یک راهنمای کامل برای دریافت ویزا با پاسپورت ایرانی

به گزارش بزنیم بیرون ، مینا و حبیب، زوج جهانگرد دوچرخه سوار ایرانی در کانال تلگرامی خودشون نوشتند:  توی سالهایی که داریم سفر میکنیم همیشه دغدغه ذهنیمون بوده که چطور میتونیم از فواید و نتایج سفرهامون علاوه بر تمام منافع و ارضاعات شخصی که برامون داره ،یه کاری هم برای بقیه انجام بدیم و دیگران رو هم در ثمرات سفرمون سهیم کنیم. شاید الان وقتشه  بتونیم یه کار کوچیک انجام بدیم .

سال هاست که علاقه مندان زیادی ازطرق مختلف باهامون ارتباط میگیرند و سوالهایی در مورد سفر ازمون میپرسند. ما هم حتی المقدور همیشه سعی کردیم در خور سوالها، جواب مناسبی بدیم حتی اگر شده مختصر و کوتاه.
این روزها هم که در سفریم سوالات زیادی ازمون پرسیده میشه  که باز هم  تلاش میکنیم به همه سوالها جواب بدیم و اگر گاهی دیر جواب میدیم و یا جوابی از قلم میفته  حتما به خاطر شرایط و مشغله زیاد  سفرمون هست که باهاش درگیریم .
تعدادی از دوستان هم پیام میدند که سوالاتی که در مورد سفر دارند  رو به خاطر ملاحضه کاری و یا اینکه نمیخوان وقتمون رو بگیرند  نمی پرسند و یا مختصرش میکنند که البته ما رو شرمنده اخلاقشون میکنند وگرنه ما با کمال میل حاضر به جوابگویی هستیم.
اما برای اینکه بتونیم راه کار مفیدی برای تمام این مسائل داشته باشیم یه  تصمیمی گرفتیم.
از اونجایی که یک  بخش زیادی از سوال و جوابهایی که بین ما ودوستان رد و بدل میشه تکراری هست میخواهیم از امروز  با توجه به اولویت وموضوعاتی که بیشترین سوالات رو به خودش اختصاص میده و یا ازاهمیت بیشتری  برخوردار هست بهش  بپردازیم  و با توجه به اطلاعات و تجربیات  خودمون سعی میکنیم  در موردش توضیح بدیم.
از دوستانی که سوالاتی در مورد سفر دارند خواهش میکنیم مدتی رو تامل کنند تا به جای جواب های کوتاه و مختصری که به صورت انفرادی براشون میفرستیم،به ما اجازه بدن  توضیحات کامل و مفصلی در مورد ابعاد مختلف سفر بدیم تا شاید تجربیاتی که توی این سالهای سفر کسب کردیم که بعضیهاشون  هم با پرداخت بهای گرونی بدست اومده ثمری برای دیگر علاقه مندان هم داشته باشه وجواب کاملتری باشه به سوال خیلی از علاقه مندان به سفر. 
  شاید همین اطلاعات مختصر ما بتونه راهگشا و کمک برای حرکت و شروعی برای دیگر اشخاصی که مایل به حرکت هستند باشه.
موضوعات مختلفی در باب سفر مطرح هست و همیشه هم از مون در موردش سوال میشه،از جمله،ویزاها، هزینه ها، اقامت، حمل ونقل، غذا، لوازم مورد نیاز،امنیت و خیلی موضوعات دیگر که تلاش میکنیم به یک یکشون اشاره کنیم .فقط خواهش میکنیم صبر داشته باشید و ما رو همراهی کنید.اگر موضوعاتی هم هست که دوستان علاقه دارند بهش اشاره کنیم لطفا مطرح کنند تا بهش بپردازیم.
 
راهنمایی برای تهیه ویزا ویژه ایرانی ها

ویزا یا همون روادید، مجوز ورود به هر کشور برای افراد غیر تبعه اون کشور هست که قوانین ،شرایط،  و اقسام مختلفی داره و که بهش اشاره خواهیم کرد.
.
الف_ انواع ویزا

ویزاها  انواع مختلفی دارند، ویزای کاری،تحصیلی،توریستی ،تجاری، ترانزیت و...که برای سفر هایی که عمدتا  ما انجام میدیم سر و کارمون با ویزای توریستی و به ندرت ممکنه ویزای ترانزیت باشه.
البته  خیلی از کشورها این مساله ویزا رو برای رفت و آمد راحتتر و ارتباط اقتصادی بیشتر با تعدادی ازکشورها  برداشتند و یا تسهیل کردند
 
ب _ویزای توریستی
ویزای توریستی رایج ترین نوع ویزا برای گردشگران محسوب میشه که عمدتا با مراجعه به سفارت و یا کنسولگریها و  با پرداخت وجهی به عنوان هزینه صدور ویزا و ارائه مدارک مورد نیاز  سفارت مراحل کار انجام میشه.
 
