3
از4 نظر

غار هیزج مرکزی

    3499
    نمایش

    غار هيزج در استان مرکزي، در 100 کيلومتري شمال شرقي شهر همدان، 128 کيلومتري شهر ساوه، و در کنار روستاي هيزج است.دهانه غار به قلعه مخروبه ای باز می‌شود. آنچه بیش از همه در این نقطه و شاید در سرتاسر غار دیدنی و قابل توجه است، آویزه های آهکی شگفت انگیزی است که از بدنه و سقف غار آویخته شده و صاف و صیقلی است. در فاصله 80 متری از دهانه غار، مدخلی کوچک وجود دارد که در پشت آن آب انبار بزرگی با گنجایش 000/20 لیتر آب قرار دارد که آب آن از شکاف‌هایی بالایی کوه تامین می‌شود. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار هیزج مرکزی

    روستای هیزج در 8 کیلومتری شهر قهاوند قرار گرفته و دارای سرابی بزرگ است.در غرب سراب دره​ای کم عمق وجود دارد که به فاصه حدود یک کیلومتر از ابتدای آن و دامنه جنوبی دره، دیواری سنگ چین و مخروبه نمایان است. دهانه غار داخل این حصار سنگ چین قرار گرفته است.

    تاریخچه غار هیزج مرکزی

    غار هیزج برای مدت​ها سکونتگاه انسان​ها بوده است. خرده سفال​های بر جای مانده از دوره​های گذشته شاهدی بر این مدعا هستند و بر ارزش​های باستان شناسی غار می​افزایند. از این رو غار برای کاوش​های باستان شناسی و بازدید علاقه مندان مناسب است.

    ویژگی‌ها غار هیزج مرکزی

    دهانه غار در ارتفاع 1850 متری سطح دریا قرار گرفته و همانند ورودی چاه است و باید از آنن به طور خمیده عبور کنیم. شعبه اصلی غار 2 تا 4 متر عرض و 6/1 تا 3 متر ارتفاع دارد. فعالیت غارسنگ​سازی درون غار، به علت شرایط خاص، به میزان کمی صورت گرفته است. در فاصله 30 متری دهانه، چکنده​ای بزرگ و شیری رنگ، با نوک شکسته، دیده می​شود.

    در سرتاسر دالان اصلی حدود 8 کاسه زیبا، که قطر بزرگ​ترین آن​ها حدود یک متر است، پدید آمده. خط منصب کاسه​ها روی گُسل پدید آورنده غار و دقیقاً وسط سقف قرار گرفته است. این کاسه​ها شبیه کاسه​های سقف غار کرفتو هستند.

    در طول غار چند دیوار سنگ چین ساخته​اند که غار را به چندین بخش تقسیم می​کنند. احتمالاً هر بخش از فضای محصور بین دو دیوار، ویژه سکونت یک خانواده، نگهداری چهارپایان یا چیزهای دیگر بوده است. انتهای دالان اصلی به دهلیزی به طول چند متر ختم می​شود.

    در زیر کاسه​های سقف، چاه​هایی توسط حفاران کنده شده​اند که عمق بعضی از آن​ها گاه به 4 متر می​رسد. سرتاسر غار از لایه​های خاک رس پوشیده شده است و در کنار بعضی از چاه​ها خرده سفال​های شکسته دیده می​شوند. در فاصله 45 متری دهانه، آب انباری بزرگ بای ذخیره آب به ابعاد 5×3 متر و عمق 3 متر وجود دارد. ابعاد دهانه آن 1×1 متر و دارای4 پله از سنگ و ساروج است.

    سرتاسر بدنه آب انبار با چند لایه ساروج پوشانده شده است تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود. آب انبار، دست کنده است و با حمل آب از سراب هیزج آبگیری و پر می​شده است. شعبه فرعی غار در فاصله 30 متری دهانه غار واقع است و همانند دالان اصلی است. از دالان فرعی غار، دو دهلیز کوتاه جدا می​شود. طول دالان اصلی حدود 165 متر است و در آن دو دیوار سنگ چین که دهلیزها را از دالان جدا می​کنند، ساخته​اند.

    به فاصله چند متر از ورودی غار و در سمت راست دالان اصلی، دالان فرعی دیگری وجود دارد. بزرگ​ترین تالار غار به ابعاد 6×6 متر در ابتدای دالان اخیر واقع شده است. این دالان 40 متری به بیرون از غار راه دارد و دانه فرعی غار محسوب می​شود.

    در تالار فوق چند غارسنگ از جمله یک ستون و چند چکیده کوچک تشکیل شده است. طول شعبه اصلی غار 250 متر و مجموع دالان​های اصلی و فرعی آن 500 متر است. سرتاسر کف غار تقریباً افقی است و ضخامت لایه رسی کف آن در بعضی بخش​ها به 5 متر می​رسد.

    سایر اطلاعات غار هیزج مرکزی

    چاه​های حفر شده توسط گنج یابان، محل خوبی برای مشاهده جنس کانی​ها و لایه​های خاک و سنگ​های سازنده کف غارند. سراسر کف غار افقی و هموار بوده و به وسیله انسان​های ساکن آن به جهت سکونت تسطیح شده است.

    زمان مناسب بازدید غار هیزج مرکزی

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    وسایل مورد نیاز غار هیزج مرکزی

    وسایل مناسب غارنوردی

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها