۱۳۰ مرکز مذهبی گلستان آماده پذیرایی از مسافران

به گزارش بزنیم بیرون ، جاذبه‌های گردشگری مذهبی (امامزاده‌ها و زیارتگاه‌ها) نقش مؤثری در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره بزرگان دینی در طول تاریخ گذشته و امروز داشته است.

گردشگری مذهبی یکی از رایج‌ترین اشکال گردشگری در بین شهرهای ایران است که اصلی‌ترین هدف آن درک تجربه‌ای مذهبی است. گردشگران برای زیارت اماکن، آثار، یادمان‌های مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، آموزش و گذراندن اوقات فراغت به مکان‌ها و مراکز مذهبی سفر می‌کنند.

در استان گلستان که به نگارستان ایران‌زمین و سرزمین دارالمومنین مشهور است، ۱۲۳ بقعه متبرکه وجود دارد که از این تعداد ۱۰۳ بقعه شامل حرم امامزادگان بوده و ۲۰ مورد از بقاع نیز شامل سقاخانه، زیارتگاه و قدمگاه است که برای هرکدام از این‌ها بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی امکانات رفاهی تدارک دیده‌شده است.

در اینجا به معرفی تعدادی از امامزادگان شاخص استان گلستان می‌پردازیم.

امام زاده نور

شرح حال: امامزاده اسحاق معروف به امامزاده نور نسبت آن به حضرت موسی کاظم (ع) منتهی می شود. اسحاق بن موسی بن جعفر برادر تنی امام رضا (ع) است. این مکان از ابنیه قرن نهم هجری ( وره سلجوقی) محسوب می شود.

 

 

آدرس: این امام زاده در شهر گرگان است و مسیر دسترسی آن میدان شهرداری به سمت خیابان خمینی، داخل بافت تاریخی و جوار اداره کل میراث فرهنگی گلستان است.

امکانات رفاهی: این امام زاده محل اقامتی ندارد ولی سایر امکانات رفاهی و بهداشتی را داراست. از طرفی در نزدیکی آن هتل خیام قرار دارد.

امام زاده روشن آباد

شرح: مقبره این امامزاده متعلق به عبداله از بستگان امام موسی کاظم (ع) است. بنای امامزاده یادگار معماری قرن نهم هجری، که در میان باغی واقع شده است. این بنا دارای بقعه بوده که دارای رواق و حرم چهار گوش و گنبد ساقه‌دار و مدور است. ساختمان اصلی این بنا به قرن نهم هجری قمری تعلق دارد.

 

 

آدرس: حدود‪پانزده‪کیلومتری بین راه گرگان به کردکوی در نزدیکی روستای سرکلاته کفشگیری و دورود محله در وسط باغ مشجر و قبرستانی به همین نام واقع شده‌است

امکانات رفاهی: این بنا امکانات اقامتی ندارد ولی امکانات بهداشتی را داراست.

امامزاده عبدالله (ع)

شرح‌حال: این امام‌زاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع)هست.

 

 

آدرس: استان گلستان، شهرستان گرگان، بخش مرکزی، شهر گرگان، میدان شهدا.

امکانات رفاهی: به دلیل حضور زائران زیادی که عازم مشهد مقدس هستند و در این مکان بیتوته می‌کنند این بقعه دارای امکانات زیرساختی شامل آب برق گاز و سرویس‌های بهداشتی است.

امام‌زاده طیب (ع)

شرح‌حال: این روستا مدفن امامزاده طیب (ع) فرزند موسی بن جعفر(ع) است.

 

 

آدرس: امامزاده طیب (ع) در حاشیه جنگل روستای قرن‌آباد در ۲۰کیلومتری بخش مرکزی شهرستان گرگان واقع‌شده است.

امکانات رفاهی: شامل آب، برق و گاز و زائرسرا می‌باشد.

امامزاده عبدالله (ع)

شرح‌حال: امامزاده سید عبدالله ملقب به کاظم واقع در روستای زیارت از سادات موسوی گرگان و از نوادگان قاسم اشجع فرزند ابراهیم عسکری است که با ده واسطه به امام موسی الکاظم (ع) می‌رسد.

 

 

آدرس: این امامزاده در روستای زیارت هفت کیلومتر بعد از جاده نهارخوران گرگان به سمت جنوب قرار دارد.

امکانات رفاهی: اگر قصد هم‌جواری با این مکان مقدس را داشته باشید امکاناتی از قبیل پارکینگ، سرویس بهداشتی، مکان برای چادر زدن برای اسکان شبانه و ... در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

امامزاده یحیی ابن زید (ع)

شرح‌حال: حضرت یحیی ابن زید ابن علی(ع) ابن الحسین (ع) ابن علی (ع) ابن ابیطالب(ع) که از طرف پدر و مادر با سه واسطه به امام علی (ع) می‌رسد.

 

 

آدرس: این امامزاده در شهرستان گنبدکاووس واقع‌شده است.

امکانات رفاهی: در اطراف این امامزاده ۱۳۴ زائرسرا وجود دارد و هرکدام در طول سال تعداد سه هزار نفر زائر را پذیرا می‌باشد.

آستان مقدس امامزاده آق امام

شرح‌حال: در منطقه آزادشهر بقعه متبرکه آق امام قرار دارد که مدفن محمد بن زید(ع( معروف به آق امام و محمد بن صادق دیباج می‌باشد. محمد بن زید علوی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بود که به تدریس شیعی اهتمامی تام داشت.

 

 

آدرس: این امامزاده در دهستان نظام‌آباد از توابع بخش مرکزی آزادشهر در استان گلستان واقع‌شده است.

امکانت رفاهی برای مسافر: زائرسرا ندارد ولی محل مناسبی برای اسکان موقت مسافران است.

