاکنون ۱۲ مورد از آنها شناسایی شده است. گل فشان پیرگل در محدوده قله بزمان از توابع شهرستان ایرانشهر و با فاصله هوایی حدود ۳۰۰ کیومتر از دریای عمان قرار دارد.

مهمترین گل‌فشان‌های استان عبارتند از:

▪ گل‌فشان در ابول شرقی:

با ارتفاع ۱۰ متر از سطح زمین و با مخروط دایره‌ای، به قطر حدود ۹۰ متر در محدوده کوهی به همین نام و در جوار جلگه ساحلی دریای عمان قرار گرفته است که دامنه غربی آن از شیبی تندتر و دامنه جنوبی آن از شیب ملا‌یم‌تری برخوردار است.

▪ گل‌فشان درابول غربی:

این گل‌فشان نیز در همین محدوده قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح زمین حدود ۲۵ متر با دامنه تند و پرشیب خودنمایی می‌کند و یکی از مرتفع‌ترین گل‌فشان‌های منطقه به شمار می‌رود. روانه‌های گلی که از فعالیت سابق آن بر جای مانده در ۸ کیلومتری روستای ریمدان با قطر تقریبا ۱۰۰ متر تشکیل شده و دارای دامنه‌های تپه‌ای است.

▪ گل‌فشان سگاری:

در شمال شرقی روستای کلا‌نی و ریمدان و در وسط جلگه ساحلی واقع شده، ارتفاع آن حدود ۲۰ متر است و دهانه فرعی آن در ارتفاع ۱۵ متری واقع شده و روانه گلی آن دایره‌ای به قطر تقریبی ۸۰ متر را تشکیل داده است.

▪ گل‌فشان سیصاد:

در جنوب روستای متروکه سیصاد و در ساحل شرقی رودخانه باهوکلا‌ت و در جلگه ساحلی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح زمین حدود ۱۰ متر بوده و مخروطی به قطر حدود ۵۰ متر را به وجود آورده است، روانه‌های گلی آن تیره رنگ و خاکستری است و دامنه شمالی که دهانه فعال در آن سمت قرا دارد، شیبی ملا‌یم و سایر دامنه‌ها که غیر فعال نیز هستند، شیبی به نسبت تند دارند.

▪ گل‌فشان سند میرسویان:

در شرق روستایی به همین نام قرار گرفته و در وسط جلگه صاف و هموار ساحلی با یک مخروط که دارای دهانه اصل به قطری حدود ۵/۳ متر بوده که آب و گل پس از جمع شدن در یک حوضچه به صورت روانه‌های گلی کاملا‌ شل و رقیق از سمت دامنه شرقی آن به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع این گل‌فشان از سطح زمین حدود ۸ متر و قطر نهایی آن حدود ۷۰ متر است.

▪ گل‌فشان وشنام:

دارای ارتفاع حدود ۱۰ متر و مخروط اصلی ۵/۱ متر، در شعاع حدود ۱۰۰ متر از دهانه اصلی است که روانه‌های گلی آن سرازیر می‌شود و در فاصله حدود ۵ کیلومتری کوه‌های ملکی واقع شده است.

▪ گل‌فشان‌تلا‌ب:

در محدوده بین پزم و کنارک و در پشت سواحل بالا‌ آمده این منطقه قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰۰ متر و از زمین‌های اطراف حدود نیم متر است. محیط آن حدود ۳۰ متر و قطر دهانه حدود ۲۰ سانتی‌متر است.

▪ گل‌فشان پیرگل:

دارای ابعاد تقریبی ۲۰۰ متر شمالی‌ جنوبی و عرض ۱۵۰ متر شرقی‌ غربی بوده و ارتفاع آن از کف دره حدود ۴۰ متر است. در قسمت بالا‌ی تپه حدود ۲۰ مخروط قدیمی و خاموش وجود دارد که در شرق آتشفشان بزمان و با فاصله هوایی حدود ۳۰۰ کیلومتر از دریای عمان قرار گرفته است.

دامنه‌‌های آن به صورت مخروط‌های کوچک از پایین تا بالا‌ کشیده شده و حدود ۸ دهانه فعال با قطر یک تا ۵/۱ متر بوده و در آن چندین شکاف که گاز و گل با فشار زیاد از آنها بالا‌ آمده و ۳ تا ۴ متر دورتر از شکاف پخش می‌شود وجود دارد.

▪ گل‌فشان بربرک:

در ۳ کیلومتری سمت چپ جاده کهیر، زرآباد در وسط یک جلگه ساحلی واقع شده و مخروط فعلی آن از سطح جلگه ساحلی حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و در شرایط موجود ۱۴ دهانه خاموش و یک دهانه فعال در دامنه شرقی دارد. در حال حاضر مخروطی با قطر تقریبی ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر در پیرامون آن تشکیل شده و آب و گل رقیق از دهانه آن خارج و به صورت جویی از گل‌های شل و آبکی به پایین دامنه سرازیر شده و تا فاصله ۳۰۰ متری از دهانه اصلی گسترش می‌یابد.

▪ گل‌فشان عین:

در فاصله ۷ کیلومتری شمال غربی روستای تران و ۱۰ کیلومتری جاده کهیر، زرآباد قرار گرفته و از سطح دریا با حدود ۸۰ متر فاصله است و مخروطی حدود ۵/۱ متر از سطح زمین دارد، قطر دهانه آن حدود ۴۰ متر است و فوران گل در داخل حوضچه به طور دائم و پشت سر هم صورت می‌گیرد و هیچگاه جوشش گل متوقف نمی‌شود.

▪ گل‌فشان تایگ:

به صورت مخروطی مستقل در جلگه ساحلی و سمت راست جاده کهیر‌ تنگ قرار دارد و بزرگترین و مشهورترین گل‌فشان منطقه و ایران است و از سطح زمین حدود ۳۰ متر و از سطح دریا حدود ۵/۶ متر ارتفاع دارد. خروج گل از آن به فاصله ۲ تا ۵ دقیقه یک بار با حباب‌های تقریبا بزرگی از گل خاکستری که از دهانه آن خارج می‌شود، صورت می‌گیرد هیچگونه بخار آبی به همراه نداشته و صدای انفجار خفیفی شبیه شلیک تفنگ از آن شنیده می‌شود. قطر دهانه آن حدود ۱۰ متر و عمق دهانه آن حدود ۴ متر بوده و بخشی از دهانه قدیمی آن به صورت پرتگاهی در اطراف دهانه فعلی قابل مشاهده است.گل‌فشان آب ▪ بادکشی: دارای مواد خروجی به صورت گل و لجن به همراه آب و دارای ارتفاعی بیش از ۸۰ متر بوده و از سطح زمین حدود یک متر ارتفاع دارد و در ۱۲ کیلومتری روستای کاشی ققرار گرفته است. دهانه اصلی گل فشان به وسیله نی پوشیده شده و خود گل فشان در زمین به نسبت مسطح جلگه‌ای ساحلی واقع شده و مخروط آن قطری حدود ۶۰ متر دارد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.