گنجینه‌ تاریخ عکاسی در دل پایتخت

موزه عکسخانه شهر جايي براي نمايش تاريخ عکاسي ايران شامل عکس ها و ابزار و  ادوات عکاسي در ايران است که در ميدان بهار شيراز واقع شده است.

در اين موزه مي توان قديمي ترين عکس ها و ابزار و ادوات مربوط به تاريخ عکاسي در ايران را شاهد بود؛ دوربين هايي که در فاصله سال هاي 1900 تا 1970 ميلادي در کشورهاي مختلف دنيا ساخته و به ايران آورده شده است و همچنين عکس هايي قديمي از دوران قاجاريه دوراني که براي نخستين بار عکاسي وارد ايران شد، گنجينه اي غني از عکاسي را براي اين موزه فراهم آورده است.
 
اين موزه با تلاش زنده ياد بهمن جلالي يکي از عکاسان پيشکسوت ايران بنا نهاده شد که خود او نيز از جمله مجموعه‌داران بزرگ عکس هاي دوران قاجاري بود و اهميت گردآوري اين عکس ها و ابزار و ادوات عکاسي را در قالب يک موزه نيک مي دانست.
 
 
نگهداري از عکس ها و دوربين هاي 100 ساله
 
مژگان طريقي مدير اين موزه درباره گنجينه اين موزه توضيح داد: موزه عکسخانه شهر تنها موزه تخصصي کاربردي درباره تاريخ عکاسي در ايران است که در سال 73 ساخته شده و در 28 ارديبهشت سال 74 مصادف با روز جهاني موزه افتتاح شد. نمايش، گردآوري، حفظ و نمايش دوربين هاي قديمي عکاسي و عکس هايي که يا گردآوري و خريداري شده و يا به موزه هديه شده از جمله فعاليت هاي ما در اين موزه است.
 
 
طريقي با اشاره به دو سالن نگهداري آثار اين موزه ادامه داد: در سالن اول دوربين هاي قديمي قاجاري و در سالن ديگر دوربين هاي مربوط به بيش از هفتاد سال پيش نگهداري مي شود. يک گالري هم داريم که هر بيست روز عکسهايش عوض مي شود و  آثار جديدي را به نمايش مي گذاريم. کتابخانه تخصصي عکاسي هم از ديگر بخش هاي اين موزه است که علاقه مندان به عکاسي و پژوهشگران با معرفي نامه مي توانند از اين کتابخانه استفاده کنند.
 
عکس هايي که در قالب کتاب جان گرفتند
 
مدير موزه عکسخانه از بخش انتشارات اين موزه به عنوان بخشي فعال در اين موزه ياد و بيان کرد: تاکنون هشت جلد کتاب درباره عکاسي چاپ کرده ايم که معرفي موزه عکسخانه، آقارضا عکاسباشي، کودکان ديروز، محمدحسن ميرزا آخرين وليعهد قاجار و سيماي تهران از آن  جمله است. همچنين تاکنون هشت مسابقه عکاسي برگزار کرده ايم که آثار چهار مسابقه در قالب کتاب چاپ شده  است که شامل عکس هاي سوگواره عکس هاي عاشورا و آيين هاي سرورو شادماني ملي و مذهبي است.
 
 
اين مدير موزه از انتشار دو مجموعه کارت پستال به عنوان ديگر فعاليت هاي اين موزه خبر داد و گفت: دو مجموعه کارت پستال چاپ کرده ايم که به مناسبت يک صدمين سال تصويب قانون مشروطه و تهران قديم است.
 
طريقي در بخش ديگري از سخنانش درباره برپايي نمايشگاه هاي دوره اي اين موزه هم توضيح داد: در طول سال بين 12 تا 16 نمايشگاه قديمي و معاصربرگزار مي کنيم که بيشتر شامل نمايشگاه هاي قديمي است اما به مناسبت دهه فجر، عاشورا و هفته دفاع مقدس عکس هاي جديدتر هم به نمايش مي گذاريم.
 
عکس هايي از دوران دفاع مقدس در گنجينه عکسخانه
 
وي نمايشگاه جديد اين موزه را نيز به مناسبت هفته دفاع مقدس شامل عکس هايي از گنجينه موزه با موضوع دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس، موزه عکسخانه شهر دويست و هفتمين نمايشگاه خود را به عکس‌هايي از رزمندگان جنگ تحميلي رژيم بعث حاکم بر عراق عليه ايران اختصاص داده است که در اين نمايشگاه 30 قطعه عکس در ابعاد مختلف از عکاسان جنگ به نمايش درمي‌آيد که در گنجينه موزه عکسخانه شهر موجود بوده است. اين نمايشگاه تا هشتم مهر ماه برپاست.
 
 
خريد از مجموعه‌داران عکس
 
طريقي در بخش ديگري از سخنانش درباره چگونگي گردآوري دوربين ها و عکس هاي قديمي هم يادآور شد: بخش اول اين آثار که شامل دوربين هاي منحصر به فردي بود، براي تاسيس موزه از افراد و مجموعه داراني که شناسايي شده بودند، خريداري شد اما بعد از افتتاح موزه، بيشتر مردم خودشان مراجعه و دوربين هايشان را موزه اهدا مي کنند.
 
 
او درباره لزوم خريد آثار بيشتر براي گنجينه هم گفت: ما کارشناساني داريم و کساني که دوربين‌هاي منحصر به فرد دارند و نياز به خريداري آن احساس شود، با نظر کارشناسان براي موزه خريداري مي شود.
 
