۱۸ درصد فارس جنگل است

به گزارش بزنیم بیرون ، مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص جنگل‌های فارس به خبرنگار مهر گفت: استان فارس با مساحت ۱۲.۴میلیون هکتار، ۷.۵درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

مهرزاد بوستانی افزود: از کل مساحت استان فارس سطحی معادل ۲.۲ میلیون هکتار(۱۸درصد سطح استان) را جنگل تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: استان فارس دارای سه ناحیه رویشی زاگرسی، ایران- تورانی و خلیجی – عمانی از پنج ناحیه رویشی کشور است که از میان ۸۳۶ هزار هکتار از جنگل‌های آن واقع درناحیه رویشی زاگرس، ۱.۲۵۵میلیون هکتار در ناحیه رویشی ایران- تورانی و ۱۵۷ هزار هکتار از جنگل‌های استان در ناحیه رویشی خلیجی - عمانی واقع شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص گونه های گیاهی جنگل‌های فارس بیان کرد: گونه‌های بلوط، بادام، ارس، شن، ارژن، جغجغک و شیر خشت از جمله گونه‌های شاخص در منطقه زاگرس، بنه، بادام، زالزالک، تنگرس، ارژن، و زبان گنجشک از گونه‌های بارز در منطقه ایران-تورانی و کنار، کهور ایرانی و استبرق از مهمترین گونه‌های جنگلی موجود در ناحیه رویشی خلیجی – عمانی استان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد از سطح جنگل‌های فارس را جنگل‌های زاگرسی به خود اختصاص داده ، گفت: این جنگلها حائز کارکردها و ویژگی‌های قابل توجهی نظیر، کنترل آبهای سطحی و تغذیه آبهای زیرزمینی به گونه ای که میزان آب نفوذی بر حسب نوع جنگل ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمکعب در سال در هر هکتار برآورد می‌شود که این مقدار به مراتب بیشتر از اراضی غیر جنگلی است.

بوستانی کاهش آلودگی هوا را از دیگر کاردکردهای جنگل عنوان کرد و ادامه داد: این جنگلها در جلوگیری و کاهش آلودگی هوا نقش اساسی دارند و سالانه می‌توانند مقادیر قابل توجهی گرد و غبار را در خود رسوب دهند.

 وی افزود: کاهش فرسایش، حفظ و تولید خاک از دیگر مزایای جنگل هاست به گونه ای که پوشش جنگلی مزبور به کمک شاخ و برگ درختان، از سرعت باد می‌کاهد و با ریشه گیاهان، خاک را حفظ می‌کند و مانع ایجاد فرسایش می‌شود و به علت آرام بودن هوای داخل جنگل تبخیر ناچیز بوده و خطر خشک شدن خاک که از شرایط مهم آغاز فرسایش است از بین می‌رود.

وی نقش جنگل در تعدیل آب و هوای منطقه را تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: وجود جنگلها در تعدیل حرارت محیط مؤثر است و حرارت فصلی و روزانه سطح زمین را متعادل می‌کند و باعث اعتدال آب و هوا می شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اثر جنگل‌های زاگرس در تلطیف هوای استان بیان کرد: جنگل‌ها در نتیجه عمل کربن‌گیری به طور مرتب گاز کربنیک هوا را که در اثر تنفس حیوانات و انسان و فعل و انفعالات شیمیایی و آلودگی‌های محیط زیست وارد هوا می‌شوند جذب کرده و اکسیژن پس می‌دهد.

وی گفت: هنگام کربن‌گیری درختان از ۲۶۴ گرم انیدرید کربنیک هوا مقدار ۱۹۲ گرم اکسیژن آزاد می‌شود از این نظر بر اساس بررسیهای صورت گرفته هر هکتار از این جنگل ها قادر است سالانه ۵.۲ تن اکسیژن (اکسیژن لازم برای ۱۰ نفر در سال) را آزاد کند.

بوستانی اظهار داشت: جنگلها در جلوگیری از رانش زمین نقش موثری دارند و مطالعات نشان می‌دهد که ضریب اطمینان در برابر لغزش، در دامنه‌های جنگلی پوشیده از درخت ۹ برابر بیشتر از دامنه‌های بدون درخت است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس پیرامون نقش اقتصادی جنگل افزود:بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد استفاده اصولی از جنگل های مذکور می تواند در تولید مواد دارویی و صنعتی و حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، تأمین غذا و مأمن برای وحوش و پرندگان و بالاخره اکوتوریسم نقش مهمی را ایفا کند که در این راستا اقدامات مفیدی نیز در سنوات اخیر صورت گرفته است.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین در خصوص جنگل‌های زاگرس به خبرنگار مهر گفت: بزرگترین نقشی که جنگل‌های زاگرس در استان فارس ایفا می کنند نقش سیستم آبخیزداری است به گونه ای که آبهای روان را مدیریت می کند.

علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس از فرسایش خاک جلوگیری می کنند، افز.د: با توجه به کوهستانی بودن استان فارس این جنگلها در شیب کوه ها از فرسایش خاک جلوگیری می کنند و این مسئله بسیار حایز اهمیت است زیرا یکی از مشکلات کشور طی چند سال گذشته فرسایش خاک بوده است

وی ادامه داد: جلوگیری از افزایش ریزگردها، افزایش رطوبت زایی، تثبیت کربن و... از دیگرمزایای جنگل‌های زاگرس است.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر جنگل‌های زاگرس در فارس حال روز خوبی ندارند، بیان کرد: محیط زیست در حال حاضر ارزش یک درخت بلوط را ۲۰۰ هزار دلار برآورد می کند اما در حال حاضر ما تعداد زیادی از این درختان را با شخم زدن از بین می بریم  تا ۱.۵ تن گندم در یک هکتار برداشت کنیم.

کاظمینی ادامه داد: با توجه به اینکه استان فارس نزدیک منطقه عمانی- خلیجی واقع شده اگر روند تخریب جنگل‌های زاگرس به همین شکل ادامه داشته باشند در آینده فارس به سمت بیابانی شدن پیش می رود و آن وقت نمی توان برای جلوگیری از ورود کویر به استان اقدامی انجام داد.

وی تاکید کرد: در این راستا ضروری است مسئولان امر برای حفظ و نگهداری از این جنگل ها در استان چاره اندیشی کنند زیرا در صورت ادامه این روند از جنگل‌های فارس چیزی باقی نمی ماند.
 

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.