گنبرف اسکو خاستگاه گل محمدی در ایران

به گزارش بزنیم بیرون ، گل محمدی آذربایجان شرقی به قیزیل گول مشهور بوده و درادبیات این استان جایگاه ویژه ای دارد و در این میان روستای گنبرف شهرستان اسکو نیز از جمله  مناطق مهم  تولید گل محمدی در آذربایجان شرقی و کشور است.

مناطق سرسبز وگلزار روستای گنبرف شهرستان اسکو هر سال بعد از ایام نوروز رونق خاصی به خود گرفته و باغات و ارتفاعات این مناطق در نزدیکی شهر اسکو مملو از گل های محمدی می شود و رنگ صورتی گلهای محمدی سراسر منطقه را در بر می گیرد.

علاوه بر تهیه مربا از گل محمدی تولید شده توسط روستائیان گونبرف، گلاب آن نیز خاصیت درمانی دارد و در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است به طوری که از جمله فواید آن می توان به درمان زخم معده اشاره کرد و حتی استفاده از آن در وضعیت عمومی بدن موثر بوده و برای تقویت قلب نیز بسیار مفید است.

گل محمدی گیاهی ارزشمند با خواص غذایی و درمانی

محصول عمده گل محمدی گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از این محصول در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی و از پودر آن برای تزیین انواع غذاها استفاده می شود .

گل محمدی علاوه بر خاصیت درمانی و بهبود عارضه هایی همچنین دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی سازی و تهیه بستنی نیز کاربرد فراوانی دارد که گل سرخ تولید شده در شهرستان اسکو از اصیل ترین، بهترین و معطرترین نوع گل ها در دنیا محسوب می شود.

گل محمدی و مربای آن خاصیت گرمایی دارد و در درمان بیماری های گوارشی و ضعف عمومی بدن از جمله در درمان اسهال، زخم معده و درمان روده و بیماری های قلبی مفید است.

نبود واحد تبدیلی مشکل اصلی باغداران گنبرفی است

باغداران و پرورش دهندگان گل محمدی در خنکای صبح غنچه های تازه شگفته گل را می چینند و تا آغاز گرمای روز، گل های تازه شکفته شاداب و مشتری پسند را به بازار عرضه می دارند.

یکی از همین پرورش دهندگان گل محمدی در روستای گنبرف اسکو در گفت و گو به خبرنگار مهر اظهار داشت: مهم ترین مشکل باغداران نبود کارخانه صنایع تبدیلی است که  مجبوریم برای رفع نیازهای خود در این خصوص گل های جمع آوری شده را به سایر استان ها انتقال دهیم.

محمد عباسی در ادامه گفت: با احداث واحد تبدیل و فراوری گل محمدی در این روستا، آذربایجان شرقی می تواند گلاب مخصوص را تهیه کرده و به دیگر استان ها و حتی کشورهای خارجی نیز صادر کند.

وی افزود: حدود دو هکتار باغ گل دارم که از هر هکتار سه تن برداشت می کنم و الحمدالله امسال به خاطر بارندگی های قابل توجه و نظر لطف الهی محصول مان زیاد بود.

این کشاورز اسکویی در ادامه خاطر نشان کرد: گل محمدی دو نوع است گل سفید و گل مخملی که ازخصوصیات گل مخملی وزن زیاد است و مربای آن قرمز رنگ است.

عباسی در پایان گفت: بعد از جمع آوری گل های محمدی تولید شده در این منطقه، برای گلاب گیری، تهیه خوراک گل محمدی، عطر، اسانس و نیازهای دارویی و مواد آرایشی گل ها به  کرمان فرستاده می شود و این در حالی است که انجام این کارها در منطقه، علاوه بر اشتغال زایی برای اهالی بومی می تواند منبع درآمدی مناسبی نیز برای استان باشد ...

