5
از1 نظر

ارگ محمد حسین خان نارویی زابل

    4067
    نمایش

    ارگ محمدحسين خان نارويي، تنها یکی از چندین جاذبه هاي تاريخي و ارزشمند استان سیستان و بلوچستان است که در اطراف زابل و در روستایی تاریخی به نام قلعه نو خودنمایی می کند. همچنین، نام ارگ محمدحسین خان با شماره 7255 در تاریخ 12 بهمن 1385 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات ارگ محمد حسین خان نارویی زابل

    یکی از بناهای منحصر به فرد روستا ی قلعه نو ، ارگ سردار محمدحسین خان نارویی است. این خانه با زیربنای 1400 متر مربع در قسمت مرکزی روستا واقع شده است. ارگ محمد حسین خان نارویی زابل دارای دو طبقه بعنوان فضایی برایارتباط ارباب رجوع با مأموران حکومتی بوده و طبقه ی فوقانی محل زندگی خود سردار و خانواده اش بوده است .

    تاریخچه ارگ محمد حسین خان نارویی زابل

    اسمیت یکی از سیاحان انگلیسی که در سال ۱۸۷۱ میلادی به سیستان آمد، می‌گوید: قلعه نو یکی از اصلی‌ترین مراکز سیستان و محل سکونت سردار شریف خان است. دیوارهای ارگ محکم و برای دفاع مناسب هستند. این بنا در 170 سال قبل ساخته شده است.

    ویژگی‌ها ارگ محمد حسین خان نارویی زابل

    ارگ محمدحسین خان متعلق به دوره پهلوی اول است. نزدیکی به چاه نیمه‌ها و زیبایی سه کوهه و قلعه نو سبب شده که کارشناسان ارگ محمد حسین نارویی را با توجه به اینکه مورد ذوق و سلیقه گردشگران است در مرحله بازسازی قرار دهند.

    سیمای عمومی ارگ محمد حسین خان نارویی زابل

    مصالح به کار رفته در ارگ محمد حسین خان نارویی زابل، عمدتاً آجر و خشت با ملات گل است. ارگ محمد حسین خان نارویی دارای تزیینات آجر کاری ساده با پلان دو طبقه و در طبقه دوم، دارای حیاط مرکزی است که از جمله شاخصه‌های آن به شمار می‌رود.

    زمان مناسب بازدید ارگ محمد حسین خان نارویی زابل

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات ارگ محمد حسین خان نارویی زابل

    سیستان با تاریخی کهن و فراز و نشیب‌های فراوان معیاد گاه اتفاقات و رخدادهای گوناگون با مردمانی نیک اندیش است که با چشم دل که بنگری زیبای های خواهید که در لا یه لایه آن فرهنگ و تمدنی کهن در دل خود جای داده است و این است که هر آنچه از سیستان و مردمان نیک سزشت ان گفته شود با زهم قابلیت‌های فراوانی برای گفتن باقی مانده است.

    یکی از اماکن تاریخی و مورثی سیستان ارگ محمد حسین نارویی است که در سه قلعه از توابع شهرستان زهک قرار دارد. زیبایی ارگ محمد حسین به اندازه ای‌ای است گردشگران نظرات گوناگونی راجع شکوه و عظمت آن گفته‌اند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.