0
از0 نظر

سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    927
    نمایش

     كتيبه سنگي رازليق مانند كتيبه اورارتويي نشتبان كاملاً رو به جنوب و در دل سنگ خارايي به رنگ خاكستري مايل به آبي در بدنه كوهي بنام زاغان نقر شده است. اين كتيبه به فرمان آرگيشتي دوم، پسر روسا پادشاه اورارتو، تقريبا طي سالهاي 760 قبل از ميلاد در لوحي سنگي به ابعاد 82 ×110 سانتي متر و در شانزده سطر به خط ميخي نقر شده است.در این کتیبه به فتوحات متعدد و سرزمین های تصرف شده و همچین باج و خراج های دریافتی پادشاه اشاره شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    اين سنگ نبشته در كوه زاغان در حدود ۱۲ كيلومتري شمال سراب در ناحيه رازليق از دهستانهاي ششگانه بخش سراب پيدا شده كه از شمال به كوه سبلان و از جنوب به دهستان هريس و از شرق به آغميون واز مغرب به ينگچه محدود است.

    زمان مناسب بازدید سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    وسایل مورد نیاز سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    وسايل مورد نياز كوه نوردي، همچون كفش مناسب و مخصوص ، جوراب،دستكش و....

    تاریخچه سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    قدمت اين سنگ نبشته به 8000-10000 سال قبل از میلاد باز ميگردد.

    سیمای عمومی سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    بر تارك صخره اي بلندي از سلسله كوههاي شمالي سراب و در دامنه هاي مرتفع جنوبي سبلان ، كتيبه اي به خط ميخي اورارتويي رازليق نقر شده است.

    كتيبه رازليق بين دو روستاي ديزه حاجي طومار و ميرا كوه علي ميرزا بر بالاترين صخره طبيعي كنده شده است.

    ویژگی‌ها سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    كتيبه رازليق علاوه بر تاريخ 2800 ساله در منطقه اي بسيار زيبا و سرسبز با رودخانه اي نسبتاً پر آب و نشات گرفته از دامنه هاي سبلان واقع شده است. درهم آميختگي تاريخ با طبيعت بكر جذابيت ويژه اي به اين منطقه از شهرستان سراب بخشيده است.

    سایر اطلاعات سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    سنگ نبشته رازلیق در شمال جغرافياي سراب و به فاصله 12 کیلومتر از مرکز شهر در بستر رودخانه "پسلر" واقع شده است. 8 كيلومتر از مسير آسفالته بوده و بقيه مسير شوسه مي باشد. این سنگ نبشته عليرغم نام ظاهري آن در دره رودخانه پسلر در كفشن روستايي بنام ديزج سفيد و مابين روستاي ميراكوه علي ميرزا و ديزج سفيد قرار گرفته، ولي بنام سنگ نبشته رازليق شهرت يافته است. کتیبه از روستای رازلیق 4 کیلومتر و از روستای دیزج سفید یک کیلومتر فاصله دارد.

    The Razliq Inscription, Sarab (760 B.C.) ترجمه يِ متن سنگ نبشته يِ اورارتويي رازليق، سراب (760 ق. م) 1- به لطف خالدیآرگیشتی، 2- پسر روسا، می گوید: من در سرزمین آرخو اقامت گزیدم 3- از اینجا و کشور اوشولو دشمن را سرکوب کردم 4- (و) کشور بوقو را. 5- از آنجا به رودخانه مونا رسیدم. از آنجا برگشتم (و) سرزمین­های گیردو 6- و گیتوخَنی و طویشدو را گرفتم. در جنگ شهر رو..نیتارنی پیش رفتم 7- من سرزمین­ها را گرفتم (و) آنها را خراجگزار (خود) کردم. 8- و این قلعه را ساختم. 9- آن را شهر آرگیشتیردو نامیدم 10- برای تقویت (شهر) بیاینیلی و برای تضعیف کشورهای دشمن 11- به بزرگی خالدی (من) آرگیشتی (هستم)، شاه قدرتمند، 12- شاه کشورهای مسلح (؟)، شاه بیاینیلی، شاه شاهان، 13- سرور شهر توشپا. آرگیشتی می گوید 14- هر کسی نام مرا (از اینجا) پاک کند یا به این کتیبه آسیب برساند، (خدای) خالدی، خدای طوفان، 15- خدای خورشید، (و همه) خدایان او را در زیر نور خورشید (از زمین) پاک کند.

    نکات مثبت سنگ نبشته اورارتویی رازلیق سراب

    اين كتيبه در سال 1347 با شماره 791 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.