3.5
از10 نظر

آبشار آلوچال (جنگل ابر)

    3869
    نمایش

    آبشار آلوچال شاهرود در دل جنگل ابر، از جاذبه های گردشگری طبیعی استان سمنان است که در 45 كيلومتري شمال شاهرود و مسير جاده شاهرود به آزاد شهر خودنمایی می کند. با بازدید از این جاذبه منحصر به فرد، شاهد سقوط آبی زلال از ارتفاع چند متری خواهید بود که محلی مناسب برای گذران اوقات فراغت است. میزان قابل توجه بارش سالانه و همچنین آب و هوای مساعد منطقه، نقش مهمی در تشکیل پوشش گیاهی و جانوری متنوع اطراف آبشار آلوچال دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار آلوچال (جنگل ابر)

    آبشار آلوچال، يكي ديگر از ده‌ها آبشار روان در دل ابرهاي جنگل ابر است. آلوچال شامل 2 آبشار بزرگ است كه از فاصله چندصدمتري روي هم مي‌ريزند و در نهايت آبشار اصلي را شكل مي‌دهند. صعود به آبشار آلوچال نيز صعود ساده‌اي نيست و صعودكنندگان بايد از توانايي جسماني لازم برخوردار باشند؛ اما در هر صورت صعود به آن با راهنمايي راهنمايان محلي امري غيرممكن محسوب نمي‌شود و چه بسا كه از ديد اين راهنمايان محلي صعودي سخت نباشد.

    ویژگی‌ها آبشار آلوچال (جنگل ابر)

    منطقه جنگل ابر در بیشتر فصول سال پوشیده از ابر است و وجه تسمیه این جنگل وجود همین ابرها است كه در كرانه های خزر توسط جریان باد به ارتفاعات كوهستان هدایت می شوند. غلظت ابر در اغلب فصول سال در این جنگل باعث پوشش گیاهی جالب و متبوع شده است. وجود ابر در قسمت های پایین دست و آبخیز شمالی، زیبایی این جنگل را دو چندان كرده است.

    گیاهان درختی این منطقه شامل بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسكا، آزاد داغداغان و از گیاهان مرتعی گونه های كلاه میر حسن، چوبك، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر می شود. همچنین، جانورانی مانند خرس قهوه ای، گرك، پلنگ، خوك وحشی، شغال، روباه، خرگوش كل و بز، شوكا و از پرندگان كبك، كبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، كركس، شاهین، فاخته، قرقاول در جنگل ابر زیست می کنند.

    سیمای عمومی آبشار آلوچال (جنگل ابر)

    در اطراف آبشار آلوچال و جنگل ابر و در قسمت شرقی و غربی منطقه به دلیل ارتفاعات بلند، ابرها بوسیله باد به سمت ارتفاعات رانده می شوند و در نهایت در قسمت میانی فشرده شده و از این كریدور اصلی و چند كانال فرعی ابرها به سمت جنوب رشته كوه البرز هدایت و ضمن ایجاد جنگل های پراكنده با تنوع گونه های درختی و درختچه ای آب و هوای شهرستان را نیز به نحو مطلوبی پاكیزه و پراكسیژن و مرطوب كرده است.

    این منطقه در حد فاصل بین دو كلان اقلیم خشك و نیمه خشك و مرطوب و نیمه مرطوب واقع شده كه این امر باعث ایجاد تنوع گیاهی و جانوری شده است. آبشار شرشر جنگل ابر در شيب شمالي کوه ابر و در ميان درختان متراکم اين جنگل، بسيار پرآوازه است. اين آبشار شگفت انگیز با يک ساعت پياده روي از محل سرتخت حمام دره قابل رويت است و از چشمه هاي پرآب تغذيه مي شود. جاده هاي پاکوب اين جنگل به جنگل هاي جنوب گرگان منتهي مي شوند.

    زمان مناسب بازدید آبشار آلوچال (جنگل ابر)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    شرایط استفاده آبشار آلوچال (جنگل ابر)

    جنگل ابر از طرف شمال محدود است به جنگلهای استان گلستان و از طرف شرق به منطقه اولنگ از طرف جنوب به كوه قاسم و كوه ابر و قطری و از طرف غرب محدود به كوه یخام و تكیانو است.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.