0
از0 نظر

موزه مردم شناسی کوهدشت

    589
    نمایش

    در موزه مردم شناسی کوهدشت جلوه هایی از آداب و رسوم مردم دیار لرستان در قالب کوچ نشینی، ییلاق و قشلاق، نمایش سیر تحولی سفر و بازگشت مردمان عشایر، صنایع دستی بومی از قبیل ابزار آلات و بافنده ها و همچنین عکس هایی از مناظر طبیعی، آیین ها و مراسم های مردمان کوهدشت به نمایش درآمده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه موزه مردم شناسی کوهدشت

    موزه مردم شناسی شهرستان کوهدشت در سال ۱۳۸۷ در ۳۰۰ متر مربع زمین ساخته شد.

    ویژگی‌ها موزه مردم شناسی کوهدشت

    این موزه دارای سه سالن لباس و زیورآلات عشایری، زندگی عشایر و دست بافت‌های عشایری است.

    زمان مناسب بازدید موزه مردم شناسی کوهدشت

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

    مشخصات موزه مردم شناسی کوهدشت

    موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت سرمایه ی فراوانی از فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم و تاریخ سرزمین لرستان را با چیدمانی متناسب با معماری داخلی ساختمان، در 3 تالار کوچک در معرض نمایش عموم قرار داده است.

    سیمای عمومی موزه مردم شناسی کوهدشت

    تالار اول و ورودی موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت با برشی از یک سیاه چادر آداب مهمان نوازی با دو پیکره از یک زن و یک مرد عشایر با پوشیدن لباس های محلی را به نمایش عموم گذاشته و پس از آن در دیگر تالارها ابزار زندگی مردم کوهدشت در گذر زمان، پوشش، رشادتها، آثار مکتوب و در یک کلام تاریخ به نمایش گذاشته می شود. دیدار یادمانها، یادگارها و تاریخی که فقط گوشه ای از آن در موزه مردم شناسی کوهدشت از پرده بیرون آمده، یک احساس شیرین آمیخته با دلتنگی نوستالوژیکی را توصیف می کند؛ احساسی که هم حیران، خاضع و خاشع است.

    قسمت دیگر تالار را شامل لباس های محلی، اواع دوربین های شکاری، قالب های درست کردن ساچمه و چارپاره برای اسلحه های ساچمه زنی، دو نوع کارد یا چاقو و زیورآلات زنانه می داند و ادامه می دهد: عکس های دیواری تالار اول شامل چهره ای از یک خانواده ی عشایری در طرهان و چهره ی دو زن با لباس ها و زیورآلات قدیمی، دو عکس از بلوران و اعتقادات الحاق ها و عکس از انار زیرتنگ سیاب می باشد.

    در تالار دوم یک ماکت کوچ عشایر با طول 12 متر، عرض 2 متر و ارتفاع 5/1 متر به نمایش گذاشته شده؛ به طوری که در این ماکت کوه های شمالی کوهدشت از سرخ دم لری تا سرخ دم لکی و بر اساس کوچ عشایر از سال 1300 تا 1330 و در 4 فصل نشان داده شده است.

    تالار سوم با یک برش از یک خانه ای روستایی کوچ رو در فصل بهار به همراه اقلام و وسایل کشاورزی به جا مانده از آن ها به تصویر کشیده شده و ویترین بعدی این تالار زین اسب امیربهادر(یوسف خان سرتیپ نیا) از رجال کوهدشت است که به علت خوشنامی و نفوذی که در میان عشایر داشت؛ مورد غضب رضاشاه قرار می گیرد و بعد دستگیری در همدان، اعدام می شود.

    در تالار اول و ورودی آن برشی از یک خانه ی روستایی در یک روز برفی که به زمستان گاه یا «زمگه» معروف بوده به نمایش گذاشته شده است. قسمتی از تالار دوم، تصاویری از چهره های مردم شناسی، طبیعت، آداب مردم کوهدشت و تصاویری از رجال طرهان و اسناد باقی مانده از قباله های قدیمی را به نمایش می گذارد. در قسمتی دیگر از تالار سوم خانه ای به نمایش گذاشته شده که ناقل بیماری بوده است.

    این خانه ها به تشخیص دولت آن زمان مهر و موم شده و جهت جلوگیری از امراض با آفت کش هایی مانند DDt ضدعفونی شده است. بازدید از تالارهای موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت به پایان می رسد و گوشه ای از تاریخ و آداب مهمان نوازی حیرانی و شگفتی تو را از گذشته ای که اغلب ناشناخته مانده، بدرقه می کند.

    شرایط استفاده موزه مردم شناسی کوهدشت

    همه روزه به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.