پ_ اعتبار پاسپورت
شرایط اخذ ویزا نسبت به ملیت و تابعیت کشورها و اعتباری که پاسپورتشون در جوامع بین المللی داره فرق میکنه.مثلا ملیتهایی مثل بیشتر کشورهای جزو اتحادیه شینگن،انگلستان،امریکا، کانادا، ژاپن و...بدون پرداخت هیچ هزینه ای و بدون نیاز به داشتن ویزا میتونن  به بیش از ۱۷۰ کشور جهان سفر کنند.
متاسفانه اعتبار پاسپورت ایران جزو پنج کم اعتبارترین پاسپورتهای جهان به حساب میاد وتنها برای ورود به حدود ۱۴ کشور از  ۲۰۰ کشور جهان نیاز به ویزا نداریم و یا ویزا در بدو ورود arrivalبرامون صادر میشه.
مثلا ترکیه،گرجستان ،مالزی و چند تایی کشور رو نیاز به ویزا نداریم وبرای  تعداد کمی از کشورها هم  ویزا در فرودگاه و لب مرز صادر میشه و نیازی به گرفتن ویزا  از قبل نیست مثل نپال،مالدیو و ..
 
ج_انواع ویزای arrival
_ بعضی از کشور ها هستند که ویزای arrival رو فقط در فرودگاه و فقط در صورتی که با پرواز قصد وارد شدن به اون کشور رو داشته باشیم صادر میکنند. مثل کنیا،تانزانیا، و یا ویزای خود ایران برای خیلی از ملیتها از جمله بیشتر اروپاییها.این نوع ویزا فقط در فرودگاه صادر میشه و اگر توریستی بخواد از طریق مرز زمینی وارد کشور  بشه باید پروسه گرفتن ویزا رو از قبل انجام بده و چه بسا نیاز داشته باشه تا دعوتنامه هم تهیه کنه. 
_ بعضی از کشورها ویزای  arrival رو هم در مرز هوایی و هم در مرز زمینی صادر میکنند.مثل کشور نپال 
(برای اطلاعات بیشتر و دقیقتراز وضعیت اعتبار پاسپورت ها و شرایط ورود به کشورهای مختلف  بهتره به اینترنت مراجعه شود)
 
۵_چگونگی در خواست ویزا
بهترین راه درخواست ویزا مراجعه به سایت اینترنتی،و یا تماس تلفنی با  سفارت مورد نظر و چک کردن مدارک مورد نیاز اون سفارت برای درخواست ویزا هست. 
داشتن هر چه بیشتر اطلاعات در مورد شرایط و قوانین هر کشور برای ویزا میتونه کمک کنه تا راحتتر و بهتر بتونیم موفق بشیم در امر گرفتن ویزا که با کمی سرچ کردن در اینترنت میشه اطلاعات زیادی رو بدست آورد.
البته ما سعی میکنیم اطلاعات پایه و اساسی رو در مورد ویزا ها بنویسیم اما عمده تلاشمون بر آینه که  به نکات مهم و کلیدیی اشاره کنیم  که در هیچ سایت اینترنتی و برگه مدارک مورد نیاز برای سفارت بهش اشاره نشده و نتیجه تجربیات شخصی خودمون در طول سالها ویزا گرفتن هست.
معمولا بعد از تکمیل مدارک مورد نیاز بهتره تلفنی با سفارت هماهنگ کنید و بعدبرای تحویل مدارک مراجعه کنید به سفارت.چون خیلی از سفارتها بدون وقت قبلی شما رو نمیپذیرند.برای بعضی از سفارتها هم مثل تقریبا تمام کشورهای اروپایی حتما می بایستی از قبل  وقت سفارت داشته باشید که بسته به سفارت ،این وقت رو میشه اینترنتی و یا از طریق تلفن گرفت که گاها بسته به فصل تا چند ماه ممکنه طول بکشه.
 
