3.3
از8 نظر

تنگه داستان مجن

    2866
    نمایش

    يکي از جاذبه هاي گردشگري شهرستان شاهرود که تا کنون ناشناخته مانده تنگه و آبشار داستان است که در 7 کيلومتري غرب مجن در منطقه اي تحت عنوان دشن تلي و اسپيد خاک قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تنگه داستان مجن

    این آبشار زیبا و با عظمت در میان تنگه ای به نام داستان با ارتفاع 12 متر در بین دو سنگ عظیم ‌الجثّه جاری است. بیننده در نگاه اول فکر می کند كه سنگ ها تا لحظاتی دیگر در حال فرو افتادن است. فضای تنگ حالتی شگفت انگیز دارد. این تنگ به زعم بسیاری از گردشگران بی نظیر است چرا که فرم صخره ها و توپوگرافی منطقه بر زیبایی آن افزوده است و مکان مناسبی برای صخره نوردی به نظر می رسد. طول تنگ در حدود 2 کیلومتر و عرض تقریبی آن 5 متر می باشد. در مسیر رودخانه آبشار های دیگری با ارتفاع 5 تا 10 متری دیده می شود که جریان آن در میان تنگ بسیار جذاب است.

    تاریخچه تنگه داستان مجن

    در سال 1386، آبشار تنگۀ داستان در کنار بافت با ارزش تاریخی شهر مجن به عنوان منطقۀ نمونۀ گردشگری تصویب شد. چنین نقل است که این تنگ در اثر زلزله ای در سال های بسیار دور ایجاد شده و رودخانۀ منتهی به آبشار از این تنگ می گذرد.

    ویژگی‌ها تنگه داستان مجن

    وجود انواع گونه های گیاهی، درختان و درختچه ها چشم انداز جالبی برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. مراتع مشجّر و درختان پراکنده اورس و زرشک و بیشه های کوچکی که در درّه ها و در میان صخره ها و تنگه های مسیر قرار گرفته بسیار دیدنی است. از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه وجود درختان کهنسال و دیرزیست اورس در اراضی زراعی منطقۀ دَشن تلی است که مورد توجّه طبیعت گردان و زیست بوم شناسان قرار گرفته است. باغات سیب و زردآلو و مزارع سیب زمینی این حدود، مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت اهالی شاهرود و گرگان محسوب می شود.

    سیمای عمومی تنگه داستان مجن

    در تنگ داستان، 2 کوه بلند به چشم می خورد یکی به نام تنگ داستان و دیگری به نام تنگ اسمال که بر فراز کوه تنگ داستان بقایای قلعه ای قدیمی به نام کافر قلعه جای مانده است. شاید دلیل نام گذاری این تنگه به این نام به خاطر داستان هایی که از این تنگه نقل شده است. سرچشمۀ این آب ها چشمه هایی هستند که در بالای تنگه قرار گرفته و از دل کوه می جوشند. وجود یخچال های طبیعی که بیشتر فصول سال انباشتی از برف در میان آنهاست از دیگر جاذبه ها به شمار می رود. تنگه داستان در حقیقت دارای 3 آبشار است یکی آبشار اول که در ابتدای تنگه و در معرض دید همگان قرار دارد و 2 آبشار دیگر در امتداد آن در بالادست و در چشم انداز زیبای تنگ رستم قرار دارند.

    شرایط استفاده تنگه داستان مجن

    شهر مجن در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است.

    نکات منفی تنگه داستان مجن

    از کمبودهای این منطقۀ نمونۀ گردشگری می توان به مواردی نظیر نبود هتل، مهمانسرا و رستوران در شهر مجن، نبود جادّۀ مناسب، سرویس های بهداشتی در منطقۀ دشن تلی و نیز فقیر بودن مراتع و کوه های اطراف که استعداد کاشت درختان اورس از سوی منابع طبیعی و شهرداری را داراست، اشاره کرد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    تنگه داستان مجن، در فاصله 10 کیلومتری شهر مجن و 45 کیلومتری شاهرود واقع است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.