3.5
از8 نظر

غار پبده لالی

    2078
    نمایش

    غار پبده، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و غارهای تماشایی استان خوزستان است که در فاصله 24 كيلومتري از شمال شهرستان لالي قرار دارد. قدمت این غار به دوره ما قبل تاریخ مربوط می‌شود و در سال ۱۹۴۹ با مطالعات «پروفسور گیرشمن فرانسوی» کشف و بررسی شد. غار پبده سالیان سال به عنوان قديمي‌ترين زيستگاه بشر در ايران به شمار می‌رفت كه تاكنون شناسايي و معرفی شده است. همچنین، نام این جاذبه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار پبده لالی

    غار پبده، از غارهای آهکی ایران و جاذبه های شناخته شده در استان خوزستان است که طول آن حدود 103 متر، طول‌ نخستین دهانه ورودی 40/5 متر با 3 متر ارتفاع و طول دهانه‌ دوم، 10/1 متر و ارتفاع آن 10/3 متر ‌است.

    تاریخچه غار پبده لالی

    در بهار سال 1949 پروفسور گیرشمن، برای نخستین بار در ایران، بقایایی از انسان عهد هزاره چهاردهم قبل از میلاد را در حفاری غاری در(تنگ پبده) در کوه های بختیاری واقع در اطراف شهرستان لالی کشف کرد.

    انسان در آن دوره، یک نوع ظرف سفالین ناهموار را که به طور ناقص پخته بود به کار می برد و ابزارهای ابتدائی شکار را هم ساخته بود و در سوراخ هایی که در جوانب پر درخت کوه ها حفر می شد و به وسیله شاخه های درختان مسقف می گردید، زندگی می کرد یا غالبا در یکی از غارها و پناگاه های سنگی بسر می برد.

    ویژگی‌ها غار پبده لالی

    از ویژگی های این غار می توان به وجود سنگ‌چین‌های درون آن اشاره کرد كه به نظر دست‌ساز می‌رسد. همچنین، حفره‌ای بزرگ در كف میانه‌ غار قرار دارد كه حوضچه‌ای را به وجود آورده و احتمالا كاربرد آن در گذشته به عنوان آب‌انبار بوده است.

    سیمای عمومی غار پبده لالی

    هنگام بازدید از این غار، زیبایی های آن توجه شما را جلب خواهد کرد. در ابتدا باید از دهانه كوچك آن عبور کنید تا به تالار بزرگی با سقف گنبدی برسید. دیوارهای این گنبد، سفیدرنگ است كه خال‌های منظم مشكی‌رنگ، رویش نقش بسته‌، درست همانند پارچه سفیدی كه رویش پولک ریخته باشند.

    از در غار 90 متر كه به درون بیایید، به یك حفره‌ هوایی با حدود 28 متر طول می‌رسید. دهانه‌ نخست تا دهانه‌ دوم غار شش متر از یكدیگر فاصله دارند و كمترین عرض غار پبده 6 متر و بیشترین عرض آن 70/19 متر است. همچنین، كمترین ارتفاع تالار اصلی 2 متر و بیشترین بلندای آن 28 متر است.

    زمان مناسب بازدید غار پبده لالی

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل های سرد سال زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه خواهند بود.

    سایر اطلاعات غار پبده لالی

    غار پبده در گستره‌ای عشایری و در مسیر آبشار "آرپناه" و كوه انبار سفید و فاصله 1900 متری از سطح دریا خودنمایی می کند. همچنین، بهتر است بدانید نام "پبده" كه بر روی این غار گذاشته‌ شده‌، از نام طایفه‌ای می‌آید كه در روزگاران گذشته در این گستره زندگی می‌كردند.

    انتهای غار، یک سقف گنبدی خاص به صورت سنگ یک پارچه سفید از جنس خارا با روکش سفید گچی وجود دارد که تشکیل خال های منظم بی شباهت به نشیمن گاه خفاش ها و یا پوست پلنگ نیست.

    نکات مثبت غار پبده لالی

    در یكی از بخش‌های این غار كودهای حیوانی بر روی هم فشرده شده كه ضخامت آن حدود 40 سانتی‌متر بوده که ممكن است با پاكسازی این كودها، بتوان به یافته‌های باستان‌شناسی بیشتری دست پیدا كرد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    سرپوشیده
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    غار پبده لالي غارنوردي غار پبده غار لالي غار غارنوردي پبده غار غار لالي پبده غارنوردي لالي غار لالي پبده لالي غارنوردي غارنوردي غار غارنوردي پبده غارنوردي لالي غار پبده لالي غار پبده غارنوردي غار لالي پبده غار لالي غارنوردي غار غارنوردي پبده غار غارنوردي لالي پبده غار لالي پبده غار غارنوردي پبده لالي غارنوردي پبده لالي غار پبده غارنوردي غار پبده غارنوردي لالي لالي غار پبده لالي غار غارنوردي لالي پبده غار لالي پبده غارنوردي لالي غارنوردي غار لالي غارنوردي پبده غارنوردي غار پبده غارنوردي غار لالي غارنوردي پبده غار غارنوردي پبده لالي غارنوردي لالي غار غارنوردي لالي پبده غار پبده لالي غارنوردي غار لالي غارنوردي پبده غار غارنوردي پبده لالي غار لالي پبده غارنوردي غار لالي غارنوردي پبده غار پبده غارنوردي لالي پبده غار لالي غارنوردي پبده غار غارنوردي لالي پبده لالي غارنوردي غار پبده لالي غار غارنوردي لالي غار پبده غارنوردي لالي پبده غار غارنوردي لالي غارنوردي غار پبده لالي غارنوردي پبده غار غارنوردي غار پبده لالي غارنوردي پبده غار لالي غارنوردي لالي غار پبده غارنوردي پبده لالي غار غارنوردي لالي پبده غار