0
از0 نظر

امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    1602
    نمایش

    امامزاده سيد بهاء‌الدين محمد، ملقب به امامزاده شیخ شبان، از فرزندان حضرت حمزه بن امام ‌موسي بن‌ جعفر (ع) است. شیخ شبان به معنای «چوپان بزرگوار» است و حرم وی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. آرامگاه شیخ شبان در دره‌اي زيبا و در دهانه كوهی بلند و سرسبز قرار دارد. همه روزه بسیاری از شهروندان و مسافران برای زیارت این امامزاده، به جنوب غربي روستاي شيخ شبان، از توابع شهرستان بن، سفر می‌کنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    ساختمان امامزاده به دوران صفوی و قاجار مربوط می‌شود و در سال‌های اخیر، ترمیم شده است. همچنین، کتیبه‌ای تاریخ‌دار در این امامزاده وجود دارد.

    در تاريخ آمده، امامزاده سيد بهاء الدين محمد از فرزندان حضرت حمزه بن موسي بن‌ جعفر الكاظم (ع) است که از جور حکام ظالم در لباس مبدل زندگي مي‌کرده و با آمدن در اين سرزمين كه قبلاً او را ايلگاه مي‌گفتند. وی با گله‌داري به نام محمود شعيب كه از عرب‌هاي خراسان بود، آشنا شده و از او مي‌خواهد جهت امرار معاش کاري را به ايشان واگذار نمايد؛ محمود شعيب هم موافقت كرده و چون شناخت و اطلاعي از مقام آقا نداشت؛ يك گله گوسفند به عنوان چوپان در اختيار آن بزرگوار مي گذارد و آن حضرت در طول ييلاق و قشلاق گله را اداره و تعليف مي‌نمود.

    مكان قشلاقي ايل محمود شعيب در روستاهاي اطراف اصفهان و ييلاق آن در محلي به نام صحرا و روستاي مرغ‌ آشنا بوده (كه فعلاً نيز به همين نام و بخشي از آن هم مشهور به عرب خان است، منتها تبديل به يكي از مزارع روستاي شيخ‌شبان شده و ضمناً محل شيخ‌شبان كنوني در آن زمان صرفاً چشمه آب و زمين كشاورزي بوده. ) ... امامزاده سيد بهاءالدين محمد كه فردي سخي و بخشنده بود، دسترنج چوپاني خود را به چوپانان ديگر مي‌بخشيد و به اين دليل مشهور به « شيخ ‌شبان » ( شيخ چوپان ) به معني « چوپان بزرگوار » شد.

    زمان مناسب بازدید امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    امکانات ویژه امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    در نزدیکی این بقعه رودخانه ای روان وچود دارد که امکان گذران اوقات مفرحی را فراهم می‌کند. خطوط تلفن همراه در این نقطه سرویس‌دهی اولیه دارد.

    وسایل مورد نیاز امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    بهتر است در هنگام بازدید از این امامزاده، وسایلی چون کفش مناسب، لباس گرم، آب و خوراکی به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    مردم محلي روايت جالبي را از شيخ چوپان سرزمين شان تعريف مي‌کنند. آن‌ها معتقدند که گله شيخ چوپان که مردي بزرگوار و از نوادگان امام موسي الکاظم(ع) بوده، راهزنان مي‌برند و او که گله‌اش امانت بوده بسيار ناراحت مي شود. بر سر دره فرياد مي زند و گوسفندانش را فرامي خواند و خيلي زود گله‌اي که توسط راهزنان قلع و قمع شده و فروش رفته بوده، بازمي‌گردد؛ چون مقام شيخ چوپان در نزد خدا بالا بوده است.

    (درباره صحت و سقم اين روايت نمي‌توانيم قضاوتي کنيم و فقط آن را از مردم محلي منطقه روایت کردیم.)

    نکات منفی امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    از نکات منفی مربوط به این جاذبه می‌توان به جاده خاکی و کم تردد آن اشاره کرد.

    مشخصات امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    این امامزاده، لقب شیخ شبان را دارد، که به معنی چوپان بزرگوار است. در مورد این موضوع این طور نقل شده است: «آن حضرت از سوی یوسف بن حجاج ثقفی، حاکم اصفهان تحت تعقیب قرار گرفت و ايشان در لباس مبدل و به صورت گمنام زندگی می‌کرد که در يكی از روستاهای اطراف اصفهان با محمود شعيب، از اعراب خراسان، آشنا شد و از او می‌خواهد که جهت امرار معاش کاری را به ایشان واگذار نماید.

    محمود شعيب هم موافقت می‌کند و چون شناخت و اطلاعی از مقام ایشان نداشت، يك گله گوسفند به عنوان چوپان در اختیار آن بزرگوار می گذارد و آن حضرت در طول ييلاق و قشلاق گله را اداره می نمود و مزد چوپانی خود را به چوپانان ديگر می‌بخشيد و به اين دليل مشهور به شيخ ‌شبان شد». ایشان از فرزندان حضرت حمزه بن‌ امام ‌موسی‌ بن‌ جعفر (ع) است، پس نسبشان به امام موسی کاظم می‌رسد.

    سیمای عمومی امامزاده شیخ شبان(امامزاده بهاء الدین)

    با بازدید از این امامزاده، شاهد بنایی با پلان مستطیل و بخش‌های مختلفی مانند گنبد، ایوان، گلدسته، حرم، صحن و زائرسرا خواهید بود. در ورودی ساختمان ایوانی دیده می‌شود که به سمت شمال قرار دارد و در طرف آن دو مناره، به ارتفاع 12 متر و کاشی کاری شده، وجود دارد. برای رفتن به این ایوان باید از پنج پله گذر کنید. در دو طرف ورودی، دو اتاق مخصوص کفشداری قرار دارد.

    پس از ورود به داخل ساختمان، می‌توانید شبستان را ببنید که دو تا دور آن را اتاق هایی با ابعادش 22 در 22 متر فراگرفته و تزئینات آن شامل کاشی‌های خشتی می‌شود. اتاق مرقد به صورت هشت ضلعی به ابعاد هر ضلع دو متر است، که گوشواره‌هایی که در زاویه آن قرار دارد، آن را به صورت دایره در آورده است و گنبدی بزرگ بر روی آن دیده می‌شود.

    گنبد بنا به شکل کلاه‌خود و دارای قطر  8 متر و ارتفاع 3 متر از داخل و 10متر از خارج است. ضریح مقبره از جنس طلا و آب نقره است و بر روی آن این نوشته دیده می‌شود: «ضریح مطهر حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد توسط اداره کل حج و اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری و همکاری هیات امنا امامزاده از محل نذورات مردم در سال 1411هجری قمری مصادف با سال 1369هجری شمسی ساخته شد. ساخت و قلمزنی سید محسن احمدی و رحمت الله احمدی و بهنام کبیری».

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    ر شهرکرد به سمت دروازه سامان که بروي مسير مستقيمي شما را به شهر بن مي رساند. مسيري بکر با تردد کم خودروها و روستاهايي که کمتر نشان از ديوارهاي کاهگلي يا مخروبه و قديمي دارند و گندمزارهايي وسيع و طلايي. با رسيدن به ابتداي شهر بن کافي است مسير سمت چپ را پيش بگيري تابه روستاي زيباي شيخ شبان که در بين مردم محلي با نام شيخ چوپان معروف است، برسي. اول روستا به سمت چپ جاده آسفالته نه چندان کوتاهي شمار را به زيارتگاه امام زاده بهاء الدين ميرساند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.