0
از0 نظر

برج کبوترخانه میبد

    317
    نمایش

    برج کبوترخانه، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی استان یزد است که در شهر میبد بنا شده و از اعجاز معماری ایرانی به شمار می رود. این جاذبه همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد و قدمت آن به دوران قاجار مربوط می شود. همچنین، معماری بنای کبوترخانه به گونه ای است که از داخل در تابستان خنک بوده و در زمستان، کبوتران را از سرما حفظ می کند.برج کبوترخانه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات برج کبوترخانه میبد

    برج کبوترخانه میبد در جنوب شرقی باروی قدیم میبد (محل کنونی فرمانداری میبد) واقع است و بنا از خارج به صورت برجی مدور و آراسته به نقش های ویژه و از داخل دارای سه طبقه و مجهز به هزاران لانه برای جلب و نگهداری پرندگان مهاجر است.

    برج کبوترخانه هم به لحاظ حمایت از پرندگان بی پناه و هم به جهت استفاده ای که در گذشته از کود آنها برای کشاورزان می کردند قابل توجه است.

    ویژگی‌ها برج کبوترخانه میبد

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید برج کبوترخانه میبد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سیمای عمومی برج کبوترخانه میبد

    برج کبوتر خانه میبد به صورت استوانه‌ ای ساخته شده و دارای تزئینات قطاربندی آجری و گچی است که مانع تردد مار‌ها به داخل برج می‌شود. ولی در برج‌ های مکعبی و چند قلو ترفند‌های دیگری مانند ایجاد قوس به داخل انجام شده و همچنین، این برج دارای ۴۰۰۰ لانه کبوتر است.

    زمانی که کبوتران احساس خطر می‌کنند به طور ناگهانی به پرواز در می‌آیند که این امر موجب ایجاد ارتعاشی داخل برج می‌شود و برای رفع این مشکل، علاوه بر ساختن یک طبقه در میانه برج، طاق‌ هایی بین استوانه خارجی و داخلی ایجاد کردند تا طول برج کاهش یافته تا ضمن استحکام سازه از ارتعاشات نیز جلوگیری می‌کند. نوار‌های گچی اطراف دیوار، تله مارگیر، گنبد کنگر‌های و طاق بندی با گچبری‌ های خاص از دیگر ویژگی‌ های برج کبوترخانه میبد است.

    سایر اطلاعات برج کبوترخانه میبد

    ساخت کبوترخانه، یکی از تجربیات ارزنده کشاورزی سنتی یزد و اصفهان است که در استان یزد دو کبوترخانه میبد و کسنویه باقی مانده است. پیش از رواج کود‌های شیمیایی کشاورزان مناطق کویری یزد و اصفهان از فضله پرندگان برای افزایش بهره وری خاک استفاده می‌کردند و برای این منظور بنا‌هایی که کبوترخانه نامیده می‌شد، در اطراف آبادی‌ ها می‌ساختند.

    بدنه جرزهای برج کبوترخانه از حفره هایی به ابعاد ۳۰×۲۰ سانتیمتر ساخته شده که هر یک آشیانه کبوتران است. ۴ برجک و یک برج میانی بر روی سقف در جهت ورود و خروج کبوتران قرار داشته و رنگ تند مقرنس ها عامل جذب پرندگان بوده است.

    تاریخچه برج کبوترخانه میبد

    قدکت این بنت به دوران قاجار بازمی گردد.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری یزد می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.