0
از0 نظر

کویر حلوان یزد

    205
    نمایش

    کوير حلوان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی و ريگزارهاي تماشایی موجود در استان یزد است که در نزدیکی روستایی با همین نام خودنمایی میکند. این کویر، از شمال به کوير مرکزي ايران و ارتفاعات پير حاجات طبس، از جنوب به محور ارتباطي شهرستان خور به طبس، از شرق به کوه هاي و ارتفاعات عاشقان و از غرب به درياچه نمک خور و کوير مرکزي ايران محدود مي شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر حلوان یزد

    پهنه کویر حلوان پوشیده از ریگزار است و در نواحی شرقی و شمالی در حاشیه ریگزار باتلاق های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور قرار دارند. در محیط شرقی این مثلث ماسه ای، تپه ها بیشترین ارتفاع را دارند و ارتفاع آن ها از کف دشت در حدود 80 متر است که با حرکت به سمت غرب با کاهش ارتفاع همراه هستند. در جنوب شرقی محل تلاقی کوه و ریگ دره ها و گذرگاه های زیبایی پدید آمده که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد.

    ویژگی‌ها کویر حلوان یزد

    حلوان نام روستایی است که در حاشیه شرقی این کویر قرار گرفته است. روستای حلوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس است که از دیرباز از چند جنبه معروف بوده است. وجود نخلستان و تولید خرمای بسیار مرغوب از آن به طوری که که واریته خرمای آن معروف است.

    سیمای عمومی کویر حلوان یزد

    شکل ریگزار شبیه مثلثی است که رأس آن در جهت شرق قرار دارد. فاصله شمال به جنوب ریگزار در بیشترین حالت 40 کیلومتر و فاصله شرق به غرب آن در نواحی مرکزی در حدود 14 کیلومتر و در نواحی شمالی 5 کیلومتر است.

    ریگزار گستره ای شمالی جنوبی دارد و رد مناطق جنوب شرقی آن با ارتفاعات عاشقان پیوند میخورد که این تلاقی کوه و ماسه مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است.

    زمان مناسب بازدید کویر حلوان یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان یزد، فصل بهار و اوایل پاییز و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    وسایل مورد نیاز کویر حلوان یزد

    بهتر است پیش از سفر به مناطق کویری استان یزد، وسایل و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. کفش مناسب، کیسه خواب، کوله، بطری آب، خوراکی و ... شامل این اقلام می شود.

    پیشنهاد ویژه کویر حلوان یزد

    نزدیکی به شهر طبس، جاده دسترسی مناسب، مناظر بدیع و زیبا در این منطقه عوامل هستند برای تبدیل ریگ حلوان به قطب گردشگری کویر که در صورت توجه می توان علاوه بر اشتغال زایی از مهاجرت بی رویه ساکنین روستاهایی چون حلوان و خیرآباد به شهر های بزرگ جلوگیری کرد.

    سایر اطلاعات کویر حلوان یزد

    در این جاذبه پوشش گیاهی و جانوری غنی و متنوعی به چشم می خورد.

    در سال های اخیر چندین همایش کویرنوردی در حاشیه شرقی این منطقه برگزار شده است.

    نکات مثبت کویر حلوان یزد

    بدلیل وجود معادن فراوان در این ارتفاعات جاده های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید از این منطقه را آسان کردند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی منطقه کویر حلوان از چند مسیر میسر است؛ جاده ارتباطی خور به طبس بعد از پایان چاله کویر و دریاچه نمک خور از جنوب این منطقه عبور می‌کند؛ همچنین از طریق همین محور قبل از سه‌راهی جعفرآباد چند آلونک سنگی قرار دارد که در صورت ورود به جاده خاکی آن، وارد شیار بین کوه و ریگ می‌گردد.بعد از سه‌راهی جعفرآباد به سمت طبس، جاده فرعی به سمت روستای حلوان و سپس جاده فرعی دیگری به سمت روستای خیرآباد به این ریگزار منتهی می‌ شود.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.