2.9
از6 نظر

آبشار گیوک بیرجند

    1618
    نمایش

    آبشار گيوک بيرجند، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و تماشایی استان خراسان جنوبی به شمار می رود که در انتهاي دره اي سرسبز قرار گرفته و خودنمایی می کند. متاسفانه در چند سال اخير به دليل احداث سد گيوک در این منطقه، از زيبايي منظره آبشار کاسته شده ولي هنوز هم مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان، گردشگران قرار می گیرد و چشم انداز خوبی برای عکاسی دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار گیوک بیرجند

    این محل دارای سد و آبشاری زیباست که با تابلوهایی مشخص شده است. آبشار گيوک در نزديکي روستاي گيوک در پنج کيلومتري جاده بيرجند به کرمان واقع است. باغات زرشک، بادام، توت، انگور و زردآلو در اين مسير خودنمايي مي کنند.

    سیمای عمومی آبشار گیوک بیرجند

    این آبشار در انتهای دره ای سبز رنگ قرار دارد و مجموعه ای از چندین آبشار است و مرتفع ترین آنها، هشت متر ارتفاع دارد. به دلیل قرار گرفتن در رشته کوه باقران ، دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است که به همراه سرسبزی و زیبایی و نیز وجود کوه های سبز رنگ افیو لیتی ، روستا چهره ای ییلاقی و تفرجگاهی به خود گرفته است.

    سایر اطلاعات آبشار گیوک بیرجند

    دریاچه سد گیوک، در امتداد مسیر خروجی این سد آبشار گیوک وجود دارد.در سال های پر از باران این سد کاملا پر آب بوده و منظر بسیار بدیعی را به وجود می آورد. از لحاظ زمین شناسی منطقه ؛ سنگ های اولترا بازیک به طور گسترده ای در منطقه پراکنده بوده و شامل دو نوع سنگ متفاوت است. پریدوتیت ها، هارزبورژیت ها، ارزولیت و سرپانتنیت ها. در مجموعه در هم رنگین منطقه مورد نظر برون زدهای ممتدی از بلوک های اولترا بازیک با ابعاد مختلف دیده می شود. در سرپانتینیت ها رگچه های متعددی از کریزوتیل و آزبست وجود دارد.

    گابروها:سنگ های اولترابازیک در بعضی از جاها به وسیله دایکهایی با ترکیب گابرویی قطع و همراه می گردند.این سنگ ها توده ای بوده و بافت آنها از دانه ریز تا دانه درشت متغیر است بلورهای بزرگ پیروکسن و فلدسپات به بزرگی 5-4 سانتی متر در بعضی از این نمونه ها دیده می شود. در بعضی از نقاط گابروها در فیلیت ها و سنگ های اسپلیتی متعلق به ردیف افیولیتی تظاهر نموده اند. در بعضی از قسمت های منطقه گابروهای دگرگونه شده به طوریکه در آن ها می توان بافت گنایسی را مشاهده نمود.

    در مورد رسوبات نوع فلیشی باید بگوییم که در محدوده مورد مطالعه دو نوع فلیش به سن کرتاسه بالایی و پالئوسن وجود دارد.فلیش های کرتاسه بالایی خود از اجرای متشکله رسوبی منطقه مخلوط در هم رنگین محسوب میگردند.این رسوبات در غرب و شمال منطقه به خوبی برون زد داشته و معمولاً از شیلهای سبز رنگ ماسه سنگ و سیلت استون ها و بالاخره شیل های فیلیتی تشکیل شده اند.در برخی جاها رسوبات شدیداً ماسه ای بوده و با سنگ های اسپیلیتی و یا سنگ های اولترابازیک به نسبت های متغیر آمیخته شدند.

    شرایط استفاده آبشار گیوک بیرجند

    برای دسترسی به آبشار گیوک بیرجند از ابتدای جاده بیرجند به خوسف و در کنار شهرک صنعتی، مسیری فرعی به سمت جنوب واقع شده که پس از گذشتن از روستاهای دهنو، زینی و نوکند، به گیوک منتهی می شود.

    زمان مناسب بازدید آبشار گیوک بیرجند

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، فصل بهار و پاییز می تواند زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه باشد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.