۶_برای اخذ ویزا بهتره شخصا اقدام کنیم  یا از طریق آژانسها؟

اقدام کردن به گرفتن ویزا هم بسته به کشور مورد نظر که باز هم میشه اطلاعاتش رو از اینترنت پیدا کرد میشه حضوری به سفارت مراجعه کرد که بهش اشاره کردیم  که معمولا بهتر و کم هزینه تر هست و یا برای بعضی از ویزاها میشه از طریق آژانسها اقدام کرد که با صرف هزینه بیشتر، دردسر کمتری رو متحمل میشیم.تاکید میکنیم که برای بیشتر ویزاها حتما باید شخصا اقدام کنید وتنها برای بعضی از سفارتها اقدام از طریق  اژانسهاامکانش هست و یا مقرون به صرفه تره..
بعضی از سفارتها هم فقط از طریق آژانسها ویزا میدند مثل ویزای امارات.
مزیت اقدام از طریق آژانسها اینه که یکسری از مدارک از جمله،رزرو هتل،رزرو بلیط هواپیما،گاها بعضی از انواع دعوتنامه ها رو خود آژانس در قبال دریافت وجهی  براتون انجام میده که اگر خودتون بخواهید انجام بدین به دردسرش نمیارزه اما معمولا مدت زمان کمتر و محدودتری رو ویزا میگیرند..ویزای بعضی از کشورهای آسیای میانه،مثل ازبکستان و یا روسیه از جمله اینها هستند که اگر شخصا اقدام کنید دوندگیها و مدارک زیادی ازتون میخواد و با توجه به رفت و آمد کمتر و دوندگی کمتر به نظر مقرون به صرفه تر هست. در حالت کلی جاهایی که مسافرای ایرانی زیادی بهش مراجعه میکنند و تورهای زیادی براش وجود داره با صرفه تراینه که از صرفه از طریق اژانسها اقدام بشه که خیلی وقتها روی قیمت تور هزینه ویزا رو هم حساب میکنند.مثل تورهای تایلند،دبی.اما یه جاهایی مثل هند که راحت ویزا میده و مدارک زیادی هم لازم نداره بهتره شخصا اقدام کنید.
 
۷_مدارک مورد نیاز برای ویزا
مدارک مورد نیاز بسته به هر کشوری فرق داره و بهتره همون طور که از قبل هم  بهش اشاره کردیم مدارک رو از سفارت مورد نظر تلفنی و یا از طریق سایت خود سفارت چک کنید.ما سعی میکنیم تمام مدارک مورد نیاز رو که سختگیر ترین سفارتها مثل کشورهای عضو شینگن میخوان رو بهش اشاره کنیم. 
1_پاسپورت که لااقل ۶ ماه از اعتبارش باقی مونده باشه
(توجه داشته باشید که پروسه بعضی از ویزاها ممکنه تا دو سه ماه طول بکشه و منظورشون از حداقل شش ماه زمانی هست که ویزا آماده شده و میخوان ویزا رو روی پاسپورت بچسبونند.پس بهتره اگر اعتبار پاسپورت لب مرزی هست و یا مدت اقامت در کشور مقصد طولانی هست  قبل از اقدام برای ویزا حتما پاسپورت رو عوض کنید)
2_بین یک تا چهار قطعه عکس که معمولا ۳*۴و یا ۶*۴ هست
 (حتما عکسها رنگی و پشت زمینه سفید باشد)
3_پرینت حساب بانکی سه تا شش ماهه و یا نامه تمکن مالی از بانکتون که به زبان انگلیسی هست
(گردش مالی خوب یکی از ارکان مهم برای گرفتن ویزاست.پس میتونید دو سه ماه قبل از اقدام برای ویزا از دوست و آشنا که بهتون اعتماد داره درخواست کنید به حسابتون پول واریز کنند و از حسابتون بر گردونید بهشون.روزی هم که میخواهید پرینت حساب بگیرید بهتره حتی شده پول قرض کنید یه  روز قبل بریزید به حسابتون و بعد از پرینت بانک پول رو برگردونیم به صاحبش
4_داشتن دعوتنامه رسمی یکی از بستگان و آشنایان که در کشور مورد نظر ساکن هست.(تمام سفارتها دعوتنامه نمیخوان ولی اونهایی که توی مدارک درخواستی دعوتنامه میخواندشاید یکی از مهمترین ارکان همین دعوتنامه هست.مثل ویزای شینگن.پس برای سفارتهایی که دعوتنامه نیاز دارند تمام تلاش رو برای تهیه اش باید کرد.)
5_ترجمه شناسنامه و کارت ملی(این مدارک رو دارالترجمه ها ترجمه میکنند و مهر دادگستری و وزارت امور خارجه رو هم خودشون روی مدارک میزنند)
6_نامه اشتغال به کار( ترجمه شده به زبان انگلیسی)
7_سابقه بیمه(ترجمه شده  به انگلیسی)
8_ترجمه سند ملکی
9_ترجمه سند ازدواج(برای متاهلین)
10_ارائه پاسپورتهای قبلی(برای اینکه نشون بده چه کشورهایی رو سفر کردید)
11_رزرو هتل(میشه از روی سایت هایی مثل booking.com و غیره براحتی بدون نیاز به کارت اعتباری این کار رو خودتون انجام بدید.فقط کافیه گزینه هتلهایی رو پیدا کنید که نیاز به کارت اعتباری ندارند و اگر کارت اعتباری هم دارید حتما توجه داشته باشید که فری کنسل باشند  یعنی اگر فراموش کردید برای کنسل پولی از حسابتون کم نکنند.بعسی اوقات میشه با رزرو هتل کنسول رو متقاعد کرد تا دعوتنامه ازتون نخواد.تاکید میکنم بعضی وقتها و بعضی سفارتها.  
12_رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما به کشور مقصد(رزرو بلیط هواپیما رو میشه از طریق آژانسهای هواپیمایی به راحتی انجام  داد و اگر کسی کارت اعتباری بین المللی داشته باشه میتونه از سایت هایی مثل sky scanner و دیگر سایتها خودش این کار رو انجام بده
13_یک نامه درخواست ویزا و توضیح  زمانبندی و برنامه سفر
14_گاها بعضی از سفارتها نامه عدم سوء پیشینه هم  میخوان که باید با مراجعه به کلانتری محل و کمی تحمل جو سنگین و نه چندان دلنشین پاسگاه، تهیه اش کنید.
تمام سفارتها همه این مدارک رو نمیخوان وخیلی وقتها با رزرو هتل ،رزرو هواپیما و یکی دوتا دیگه مدارکی که بهش اشاره کردیم کار راه میفته و مدارکی مثل دعوتنامه،سند ملکی و ... برای ویزای کشورهای درست و حسابی درخواست میشه.
 