ضرورت ایجاد واحد های فرآوری گل محمدی در شهرستان اسکو

فرماندار شهرستان اسکو نیز با بیان اینکه این شهرستان قطب گلستان های گل محمدی در آذربایجان شرقی است، به خبرنگار مهر گفت: کشاورزان سخت کوش اسکویی این روزها مشغول برداشت گل از گلستان های زیبای گل محمدی هستند.

مرتضی محمد زاده افزود: در حال حاضر در کنار واحدهای گلاب گیری سنتی تنها یک واحد فرآوری با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن انواع عرقیات گیاهی و انواع اسانس گیاهی نسبت به گلاب‌گیری و اسانس گیری از گل‌محمدی فعالیت می‌کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت شهرستان اسکو در تولید گل محمدی و گلاب در سطح آذربایجان شرقی باید به موضوع فرآوری این محصول در سطح شهرستان اهمیت داد و با جذب و حمایت سرمایه گذار، درآمدزایی و اشتغال را در این بخش افزایش داد.

فرماندار اسکو بر ضرورت ایجاد واحد های فرآوری گل سرخ محمدی در منطقه تاکید کرد و گفت : با توجه به اینکه برداشت گل سرخ محمدی در این شهرستان به صورت سنتی انجام می شود لذا سود خوبی عاید گل کاران این منطقه نمی شود و لازم است با پیگیری و کسب مجوزهای لازم نسبت به ایجاد واحد های فراوری در این شهرستان اقدام شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال بتوانیم نسبت به بسته بندی و فراوری محصولات مختلف از گل سرخ اقدام کنیم.

جذب سرمایه گذار برای احداث واحد های فرآوری از برنامه های جهاد کشاورزی  اسکو است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو نیز  در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان اسکو با سطـح زیرکشت ۵۸۵ هکتار گلستان های گل محمدی رتبه اول آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است که از این سطح ۵۳۵ هکتار در مرحله باردهی و ۵۰ هکتار در مرحله نهال قرار دارند.

آیت اله عبادپور در ادامه سخنان خود گفت: برداشت گل محمدی در منطقه به دو صورت تازه چینی و غنچه چینی انجام می شود و بیش از یک هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی با عملکرد ۳.۳ تن در هکتار از این گلستان ها برداشت و روانه کارگاه‌های عرق‌گیری و بازار شده است.

وی بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی شهرستان را متعلق به روستاهای گنبرف، کردآباد، مجارشین و عنصرود عنوان و تصریح کرد: عمده گل های برداشت شده برای مصارف غذایی (تولید مربا و ادویه) و هم چنین فرآوری در سطح استان و یا سایر استان ها عرضه و مقدار محدودی از گل های تولیدی نیز در خود شهرستان خشک و در طول سال به صورت خشک شده به بازارهای منطقه ارسال می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو اظهار داشت: عملیات اصلاح ارقام از نظر کیفیت محصول و مواد موثره و میزان تولید گل محمدی در واحد سطح توسط مراکز تحقیقات، اصلاح گلستان های موجود در شهرستان به منظور ارتقاء کیفیت در قالب سند تدبیر توسعه شهرستان، جذب سرمایه گذار جهت احداث واحد فرآوری مدرن با تکنولوژی روز از برنامه های جهاد کشاورزی برای توسعه فعالیت های این بخش است.

کارشناسان معتقدند که زمان آن رسیده تا از راهکارهای جدید برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی استفاده شود و کوتاهی و تاخیر در اتخاذ تدابیر مناسب می‌تواند آینده منابع آب کشور را در آستانه بحران قرار دهد و در این راستا یکی از راه ها تغییر الگوی کشت و کشت محصولات با نیاز آبی کم مانند گل محمدی است.

دست اندرکاران و فعالان این حوزه نیز امیدوارند آماده سازی زیر ساخت ها زمینه ساز جذب سرمایه گذاران برای تولید محصولات گل محمدی در منطقه شده و روزی خانه خدا را با گلاب تولیدی شهرستان اسکو غباررویی کنند، آرزویی که تحقق آن در صورت توجه بیشتر به ظرفیت ها و توانمندی های منطقه در این خصوص دور از تصور نیست.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.