0
از0 نظر

بازار توپخانه کرمانشاه

    512
    نمایش

    بازار توپخانه کرمانشاه یکی از بخش‌ها و راسته‌های بازار بزرگ شهر کرمانشاه است که دویست سال پیش، در زمان «محمدعلی میرزای دولت‌شاه» حاکم وقت کرمانشاه ساخته شد. این بازار به این جهت، بازار توپخانه نام گرفته که در زمان‌های قدیم، توپ‌های راسته توپخانه‌ قشون در کاروانسراهایی واقع در همین محله نگهداری می‌شده.در حقیقت می‌توان گفت که وظیفه‌ اصلی بازار توپخانه ارائه‌ خدمات به کاروانسراها و کمک به بارگیری آنها بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بازار توپخانه کرمانشاه

    بازار کرمانشاه یکی از جاذبه‌های مهم شهر به حساب می‌آید که در زمان خود بزرگترین بازار سرپوشیده خاورمیانه بوده است. این بازار 18 راسته دارد و راسته توپخانه هم در این میان آن‌ها قرار دارد. 

    زمان مناسب بازدید بازار توپخانه کرمانشاه

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواخر بهار و تابستان است.

    تاریخچه بازار توپخانه کرمانشاه

    در گذشته که توپ های رسته توپخانه قشون در کاروانسراهای این محل نگهداری شده نام آن را راسته بازار توپخانه نهادند. تا قبل از ورود وسایل نقلیه موتوری ، این راسته از رونق بالایی برخوردار بوده به طوری که کلیه کاروانسراهایی که از بین النهرین به سمت مرکز و شرق ایران در تردد بودند این راسته و دیگر راسته های بازار بزرگ از رونق چشم گیری برخوردار بودند ، در واقع راسته بازار توپخانه در غرب بازار بزرگ و راسته بازار چال حسن خان در غرب بازار بزرگ در درجه اول خدمات مستقیم به کاروانیان ارائه می گردد و یکی دیگر از نقش های مهم این راسته ها نقطه بارگیری کاروانها را به عهده داشته است.

    طی دهه های اخیر این راسته ها کاربری اصلی خود را از دست داده اند و رونق آن بسیار کم شده به گونه ایی که هیچ یک از مالکین مغازه ها انگیزه ای برای مرمت جزئی در مغازه خود نداشتند . با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه پس از انجام مستند سازی و تهیه طرح بازسازی راسته بازار در خرداد ماه سال 1387 فاز اول آن به اجرا درآمده که پس از اجرای سر در ورودی ، هفده چشمه طاق در دهانه با عرض میانگین 75/8 متر اجرا شد.

    سایر اطلاعات بازار توپخانه کرمانشاه

    راسته‌های علافخانه، تفنگ‌سازی، ترک‌ها، مسگرها، سراج‌ها، حوری‌آباد، صحاف‌ها، زرگرها، حلبی‌سازی، بزازخانه‌ نو، بزازخانه‌ کهنه، فراش‌باشی، کلوچه‌پزها، آهنگرها، صندوق‌سازی بنکدارها و بازار چال حسن‌خان، از دیگر راسته‌های بازار بزرگ کرمانشاه است.

    سیمای عمومی بازار توپخانه کرمانشاه

    در حال حاضر راسته توپخانه از بازار کرمانشاه به فروش میوه و تره‌بار اختصاص دارد و گردشگران می‌توانند میوه‌های دلچسب و تازه خود را از این بخش بازار خریداری کنند و در عین حال، نگاهی به بافت تاریخی و زیبای اینجا داشته باشند. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.