4
از1 نظر

قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان

    1279
    نمایش

    قلعه قصر قند، تنها يكي از چندين جاذبه تاريخي و ارزشمند استان سیستان و بلوچستان كه در مرکز شهر قصر قند و قسمت شرق مسجد جامع قرار گرفته و قدمت آن به دوران صفويه مربوط می شود. همچنين، بناي اين قلعه که در ایام گذشته مقر حکمراني حاکمان طايفه پليده بوده، در تاریخ 12 بهمن ماه 1381 با شماره 7260 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان

    قلعه قصرقند در مرکز شهر قصرقند از توابع شهرستان نیکشهر و در قسمت شرق مسجد جامع این شهر قرار دارد که از جانب شمال غربی – جنوب شرقی و جنوب به وسیله خانه های مسکونی احاطه شده است و از جهت شمال و شمال شرقی به نخلستان محدود می‌شود.

    تاریخچه قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان

    با توجه به نوشته ها و کتاب هایی که در مورد مکران تألیف شده است می توان گفت که تاریخ ساخت قلعه به دوره های قبل از صفویان باز می گردد.

    این قلعه قدیم الایام مقر حکمرانی حاکمان بوده است. ورودی قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان در ضلع جنوبی آن بوده و حاکم نشین در قسمت شرقی و بلند تر از سایر قسمت‌ها قرار داشته اتاق هایی که در ضلع غربی قلعه ساخته شده است آخرین بار از آنها به عنوان ساختمان ژاندارمری استفاده شده است که دارای مساحتی برابر ۲۸۵ متر مربع است. این بنا توسط حاکمان برای حکمرانی منطقه ساخته شده و پس از شکسته شدن حکومت‌های محلی بازماندگان حاکم مجبور به ترک قلعه شدند.

    ویژگی‌ها قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان

    قلعه تاریخی قصر قند در تاریخ ۱۲ / ۱۱ /۸۱ با شماره ثبتی ۷۲۶۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان

    قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان بر روی تپه ای دست ساز قرار گرفته ارتفاع آن حدود 10 متر است. ابعاد تقریبی مجموعه 100 در 60 و محدوده حاکم نشین 30 در 45 متر بوده و ورودی قلعه در ضلع غربی قلعه ساخته شده است.

    زمان مناسب بازدید قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان

    قلعه قصر قند سیستان و بلوچستان آخرین بار به عنوان ساختمان ژاندارمری استفاده شده است.

    بخش قصرقند از توابع شهرستان نیکشهر با ۴۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۲۰ پارچه آبادی و روستا و دو دهستان ساربوگ و هلنچکان دارد و در فاصله ۶۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. قصرقند در قدیم انبار غله منطقه جنوب بلوچستان بوده و کشت برنج و شبدر برسیم در آن رواج بیشتری دارد و از قطب‌های مهم کشاورزی و گردشگری شهرستان نیکشهر است. قصرقند در قدیم به ˈگنجاوگˈ مشهور بوده و در سال ۱۳۱۸ به بخش تبدیل شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.