یخچال های خشتی ابرکوه؛ بناهایی ایستاده بر بام تاریخ

به گزارش بزنیم بیرون ، برکوه دارای آثار باستانی و تاریخی بسیاری است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند.

یکی از این بناها که نمونه آن را می توان در ابتدای ورود به شهر ابرکوه از سمت استان فارس و یا خروجی از سمت یزد تماشا کرد، یخچال های خشتی است که با گذشت سالیان طولانی همچنان با شکوه پابرجا مانده و تقریبأ اکثر مسافران عبوری در کنار آن توقف می کنند و عکسی به یادگار می گیرند.

قدمت برخی از یخچالها به عهد قاجار و برخی دیگر به رونق جاده ابریشم برمی گردد و به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده اند.

در شهرستان ابرکوه و در نقاط مختلف چهار نمونه از این یخچال ها وجود دارد.

یکی از محققان آثار تاریخی ابرکوه در مورد این بناها به خبرنگار مهر گفت: از جمله بناهای قدیمی شهرستان ابرکوه، وجود چهار یخچال خشتی در این منطقه است که کار تولید و انبار یخ به وسیله این بناها انجام می شده است.

غلامعباس خاموشی افزود: در معماری یخچال ها، سازندگان بنا به نکات مهمی چون برودت مناسب برای نگهداری یخ، نوع مصالح ساختمانی بنا، چگونگی تولید یخ و عایق کاری بنا توجه داشته اند.

وی ادامه داد: هر یخچال دارای قسمت هایی چون دیوارهای سایه انداز، حوضچه های تولید یخ و چاله وسیع مخروطی شکل است که بر فراز این چاله، گنبد بزرگ خشتی بنا شده است.

خاموشی گفت: دیوار گنبد در پایین دارای قطر زیاد است و هر چه به رأس نزدیکتر می شود از قطر آن کاسته شده است و گاه معمار برخی یخچالها مانند یخچال فتح آباد ابرکوه، برای کم کردن فشار وارد بر گنبد، آن را به صورت پله پله(مطبق) ساخته است.

وی ادامه داد: ورودی مخزن های یخ معمولأ رو به شمال قرار داشته است و به وسیله سطحی شیب دار، برای انتقال آسان یخ به حوضچه ها، مرتبط می شدند.

این محقق افزود: یخچال ها اغلب دارای دو در بوند که یکی در سمت شمال و دیگری در سمت جنوب قرار داشت و در زمستان از در شمال و در تابستان از درب جنوبی استفاده می شد و یخچال دار از طریق این درب، یخ را تحویل مشتری می داد و هنگامی که از درب ها استفاده نمی شد، آنها را با یک تیغه خشت و گل مسدود می کردند.

خاموشی در مورد ارتفاع زیاد یخچال ها گفت: ارتفاع بلند یخچال ها به این دلیل بوده است که با توجه به اینکه در طی روزهای گرم تابستان گرما در ارتفاع بالاتری قرار گیرد یخ ها ذوب نشوند.

وی افزود: معمرین می گویند پس از اینکه یخچال پر می شد، روی یخ ها را با یک نوع گیاه خشکیده به نام "پیزو" می پوشاندند.

معرفی کوتاهی از این بناهای تاریخی راه های دسترسی به این آثار تاریخی پایان بخش این گزارش خواهد بود.

یخچال ورودی ابرکوه

یخچال ورودی شهر ابرکوه از جمله آثار قدیمی شهرستان ابركوه است كه با پلانی به صورت مدور و حجمی مخروطی شكل به صورت پله ای بنا شده است.

ارتفاع این بنا حدود 20 متر است و سطح كف داخل بنا، گودتر از سطح زمینهای بیرونی ساخته شده است.

در کنار این بنا که در ورودی میدان ولی عصر(عج) شهر ابرکوه قرار دارد، اغلب اوقات شاهد حضور مسافران و گردشگران خارجی هستیم.

یخچال برزن

یخچال برزن از جمله آثار قدیمی شهرستان ابركوه است كه كنار جاده ارتباطی روستای مریم آباد واقع شده و با پلانی بصورت مدور و حجمی مخروطی شكل بنا شده است.

ارتفاع این بنا حدود20 متر است سطح كف داخل بنا، گودتر از سطح زمینهای بیرونی ساخته شده است.

یخچال برزن دارای چهار بخش عمده، حوض بند، مخزن یخ، دیوارهای سایه انداز و گنبد بزرگ روی مخزن است.