مطالبی که راجع به ویزا گفتیم رو با کمی پرس و جو و گشتن توی اینترنت به راحتی میشه بدست آورد .حالا به چند تا نکته کلیدی خیلی مهم اشاره میکنیم که حاصل تجربیات شخصی مون هست و شاید خیلی از کسانی سفرهای زیادی رو هم انجام دادند تا حالا بهش برخورد نکردند و یا اگر برخورد هم کردند متوجه دلیلش نشدند. ما چند باری با این مسایل برخورد داشتیم و افراد زیادی رو هم میشناسیم که به خاطر همین مسایل جزعی که جایی هم بهش اشاره نمیشه، یا نتوانستند ویزا بگیرند و یا در مرز و فرودگاه دیپورت شدند.
از اونجایی که داشتن ویزای یک کشور  ضامن حتمی ورود به اون کشور نیست،و مامور کنترل ورودی اون کشور براحتی میتونه مانع ورود تون بشه مخصوصا برای ملیتهایی که اعتبار پاسپورت خوبی ندارند از جمله ملیت عزیز خودمون ،پس این نکته ها خیلی میتوننددرصد گرفتن ویزا رو افزایش و یا احتمال دیپورت شدن رو به حداقل برسونه.
۱_ اینکه توی اقدام کردن برای گرفتن ویزا اگر دعوتنامه از شخصی که مقیم کشور مقصد تون هست ندارید و یا سفارت ازتون دعوتنامه نخواسته حتما یک رزرو هتل داشته باشید حتی اگر توی مدارک ازتون نخواسته باشند.رزرو هتل برای گرفتن ویزا  یک نکته مهم به شمار میاد تا نشون بده شما کجا مستقر هستید.البته بیشتر سفارتها جزو مدارک مورد نیاز درخواست رزرو هتل رو میکنند.
 ۲_ در ورود به هر کشوری حتما رزرو هتل همراهتون باشه حتی اگر نخواهید برید هتل. توی ورودی خیلی  از کشورها محل اقامت مسافران حداقل برای شب اول چک میشه. اگر شخصی رو میشناسید و یا قراره برین  پیشش هم بهتره آدرس و شماره تماس همراهتون باشه  تا موقع عبور از  گیت فرودگاه و یا مرز  به خاطر همین مسئله کوچیک مانع ورودتون به اون کشور نشن.رزرو هتل براحتی و بدون هیچ هزینه ای در سایت های مختلف از جمله booking.com  امکان
۳_ برای پرواز به جاهایی مثل اروپا که با یک ویزای شینگن میشه به بقیه اروپا هم سفرکرد،ترجیحا بلیط پرواز از ایران به کشوری باشه که ویزا رو ازش گرفتیم.مخصوصا کشورهایی مثل المان،فرانسه و اونهایی که شرایط اقتصادی بهتری دارند گاها سخت گیری میکنند و اگر ویزا مثلا از لهستان صادر شده باشه ممکنه اجازه ورود ندن. 
۴_ ،کسانی که قصد سفر با پرواز به چند کشور رو دارند (غیر از اروپا)ومی خوان از کشوری وارد و از کشور دیگه ای با پرواز برگردن ایران  ،بهتره بلیط پرواز بلند مدت بگیرند،مثلا،شش ماهه و یا یکساله،(بر اساس زمانبندیشون)و بلیط رفت و  برگشت رو طبق مدت زمان ویزایی که دارند از کشور اول بگیرند.در خیلی از فرودگاهها هنگام ورود  بلیط برگشت رو هم ممکنه چک کنند و نشون دادن ویزای کشور بعدی و یا گفتن اینکه قصد داریم از کشور دیگه ای برگردین مامور  فرودگاه رو قانع نکنه و مانع ورودتون بشن.بعد از گذشتن از گیت میشه با مراجعه به دفتر هواپیمایی ،زمان و مکان رو با پرداخت ۴۰_۵۰ دلار تغییر داد.پرداخت این مبلغ بهتر از ریسک کردن و دیپورت شدن هست. 
چند موردی که بهش اشاره کردیم ممکنه در همه موارد اتفاق نیفته و خیلیها بدون رعایت این موارد به مشکلی هم بر نخورده باشند،اما کسانی هم هستند که سر همین موارد جزعی دیپورت شدند.
_توجه داشته باشیم که بهترین جایی که میتونیم برای ویزای کشوری اقدام کنیم ،از داخل کشور ه خودمون هست و برای خیلی از کشورها که براحتی از ایران میشه ویزا گرفت بیرون از کشورمان یا ویزا نمیدند و یا اینقدر مدت زمان طولانی باید منظر موند که ارزش معطلی زیاد رو نداره.برای اونهایی که سفارت توی کشورمون ندارند که چاره ای نیست و باید بیرون از کشورمون براش اقدام کرد.
 
_مشخصات ویزای توریستی 
۱_اعتبار ویزا یاvisa validity مدت زمانی هست که میتونیم در کشور مورد نظر بمونیم که معمولا برای ویزای توریستی بین یک تا سه ماه بسته به کشورها تغییر میکنه،گاها ممکنه بر طبق درخواست خودمون و یا تشخیص کنسول این اعتبار کمتر و یا بیشتر هم بشه.
۲_ اعتبار ورود یاenyer validity مدت زمانی که فرصت داریم تا وارد کشور مقصدمون بشیم هست که معمولا از زمان صادر شدن ویزا تا سه یا پنج ماه تغییر میکنه.( باز هم بسته به کشورها متغیر هست.مثلا ویزای برزیل یکسال اعتبار ورود داره)
۳_ویزای توریستی به صورت
Single یکبار ورود
Double دوبار ورود
Multiple چند بار ورود
صادر میشه که تعداد  دفعاتی که میتونیم در مدت ویزا مون از اون کشور خارج و یا وارد بشیم رو نشون میشه .
برای کسانی که قصد سفر به چند کشور رو دارند و حدس میزنند ممکنه به هر کدوم از کشورها مجبور شن مجدد برگردند بهتره موقع اقدام برای ویزا ،درخواست دوبار ورود و یا مولتی پل رو بدند.این ویزاها اگر که قسمت کنسولی قبول کنه معمولا با پرداخت مبلغ بیشتری امکان پذیر هست.
۴_بعضی از ویزاهای توریستی قابل تمدید  هستند میشه اطلاعاتش رو در مورد قابل تمدید یا غیر قابل تمدید بودن رو از خود سفارت و یا کنسولگری سوال کرد.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.