بقعه متبركه امامزاده حبیب‌الله (ع)

شرح‌حال: امامزاده حبیب‌الله (ع) از نوادگان موسی بن جعفر(ع) است.

 

 

آدرس: استان گلستان، شهرستان بندرگز، این امامزاده در هشت کیلومتری غرب شهرستان بندرگز، در مجاورت راه‌آهن سراسری و همچنین در حوالی روستای لیوان شرقی واقع شده است.

امکانات رفاهی برای اسکان مسافر ندارد.

زیارتگاه خالد بن سنان (خالد نبی)

شرح حال: محل دفن یکی از چهار پیامبری است که در فاصله رسالت حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد(ص) عهده دار امور تبلیغی از سوی خداوند بوده است و نسبت ایشان به اسماعیل ذبیح‌الله می‌رسد. درباره این زیارتگاه و محدوده تاریخی آن که سنگ های عجیبی دارد افسانه های محلی فراوانی روایت شده است. همه ساله فصل بهار تورهای گردشگری زیادی از سراسر کشور برای تماشای این مکان به گلستان می آیند.

 

 

آدرس: حدود ۱۰۰ کیلومتری شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای کچی سوبلا و در ارتفاعات قله قدرت کوه کوگچه داغ قرار دارد. مکان دقیق آن در کوه‌های شمالی قریه گوگجه در بخش مراوه‌تپه و در محدوده دهستان تمران (تمر قره قوزی) است.

امکانات رفاهی برای اسکان ندارد.

امامزاده الازمن

شرح‌حال: امامزاده هارون بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امامزاده الازمن است.

 

 

آدرس: امامزاده الازمن در ۸۰۰ متری جاده بین‌المللی و شهرستان علی‌آباد کتول و روستای الازمن واقع‌شده است.

امکانات رفاهی: امامزاده ازنظر جغرافیایی در جای بسیار بکری قرارگرفته که در ایام نوروز و بقیه سال میزبان مسافران و میهمانان و زائرین آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) است.

زیارتگاه بابا تکیه

شرح‌حال: بنابر اعتقادات اهالی روستا و زائران و به استناد شجره‌نامه موجود، این زیارتگاه مربوط به آصف برخیا است. آصف پسر برخیا، نام وزیر یا دبیر سلیمان نبی (ع) و یا دانشمندی از بنی‌اسرائیل است. می‌گویند، این همان کسی است که علمی از کتاب داشت و در قرآن کریم ذکر آن رفته است.

 

 

آدرس: زیارتگاه بابا تکیه در دامنه‌ شمالی نیلکوه و در ۶۰۰ متری حاشیه‌ی جنوب غربی روستای پاسنگ بالا از توابع بخش گالیکش شهرستان مینودشت واقع‌شده است و با شهر گالیکش حدود ۱۲ کیلومتر فاصله دارد.

امکانات رفاهی برای اسکان مسافر ندارد.

امامزاده پیر(ع)

شرح‌حال: نسبت حضرت پیر (علیه‌السلام) به امامان می‌رسد.

 

 

آدرس: استان گلستان، شهرستان مینودشت، بخش مرکزی، شهر مینودشت، دهستان چهل چائ، روستای سرخو

امکانات رفاهی برای اسکان مسافر: بقعه مبارکه حضرت پیر در یک محیط جنگلی زیبا قرار دارد، و دارای آب، برق جاده آسفالته و زائرسرا است.

امامزاده ابراهیم (ع)

شرح‌حال: یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می‌باشد

آدرس: در سه کیلومتری شرقی شهر کردکوی، روستای النگ در بخش مرکزی کردکوی واقع‌شده است.

امکانات رفاهی برای اسکان مسافر: در سال ۱۳۵۰ به همت اهالی روستای النگ برای زوار آن حضرت استراحتگاه زیادی در اطراف آن ساخته‌شده است.

امامزاده سلیمان (ع)

شرح‌حال: امامزاده سلیمان علیه‌السلام از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

 

 

آدرس: استان گلستان، گرگان، جاده گرگان به کردکوی، روستای هاشم‌آباد، مسیر دسترسی به حرم مطهر از جاده اصلی شمال به طول سه کیلومتر بوده و از آسفالت بسیار مناسبی برخوردار است.

امکانات رفاهی: فضای سرسبز و دل‌انگیز محوطه این امامزاده برای اسکان موقت مسافران مناسب است.

امامزاده قاسم (ع)

شرح‌حال: امامزاده قاسم (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

 

 

آدرس: این امامزاده در ورودی شهر دلند از توابع شهرستان رامیان واقع‌شده است.

امکانات رفاهی: این امامزاده مکان مناسبی برای اسکان مسافرین نوروزی و زائرین امام رضا (ع) است.

آستان مقدسه امامزاده بی‌بی یان (ع)

شرح‌حال: امامزادگان حضرت حلیمه خاتون (س) و سلیمه خاتون (س)معروف به بی‌بی یان از زریه و سلاله پاك حضرت موسی بن جعفر(ع) هستند.

آدرس: این امامزاده در فاصله دو کیلومتری از دهستان سعدآباد بخش فندرسك و ۲۰ کیلومتری شهرستان رامیان قرارگرفته است.

امکانات رفاهی: این امامزاده  با داشتن آب شرب شهری، سرویس‌های بهداشتی و مکان جنگلی برای استراحت و تفریح زائرین و مسافرین بسیار جذاب است.

استان گلستان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مذهبی از جاذبه‌های طبیعی مانند دریا، جنگل، آبشار، تالاب و ... برخوردار است و می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح گردشگری باشد.

Facebook Twitter Google+

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.