مصالح به كار رفته در این بنا، سنگ و خشت خام و گل و چوب و آهك است كه ابتدا حدود 50 سانتی متر را با مصالح سنگ، ملات، ماسه و آهك بنا كرده اند و بقیه را با خشت و گل ساخته اند. از خصوصیات بارز این بنا طرح و فرم ساخت آن است.

یخچال برزن دارای سه دریچه است كه در جبهه های شمالی، شرقی و غربی آن قرار گرفته است.

راحت ترین راه دسترسی به این بنا ورود به جاده منتهی به روستای مریم آباد در جاده خروجی به ابرکوه از سمت یزد است.

این جاده در کنار اداره جهاد کشاورزی ابرکوه قرار دارد و ابتدای جاده، علاوه بر نام روستا، تابلوی امامزاده عباسعلی که خود یکی از جاذبه های سیاحتی و زیارتی است، به چشم می خورد.

با طی مسافتی کوتاه در راهی آسفالته که به قسمت عمده باغات ابرکوه ختم می شود، می توانید علاوه بر دیدن این یخچال، از فضای مناسب این امامزاده نیز بهره ببرید.

یخچال هك شهرستان ابرکوه

یخچال هك در بخش بهمن و روستای هك واقع شده است و پلانی مشابه دیگر یخچالها دارد.

ارتفاع این بنا نیز حدود 20 متر است و سطح كف داخل بنا، گودتر از سطح زمینهای بیرونی ساخته شده است.

یخچال هك دارای چهار بخش عمده، حوض بند، مخزن یخ، دیوارهای سایه انداز و گنبد بزرگ روی مخزن است.

راه دسترسی به این روستا نیز میدان خروجی ابرکوه از سمت فارس است و با مشاهده گنبد عالی که بر فراز کوه بلندی قرار دارد و ادامه مسیری که به شهر مهردشت ختم می شود، می توانید به فاصله اندکی از شهر ابرکوه به روستای هِک برسید.

در بازدید از این روستا می توانید گنبد سنگی و معروف آن را نیز که یکی از آثار تاریخی شهرستان است به نظاره بنشینید.

یخچال فتح آباد

این یخچال در صحرایی به همین نام قرار دارد.

برای دسترسی به آن کافی است در کنار سرو 4500 ساله ابرکوه نشانی از صحرای ذکر شده بگیرید تا شما را به کنار امامزاده شهیدان که در نزدیکی این یخچال قرار دارد، راهنمایی کنند تا شما علاوه بر دیدار از این اثر تاریخی به زیارت نوادگان بلافصل امام محمد باقر(ع) نیز نائل شوید.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.

برچسب ها
یخچال تاریخی ابرکوه یزد یخچال تاریخی یخچال ابرکوه یخچال یزد تاریخی یخچال یخچال ابرکوه تاریخی یزد ابرکوه یخچال ابرکوه تاریخی ابرکوه یزد یزد یخچال یزد تاریخی یزد ابرکوه یخچال تاریخی ابرکوه یخچال تاریخی یزد یخچال ابرکوه تاریخی یخچال ابرکوه یزد یخچال یزد تاریخی یخچال یزد ابرکوه تاریخی یخچال ابرکوه تاریخی یخچال یزد تاریخی ابرکوه یزد تاریخی ابرکوه یخچال تاریخی یزد یخچال تاریخی یزد ابرکوه ابرکوه یخچال تاریخی ابرکوه یخچال یزد ابرکوه تاریخی یخچال ابرکوه تاریخی یزد ابرکوه یزد یخچال ابرکوه یزد تاریخی یزد یخچال تاریخی یزد یخچال ابرکوه یزد تاریخی یخچال یزد تاریخی ابرکوه یزد ابرکوه یخچال یزد ابرکوه تاریخی یخچال تاریخی ابرکوه یزد یخچال ابرکوه یزد تاریخی یخچال یزد تاریخی ابرکوه یخچال ابرکوه تاریخی یزد یخچال ابرکوه یزد تاریخی یخچال تاریخی یزد ابرکوه تاریخی یخچال ابرکوه یزد تاریخی یخچال یزد ابرکوه تاریخی ابرکوه یزد یخچال تاریخی ابرکوه یخچال یزد ابرکوه یخچال تاریخی یزد ابرکوه تاریخی یخچال یزد ابرکوه یزد یخچال تاریخی ابرکوه یزد تاریخی یخچال یزد یخچال تاریخی ابرکوه یزد تاریخی یخچال ابرکوه یزد ابرکوه یخچال تاریخی یزد تاریخی ابرکوه یخچال یزد ابرکوه تاریخی یخچال