3.5
از2 نظر

مسجد شاه طهماسب یزد

    2211
    نمایش

     مسجد شاه‌ طهماسب، تنها يکی از چندین جاذبه گردشگری مذهبی و مساجد تاريخي شهر يزد است که متاسفانه بخش های عمده ای از آن دچار آسیب شده و سپس در طی چند سال اخیر بنای آن مرمت شده است. امروزه در این مسجد، شاهد قسمت های متعددی چون گرمخانه، گنبد، تابستان خانه و یک سال بزرگ خواهید بود که همگی به سبکی جدید ساخته شدند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد شاه طهماسب یزد

    مسجد شاه طهماسب یزد، از مساجد قدمت دار این شهر است که در سال‌های‌ اخیر به‌طور کامل تجدید بنا شده‌ و همه‌ بخش‌های آن به‌ سبک‌ جدیدی ساخته‌ شده و امروزه در آن بخش هایی چون گرمخانه، گنبد، تابستان خانه و ... مشاهده می شود.

    تاریخچه مسجد شاه طهماسب یزد

    بانی بنای قدیمی مسجد شاه طهماسب یزد ، "بیگم "دختر شاه طهماسب صفوی است که همسر نورالدین میر میران از خاندان شاه نعمت ا... بوده ولی امروزه از آن بنای قدیمی اثری باقی نمانده به جز دو سنگ مرمر که یکی در محراب و دیگری بر ستون میدان قرار دارد.

    ویژگی‌ها مسجد شاه طهماسب یزد

    اندازه‌ سنگ محراب مسجد شاه طهماسب یزد به 76 در 145 سانتی‌متر می‌رسد و سنگ مرمر دیگر، کتیبه‌ای با فرمان حکومتی و از جلوه‌های قابل توجه ضلع شمالی مسجد است و در قسمتی از این‌ فرمان که‌ توسط شاه‌طهماسب‌ صفوی در سال 984 ـ 930 هجری قمری صادر شده، ذکر شده که ‌این‌ فرمان‌ در مسجد جامع یزد نصب‌ شود. بنابراین می‌توان گفت‌ که‌ پس از مسجد جامع کبیر یزد، مسجد جامع ‌شاه‌طهماسب‌ بسیار حائز اهمیت بوده است.

    سیمای عمومی مسجد شاه طهماسب یزد

    در تابستان‌ خانه‌ مسجد شاه طهماسب یزد سه‌ در فلزی بزرگ قرار دارد که‌ ورودی میانی‌، مشبک‌ و رنگی است و پشت‌ بام‌ و کف‌ مسجد با موزاییک‌ فرش شدند‌. نمای‌ ظاهری‌ مسجد گواه وجود سه‌ در ورودی‌ فلزی‌ است‌ و سردر ورودی‌ اصلی‌ با خطوط رگ‌ جین آجری‌ و حاشیه‌ آن‌ با کاشی‌ معرق‌ و نقوش‌ اسلیمی‌، ختایی‌ و ترنجی‌ مزین‌ شده‌ و دارای گنبدی‌ دوپوسته و پوشیده‌شده با آجر است.

    نمای‌ گرم‌خانه، سقف‌ مسطح‌ و مزین‌ به‌ رگ‌چین‌ آجر دارد و پنج پنجره‌ی فلزی‌ در قسمت‌ فوقانی‌ و در ضلع‌ شمال‌ و شمال‌ غرب‌ مسجد شاه طهماسب یزد دیده‌ می‌شوند وراهرو ورودی نیز دارای طاقی ضربی‌ با قوس‌ جناقی‌ دارد.

    در بخش‌ سردخانه‌ این مسجد، هشت‌ ستون‌ گچی‌ ساده‌ که‌ حدود یک‌ متر آن‌ها با سنگ‌ پوشیده‌ شده، به‌چشم‌ می‌خورد و پوشش‌ داخلی‌ گرم‌خانه‌ و سردخانه‌ از گچ‌ است و مقصوره‌ در وسط تابستان‌خانه‌ ساخته شده‌ است‌.

    پوشش‌ داخلی‌ گنبد مسجد شاه طهماسب یزد به‌صورت‌ رسمی‌بندی‌ (کاربندی‌) با خطوط بنایی‌ مزین‌ شده‌ و در اربانه‌ گنبد، هشت‌ نورگیر فلزی‌ و چند تاق‌نمای‌ گچی‌ ساده‌ در تابستان‌خانه‌ دیده‌ می‌شود ولی در ضلع‌ جنوبی‌ تابستان‌خانه،‌ محرابی‌ با کاشی‌ معرق‌ و نقش‌های‌ گل‌ و بوته‌ اسلیمی‌، ختایی‌، ترنجی‌ و خطوط ثلث‌ مزین‌ رنگین وجود دارد.

    شرایط استفاده مسجد شاه طهماسب یزد

    برای دیدن مسجد شاه طهماسب یزد باید به مرکز شهر و جایی که اکثریت بناهای تاریخی همچون تکیه امیرچخماق و بازارتاریخی یزد قراردارد روانه شوید تا به میدان تاریخی "سید مصطفی خمینی " برسی ،البته در این مکان که محله بعثت نام دارد اینقد رابنیه و آثار تاریخی قرار دارد که همین آثار تاریخی مشهور شاید مهمترین دلیلی باشد که باعث شده مسجد شاه تهماسب برای دوستداران میراث فرهنگی زیاد شناخته شده نباشد.

    زمان مناسب بازدید مسجد شاه طهماسب یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار، پاییز و زمستان، زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات مسجد شاه طهماسب یزد

    این‌ بنا، جنبه‌ مذهبی‌ داشته‌ است و اکنون نیز برای عبادت‌ از آن استفاده‌ می‌شود و به‌ دلیل‌ اهمیت‌ تاریخی‌ و با هدف‌ حفظ و نگهداری‌ آن، مرمت‌هایی‌ در دوره‌های‌ مختلف‌ صورت‌ گرفته‌ است‌.

    نکات منفی مسجد شاه طهماسب یزد

    متاسفانه با گذشت زمان، بخش هایی از این جاذبه دچار آسیب و تخریب شده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    اگر با خودروی شخصی به این شهر سفر کردید، به راحتی و تنها با دانستن آدرس می توانید از این مسجد بازدید داشته باشید.

    تاکسی

    تاکسی های شهری یزد می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.