0
از0 نظر

امامزاده عبدالله بافق

    11978
    نمایش

    امامزاده عبدالله بافق، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری مذهبی استان یزد به شمار می رود که بسيار مورد احترام مردم و اهالي يزد و کرمان قرار دارد. قدمت بنای این امامزاده به قرن پنجم هجری بر می گردد و داراي بقعه اي تماشایی با گنبدي عظيم است که کاشی کاری ظریف و آبی رنگ آن توجه هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.امام زاده عبدالله بن موسی بن جعفر (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و بردار امام رضا (ع) است. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه امامزاده عبدالله بافق

    بر خی مورخان قدمت بنای این امامزاده را متعلق به قرن پنجم هجری دانستند و تزئینات داخلی آن از آثار ملاحسن نقاش باشی بافق است.

    ویژگی‌ها امامزاده عبدالله بافق

    دو تخته آجر پخته نصب شده بر سردر و یک قطعه سنگ میان آن دو، طاس مسی بزرگ و کنده کاری شده سقاخانه، پوشش بدنه بنا با کاشی های مقدس لاجوردی و با حاشیه سیاه و سفید مربوط به قرون هشتم و نهم، سقف مقرنس گنبد و درب بزرگ و سیاه رنگ آلت سازی شده از آثار مهم این بنا هستند.

    امکانات ویژه امامزاده عبدالله بافق

    این جاذبه دارای امکاناتی همچون:دسترسی به وسایل نقلیه،امکان دسترسی معلولین با ویلچر،سرویس بهداشتی،بوفه،رستوران و... است.

    مشخصات امامزاده عبدالله بافق

    آرامگاه امامزاده عبدالله بافق، جاذبه ای مقدس و ارزشمند در استان یزد بوده که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و اهالی مناطق دور و نزدیک قرار دارد.

    سایر اطلاعات امامزاده عبدالله بافق

     تزئینات داخلی بنا از کارهای ملاحسن نقاش باشی بافقی است. بعضی از صاحب نظران شباهتی بین این بقعه با آثار قبل از اسلام دیده اند و آن را با سبک میترائیسم مشابه می دانند.

    زمان مناسب بازدید امامزاده عبدالله بافق

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان یزد، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سیمای عمومی امامزاده عبدالله بافق

    این بقعه که دارای سردرب، هشتی ورودی، اتاق مدخل و اتاق اصلی میباشد، بنایی مفصل و عالی است ازحیث سبک و گنبد و کاشیکارى و تزئینات داخلى اثرى ارزشمند محسوب مى‌ گردد. بدنهٔ اتاق مرقد با کاشى ‌هاى مسدس لاجوردى و با حاشیهٔ سیاه و سفید از آثار قرن ۸ و ۹ هجرى پوشانده شده است. لبهٔ غرفه‌ هاى فوقانى مشرف به صحن اصلى مزار نیز با همین نوع کاشى مزین گردیده است.

    سقف داخلى بنا گنبدى مقرنس ‌کارى شده است و دیواره و گوشواره‌ هاى زیر گنبد رنگ ‌آمیزى و نقاشى شده، دیوار رو به قبلهٔ محراب گچبرى زیبا و ظریفى دارد که با آیات قرآن و عبارتى دیگر مزین شده است. این کتیبه‌ ها به خط «حسین یزدى و کار حسن ولد دین جعفر استاد معمارباشی» است که در قرن هفتم هـ. ق ساخته شده است. تزئینات داخلی از كارهای ملا حسن نقاش باشی بافقی است و نقاشی های داخل گنبد که بیانگر شیوه و طرز تفكر میترائیسم بوده به دلیل آینه كاری از میان رفته و تصویر این نقاشی ها در كتاب یادگار های یزد به چاپ رسیده است.


    گنبد بلند با کاشیکاریهای داخلی وخارجی آن و نیز چراغ های کوچک گلی با لعاب فیروزه ای که از قدیم خارج گنبد را روشن می کرده است از ویژگیهای این بقعه میباشد. گِرد بودن گنبد امامزاده عبدالله بافق در دنیا از نظر معماری بی نظیر است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.