0
از0 نظر

روستای فردو

    4242
    نمایش

    روستای فردو در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی کهک و ۴۷ کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد. این روستا از جنوب غربی به کوه چال از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعید شاه محدود می‌شود. نام روستای فردو برگرفته از کلمه فردوس به معنای بهشت است.درآمد اکثر مردم روستای فردو از فعالیت‌های زراعی ودامداری تامین می‌شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. در روستای فردو پرورش زنبور عسل نیز رواج دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای فردو

    روستای فردو در محدوده کوهستانی جنوب شرقی کهک استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 2070 متر است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد. نام روستای فردو برگرفته از کلمه فردوس به معنای بهشت است.

    تاریخچه روستای فردو

    روستای فردو قدمت و پیشینه تاریخی طولانی دارد. بنای امامزاده بسوره (باوره) در حوالی روستا و همچنین امامزاده‌ای در داخل روستا قدمت این روستای کوهستانی را نشان می‌دهند. قدمت این زیارتگاه‌ها به دوره صفوی می‌رسد.

    ویژگی‌ها روستای فردو

    مردم روستای فردو به زبان فارسی و با لهجه محلی سخن می‌گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. درآمد اکثر مردم روستای فردو از فعالیت‌های زراعی ودامداری تامین می‌شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

    در روستای فردو پرورش زنبور عسل نیز رواج دارد. مهم‌ترین محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، لوبیا و عدس است. اراضی این روستا به صورت آبی و دیم کشت می شوند و آب اراضی مزروعی از رودخانه و قنات تامین می‌شود. باغداری در روستا رونق دارد و انواع میوه‌ها مانند گردو، قندق، گیلاس، بادام، هلو، زردآلو و سیب از محصولات باغی آن است. انواع گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان، شیرین بیان، گل ختمی، شاتره، خاکشیر و گون در پیرامون روستا می‌رویند که کاربردهای متنوعی دارند.

    انواع پرندگان و جانوران مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تیهو حیات جانوری پیرامون روستا را تشکیل می‌دهد. از غذاهای محلی روستا می‌توان به کالجوش، اشکنه، آش جو، فسنجان، قورمه و کوفته اشاره کرد.

    سیمای عمومی روستای فردو

    این روستا از جنوب غربی به کوه چال از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعید شاه محدود می‌شود. روستای کوهپایه‌ای فردو بافت مسکونی متراکم دارد و خانه‌های روستا برای غلبه بر شیب طبیعی زمین و امنیت بیشتر در کنار یکدیگر و اکثر در یک طبقه و به ندرت در دو طبقه با سقف‌های مسطح ساخته شده‌اند. دیوارهای خانه‌ها ضخیم است و در و پنجره‌های چوبی و آهنی دارند. مصالح عمده به کار رفته در ساخت اکثر واحدها مسکونی آجر، خشت، کاهگل، گچ، سیمان و آهن می‌باشد.

    در فاصله یک کیلومتری روستا چشمه‌های آب از زمین می جوشند و مزارع و باغات روستا را مشروب می‌سازند. جریان چشمه‌ها مزارع و باغات از جاذبه‌های بسیار زیبایی اطراف روستا هستند. در فاصله 10 تا 12 کیلومتری اطراف روستا رودخانه پرآبی جریان دارد که حواشی آن زیستگاه پرندگان و جانوران گوناگونی است. غار سالمستان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این روستاست که در فاصله 5/8 کیلومتری قرار دارد.

    این غار مورد توجه غار نوردان و فضایی برای به گذران اوقات فراغت است. مزرعه وسف از مزارع وسیع سرسبز و از جاذبه‌های طبیعی و تفرجگاه‌های اطراف روستا است. آرامگاه امامزاده فردو، بقعه‌ای ساده و کوتاه است که در بالای تپه‌ای کوچک و میان گورستان روستا قرار دارد. این آرامگاه را مدفن شش تن می‌نامند.

    در برابر در ورودی بقعه، یکی دو سنگ قبر کوچک با تاریخ‌های 1027 و 1150 هجری قمری و درون گورستان، چند سنگ قبر کهنه از جمله دو سنگ بزرگ از قرن یازدهم هجری قمری دیده می‌شود، لکن بنای امامزاده چندان قدیمی نیست. امامزاده فردو، مورد احترام مردم روستای فردو و روستاهای پیرامونی است.

    سایر اطلاعات روستای فردو

    مردم روستای فردو به زبان فارسی و با لهجه محلی سخن می‌گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

    درآمد اکثر مردم روستای فردو از فعالیت‌های زراعی ودامداری تامین می‌شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. در روستای فردو پرورش زنبور عسل نیز رواج دارد.

    مهم‌ترین محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، لوبیا و عدس است. اراضی این روستا به صورت آبی و دیم کشت می شوند و آب اراضی مزروعی از رودخانه و قنات تامین می‌شود.

    زمان مناسب بازدید روستای فردو

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    روستای فردو از طریق شهرهای قم و کهک، با جاده آسفالت و از طریق شهر کاشان روستای رحق با جاده خاکی ماشین‌رو قابل دسترسی است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.