4
از4 نظر

امامزاده اهل ابن علی همدان

    1072
    نمایش

    آستان امامزاده اهل بن علي (عليه السلام)، تنها یکی از چندین جاذبه مذهبی و تاریخی استان همدان است که در بخش شمال شرق شهر، دامنه شمال غربي تپه تاريخي مصلّي، خیابان شهدا و کوچه ملا جلیل قرار دارد. بهتر است بدانید این جاذبه که قدمت آن به دوران صفویه مربوط می شود، در تاریخ 25 اسفند 1380 با شماره 5047 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده اهل ابن علی همدان

    بقعه امامزاده اهل بن علی دارای محوطه وسیعی است و حرم در وسط بوده که چهار سمت آن رواقی به عرض تقریبی 2/5 متر داشته است. بناي امامزاده بطور متوالي و مكرر چه در سالهاي پيش از انقلاب (ازسوي سازمان ملي حفاظت آثار باستاني) و چه در سالهاي اخير (ازطرف ميراث فرهنگي همدان وهمكاري اداره اوقاف استان) مورد مرمت و بازسازي قرارگرفته است.

    درسال های پيشين رواقي به عرض 2/50 متر اطراف بنا را احاطه ميکرده كه در جريان مرمت‌ها و بازسازي‌هاي انجام گرفته در بنا رواق مزبور تخريب شده است. هم اينك دو پنجره در طاق نماها و شاه نشين‌هاي اضلاع غربي و شرقي اتاق مقبره مشاهده مي شود كه ظاهراً در گذشته، ورودي‌هاي رواق مذكور به داخل گنبدخانه يا اتاق مقبره را تشكيل مي‌داده‌اند.

    تاریخچه امامزاده اهل ابن علی همدان

    بنای بقعه امامزاده اهل ابن علی همدان از آثار زمان شاه طهماسب اول صفوی 930 ـ 985 شناخته شده است. بناي امامزاده اهل بن علي، فاقد كتيبه تاريخي ساختمان و نام باني است.

    بهتر است بدانید که قديمترين تاريخ‌هاي مكتوب در همین بنا به سال 1032 ه‍جری قمری و بر روي دو سنگ قبر كه در داخل حرم و اتاق مقبره در قسمت جنوب مرقد و ضريح اصلي قرار گرفتند.

    ویژگی‌ها امامزاده اهل ابن علی همدان

    این جاذبه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۰۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی امامزاده اهل ابن علی همدان

    بناي امامزاده اهل ابن علی همدان از قسمتهاي مختلفي از قبيل طاق نماي ورودي يا مدخل اتاق مقبره يا گنبدخانه و دو اتاق كوچك در سمت جنوب اتاق مقبره تشكيل شده است. مدخل بنا در ضلع شمالي و در ديواره انتهاي يكي از طاق نماهاي همين ضلع واقع شده است. در ورودي بنا در محور مدخل و راهرو باريك آن و اتاق مقبره قرار دارد. در داخل اتاق مقبره و بر فراز مرقد و مزار اصلي بنا ضريح چوبي مشبك تازه سازي قرار دارد.

    در ساخت اين بنا از مصالح مختلفي از قبيل سنگهاي كوچك و بزرگ لاشه با ابعاد مختلف، سنگ هاي يكپارچه مكعبي شكل، آجر با ابعاد مختلف گچ گل و آهك استفاده شده است. برخي از قسمت هاي ديوارهاي اضلاع شرقي و غربي بنا، تا ارتفاع 2 متر از سطح زمين بيشتر با سنگ‌هاي لاشه با ابعاد مختلف و بطور غيرمنظم ساخته شده و در نماي شمالي و جبهه ورودي بنا از روكش گچ جهت پوشش بنا استفاده شده است.

    در ساخت نماي داخلي بنا نيز تا چند سال پيش فقط از آجر استفاده شده بود كه سپس روي سطوح و قسمت‌های مختلف داخلي بنا با روكش گچ پوشيده شد و هم اكنون نيز با تزيينات آينه كاري روكش گچ مستور است. از ويژگي‌هاي تزييني بنا، تاكيد بر عنصر معماري به عنوان عنصر تزييني است. بدين ترتيب، با بكارگيري طاق نماهاي متعدد در داخل و بيرون بنا به عنوان عامل و عنصر تزيين، به گونه‌اي استادانه، نقش اصلي تزيين با ترتيبي هماهنگ و با سادگي كامل بر سطوح مختلف بنا، به انجام رسيده است.

    سایر اطلاعات امامزاده اهل ابن علی همدان

    زیارتنامه السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه. *** سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

    زمان مناسب بازدید امامزاده اهل ابن علی همدان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی همدان، فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.