0
از0 نظر

کویر مروست

    425
    نمایش

    کوير مروست، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و کویر های زیبا و وسیع در شرق شهرستان مروست استان يزد است که حدود 5905 هکتار مساحت دارد. شهرستان مروست یزد را در گذشته با نام «مروشاذان» می شناختند و امروزه آن را با نام دیگری چون «دارالکلات» نیز معرفی می کنند. همچنین در این شهرستان کهن، جاذبه تاریخی و تماشایی دیگری به چشم می خورد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر مروست

    کویر مروست از شمال به کویر ابرکوه , از شرق به شهرستان مروست و از جنوب به شهرستان هرات و کویرهای سیرجان محدود می شود. کویر هرات و مروست ازشمال شرق شهر هرات تا جنوب غرب شهر مروست امتداد دارد و به عنوان زهکش آب منطقه عمل می نماید.

    حد شمال غرب شهرستان به کویرهای ابرکوه می پیوندد و در حد نهائی شمال شهرستان ارتفاعاتی که بخش مروست خاتم را از دهستان های بهادران و تنگ چنارشهرستان مهریز جدا می سازد، واقع شده است.

    ویژگی‌ها کویر مروست

    منابع تامین آب این کویر، آب خود را از دو رودخانه اصلی می گیرد که بزرگترین آن ها از حاشیه جنوبی وارد کویر می شود و پس از ورود به شاخه های زیادی تقسیم شده و بر روی صفحات رسی بریدگی هایی ایجاد می کند.

    رودخانه دیگر از قسمت شمال غربی وارد کویر می شود که این رودخانه بر روی باریکه شمال غربی کویر مخروط افکنه وسیعی ایجاد کرده و مجرای زهکشی را مسدود می نماید. نتیجه این عمل تبخیر آبی است که در واقع بایستی بر روی صفحات دریاچه کم عمقی تشکیل می داد. نمکزاری نیز در صفحات پست و در مجاورت محل تجمع آب فوق الذکر تشکیل شده است.

    وسایل مورد نیاز کویر مروست

    بهتر است پیش از سفر به مناطق کویری استان یزد، وسایل و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. کفش مناسب، کیسه خواب، کوله، بطری آب، خوراکی و ... شامل این اقلام می شود.

    سایر اطلاعات کویر مروست

    پوشش گیاهی این منطقه شامل گیاهانی چون تاغ، اشنان، خارشتر، گز و... می شود و در كفه نمكي كوير به علت شوري زياد امكان رشد هيچگونه گياهي وجود ندارد.

    سیمای عمومی کویر مروست

    در این کویر شاهد پوشش گیاهی خاص خود خواهید بود که تراکم گیاهان شور پسند در این منطقه حکایت از کمی شوری خاک و بالا بودن سطح آب زیرزمینی دارد.

    در مرکز کویر نیز نمکزاری قرار دارد که بوسیله باتلاق از صفحات رسی باد کرده جدا می شود. اينگونه گياهان داراي ريشه‌هاي عميق و بسيار بلندي هستند تا بتوانند آب را از اعماق زياد جذب نمايند و همين‌طور برگ‌ها شكل سوزني پيدا كرده‌اند تا از ميزان تبخير بكاهند.

    زمان مناسب بازدید کویر مروست

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    شرایط استفاده کویر مروست

    مسیر اول دسترسی به این کویر از جاده مهریز -مروست-هرات و از حاشیه غربی کویر عبور می کند. همچنین، مسیر دیگری وجود دارد که مسیر خاکی دهج - خبر به مروست می باشد و پس از طی مسافتی حدود 50 کیلومتر از قسمت شمالی کویر عبور می کند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسیر اول : جاده مهریز -مروست-هرات از حاشیه غربی این کویر عبور می کند. مسیر دوم : مسیر خاکی دهج - خبر به مروست پس از طی مسافتی حدود 50 کیلومتر از قسمت شمالی کویر عبور می کند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها