0
از0 نظر

تالاب لمبیر ملکی بستک

    1641
    نمایش

    این تالاب در جنوب دهستان کوخرد، بخش کوخرد، شهرستان بستک، غرب استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده ‌است.حداکثر عمق لمبیر ملکی در مواقع پرآبی۲ متر و حداقل ۱۰۰ سانتی متر است. تالاب در مرکز خود چاله‌هایی دارد که گودترین قسمت آن با وجود خشکسالی ها، بدون آب نمی ماند.دو روخانه فصلی به نام های «درواه سه چکی» و «درواه پشتخه باپیر» به تالاب می ‌ریزند. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب لمبیر ملکی بستک

    لمبیر ملکی باتلاقی است در جنوب دهستان کوخرد در بخش کوخرد شهرستان بستک  در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌است.

    زمان مناسب بازدید تالاب لمبیر ملکی بستک

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل پاییز و زمستان است.

    ویژگی‌ها تالاب لمبیر ملکی بستک

    تالاب لمبیر ملکی در ناحیه‌ای از نظر جغرافیایی در منطقه وسیع مسطح و یکی از با ارزش‌ترین و در خشک‌ترین منطقه و با گونه‌های نادر گیاهی و جانوری خاص خود، چون گوهری در کوه جنوب می‌درخشد واز نظر عملی برای پژوهشگران محیط زیست حائز اهمیت فراوان است.

    همچنین دو روخانهٔ فصلی به نامهای «درواه سه چکی» و درواه «پشتخه باپیر» به تالاب می‌ریزد .

    حداکثر عمق لمبیر ملکی ۲ متر در مواقع پرآبی و حداقل ۱۰۰ سانتی متر است. تالاب در مرکز خود چالهایی دارد که گودترین قسمت آن با وجود خشک سالیها، بدون آب نمانده‌است .

    وسایل مورد نیاز تالاب لمبیر ملکی بستک

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی تالاب لمبیر ملکی بستک

    مرغابی، فلامینگو، غاز خاکستری، قُمری، کراشکین، کبک، قورباغه تالابی، انواع مارمولک، آهو، هزاران پرنده مهاجر این منطقه را برای کوچ زمستانی و آسایش بر می‌انگیزد، پرندگان مختلف آبی در طول موسم سال در تالاب زندگی می‌کنند، مانند مرغ غواص، بط (مرغابی)، نورس که به گویش محلی آن را (طیوطیوک) می‌نامند به اعداد زیادی در کنار تالاب دیده می شوند، مخصوصا در فصل زمستان وپائیز ودر کنار وگوشه تالاب ودر سوراخ وشکاف کوهای اطراف تالاب لانه می‌سازند در مواسم جفتگیری وتخم گذاری، همچنین در مواسم مختلف سال پرندگان مهاجر نیز در منطقه تالاب لمبیر ملکی به اعداد بزرگی دیده می‌شوند.

    در این مواسم منطقهٔ لمبیر سرشار از آواز وهیاهوی مرغان خوش الحان است، مخصوصا قمری و فاخته که أوازی خوش ودلنشین دارند. گاه وقتی نیز اردک‌ها وغازها که عمده‌ترین پرندگان شکاری آبی هستند بطور اسراب در اطراف لمبیر ملکی و سد بست گز دیده می‌شوند. پرندگان مختلف کوهستانی در اطراف وروی شاخه‌های درختان دور ونزدیک تالاب لانه می‌سازند.

    سایر اطلاعات تالاب لمبیر ملکی بستک

    در گوشه غربی لمبیر ملکی زمین جوکار است که کوخردیها در آن جو و گندم می‌کارند، همچنین روی تپه ای از سمت مغرب خیرین آب انباری برکه ای ساخته‌اند. در مناطق کویری و باتلاقی می‌توان روباه‌های شنی را به فراوانی مشاهده کرد. دلیل آن، وجود شرایط زیست محیطی مناسب در منطقه برای آنهاست.

    شرایطی مانند آب و هوای مناسب و گرمسیری، دارا بودن دشت‌ها، شنزارها برای استتار و پوشش مناسب، و وجود شکارها و غذاهای فراوان، از مهم‌ترین اینها وجود آب در منطقه.

    در لمبیر ملکی و بویژه در دوران گذشته از این نوع روباهها زیاد یافت می‌شد، در تپه‌های اطراف لمبیر هنوز آثار لانه‌های آنها به چشم می‌خورد، امروزه در اثر صید بی‌رویه این جانور زیبا تقریباً نسلش در این ناحیه نابوده شده‌است و خیلی کمیاب شده‌است. اما خرگوش با وجود اینکه در معرض صید زیاد قرار گرفته‌است هنوز یافت می‌شود.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.