دوربين 110 ساله در گنجينه موزه
 
طريقي درباره قديمي ترين دوربين اين موزه هم گفت: قديمي‌ترين دوربين ما مربوط به 110 سال پيش است که بسيار منحصر به فرد است چرا که هم دوربين و هم آگرانديسور است. اين دوربين را ما خريداري کرده ايم.
 
او قديمي ترين عکس ها را هم مربوط به دوره قاجار عنوان کرد و ادامه داد: قديمي ترين عکس هاي موزه مربوطه به دوران سلطنت ناصرالدين شاه و بعد از آن است.
 
ارتباط با مجموعه داران عکس در سراسر ايران
 
مدير موزه عکسخانه شهر يادآور شد: نود درصد دوربين ها و بهترين عکس هاي موزه در کتاب معرفي گنجينه عکسخانه شهر منتشر شده و در سايت ما هم قابل مشاهده است.
 
او درباره مجموعه داراني که بيشتر با آنها در ارتباط هستند، توضيح داد: در کنار افرادي که در تهران با آنها در ارتباط هستيم مجموعه داراني از سنندج، مراغه، مشهد، رشت و ديگر شهرهاي کشور نيز با ما در ارتباط هستند.
 
 
طريقي درباره امکان خريداري کردن مجموعه هاي خصوصي براي گنجينه موزه گفت: اين مجموعه داران به دليل آن که سرمايه هاي عظيمي را در اختيار دارند، امکان هديه دادن آنها وجود ندارد و ما هم براي خريدن آثار آنها توان مالي نداريم.
 
شرايط گنجينه موزه عکسخانه ايده آل نيست
 
طريقي در ادامه درباره چگونگي نگهداري از آثار اين گنجينه در شرايط استاندارد بين المللي بيان کرد: نگهداري اين آثار شکل ايده آل ندارد اما ما موزه دار خوبي داريم که در حد امکان تلاش مي شود اين آثار در شرايط مناسب نگهداري شود و عکس ها آسيب نبينند.
 
 
حجم بالاي آثار اهدايي و لزوم گسترش فضاي موزه 
 
وي افزود: فضاي ما بسيار کوچک است چون آرشيو ما تقريباً در طول ماه تعداد زيادي ابزار عکاسي و عکس به آن اضافه مي شود.
 
اين مدير موزه از نمايشگاه ويژه اهداکنندگان به موزه هم خبر داد و در اين باره توضيح داد: حالا مردم به ما اعتماد کرده اند به طوري که ما نمايشگاه ويژه از آثار اهداکنندگان داريم که  20 روز در سال در اختيار آثار اين افراد  قرار مي گيرد تا آثار و ابزارهاي عکاسي آنها را به نمايش بگذاريم و به اين ترتيب از آنها تجليل مي کنيم، به همين دليل اعتمادسازي است که دوبين ها و عکس هاي بسياري به گنجينه ما اهدا مي شود و فضاي نگهداري آثار ما نيز بسيار محدود است و نياز به گسترش فضا و ايجاد موزه استاندارد داريم.
 
او در ادامه تأکيد کرد: به هر حال عکس ها در کاغذهاي خاص و در شرايط بدون نور و شرايط نسبي خوب نگهداري مي شوند اما از استانداردهاي بين المللي فاصله دارد.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.

برچسب ها
گزارش معرفی موزه عکاسخانه شهر گزارش معرفی گزارش موزه گزارش عکاسخانه شهر معرفی گزارش گزارش موزه معرفی عکاسخانه شهر موزه گزارش موزه معرفی موزه عکاسخانه شهر عکاسخانه شهر گزارش عکاسخانه شهر معرفی عکاسخانه شهر موزه گزارش معرفی موزه گزارش معرفی عکاسخانه شهر گزارش موزه معرفی گزارش موزه عکاسخانه شهر گزارش عکاسخانه شهر معرفی گزارش عکاسخانه شهر موزه معرفی گزارش موزه معرفی گزارش عکاسخانه شهر معرفی موزه عکاسخانه شهر معرفی موزه گزارش معرفی عکاسخانه شهر گزارش معرفی عکاسخانه شهر موزه موزه گزارش معرفی موزه گزارش عکاسخانه شهر موزه معرفی گزارش موزه معرفی عکاسخانه شهر موزه عکاسخانه شهر گزارش موزه عکاسخانه شهر معرفی عکاسخانه شهر گزارش معرفی عکاسخانه شهر گزارش موزه عکاسخانه شهر معرفی گزارش عکاسخانه شهر معرفی موزه عکاسخانه شهر موزه گزارش عکاسخانه شهر موزه معرفی گزارش معرفی موزه عکاسخانه شهر گزارش موزه عکاسخانه شهر معرفی گزارش عکاسخانه شهر معرفی موزه گزارش موزه معرفی عکاسخانه شهر گزارش موزه عکاسخانه شهر معرفی گزارش معرفی عکاسخانه شهر موزه معرفی گزارش موزه عکاسخانه شهر معرفی گزارش عکاسخانه شهر موزه معرفی موزه عکاسخانه شهر گزارش معرفی موزه گزارش عکاسخانه شهر موزه گزارش معرفی عکاسخانه شهر موزه معرفی گزارش عکاسخانه شهر موزه عکاسخانه شهر گزارش معرفی موزه عکاسخانه شهر معرفی گزارش عکاسخانه شهر گزارش معرفی موزه عکاسخانه شهر معرفی گزارش موزه عکاسخانه شهر موزه گزارش معرفی عکاسخانه شهر معرفی موزه گزارش عکاسخانه شهر موزه معرفی گزارش