3.2
از8 نظر

آرامگاه پیر پالان دوز

    2925
    نمایش

    آرامگاه پير پالان دوز، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری تاریخی استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد به شمار می رود که از دوره صفويه به یادگار مانده و نام آن با شماره 1375 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اين مقبره متعلق به محمد عارف عباسي، از عرفاي بزرگ قرن دهم هجري بوده که همه ساله، مورد توجه بسیاری از زائران و بازدیدکنندگان قرار می گيرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه پیر پالان دوز

    مقبره پیر پالاندوز در قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا (ع) قرار دارد و شامل بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن،‌ و ایوانی آجری در مقابل است. در داخل بقعه، شاه‌نشینی است كه در بالای آن، یزدی‌بندی‌هایی اجرا شده كه در اصل دارای نقاشی بوده و به داخل بقعه جلوه خاصی می‌بخشیده است. بدنه‌های بنا، از دوران صفویه، دارای تزئینات نقاشی بوده كه بر اثر گذشت زمان و نفوذ رطوبت، جز بخش كمی از آن كه مرمت و ثابت گردیده، بقیه از میان رفته است. در زیر كاسه گنبد نیز ترنج زیبایی با نگاره‌های گیاهی نقش‌اندازی شده است.

    تاریخچه آرامگاه پیر پالان دوز

    مقبره پیر پالاندوز مدفن شیخ محمد كارندهی (كاردهی ) و بنای ان در سال 985 هجری در زمان سلطان محمد خدا بنده پدر شاه عباس ساخته شده است شیخ محمد كارندهی یا محمد عارف عباسی از عرفای سلسله ذهبیه و مشهور به پیر پالاندوز است كه در خط ثلث استاد بوده و قرآن هفت سوره ای ازوی در دست است.

    او برای امرار معاش به شغل پالان دوزی اشتغال دشاته و به لحاظ معنوی بسیار مورد توجه مردم بوده است. سطح گنبد آن دارای پوشش ساده ای از كاشی فیروزه ای رنگ و دارای كتیبه ای با تاریخ 985 ه.ق بوده است . مقبره پیر پالاندوز اخیرا بازسازی شده است.

    ویژگی‌ها آرامگاه پیر پالان دوز

    شخصیت به خاک سپرده شده در این مقبره پیر پالاندوز ، با توجه به نوشته ی سنگ مزارش، «محمد عارف عباسی»، از عرفاى سلسله ی ذهبیه‌ است. لقب «پالان‌دوز» از این رو به او داده شده که براى گذران زندگى خود، با وجود مقام والایى که نزد مردم داشته، به کار پالان‌دوزى اشتغال داشته است. از این‌ شخصیت، قرآن هفت‌سوره‌اى در دست است که به خط خوش ثلث نوشته شده است و حکایت از توانایى او در کار خطاطى دارد.

    سیمای عمومی آرامگاه پیر پالان دوز

    نماى خارجى آرامگاه پیر پالاندوز به ایجاد طاق‌نماهاى تیزه‌دار آجرى و پشت‌‌بغل‌هاى کاشى و قاب‌هاى مستطیل تزئینى بر فراز آن‌ها، در عین سادگى، منظره‌اى زیبا دارد. سطح گنبد پیازى شکل فراز بنا که بر روى گردنى استوانه‌اى شکل استوار شده، داراى پوشش ساده‌اى از کاشى فیروزه‌اى است.

    شکل کلى بنا و بازمانده‌‌هاى نقاشى‌هاى درون آن، بنا را اثرى از دوران صفوى معرفى مى‌کند که در سال 985 هـ.ق ساخته شده است. تاریخ مزبور، بر کتیبه ی سنگ سفید مربعى کنده شده است.

    سایر اطلاعات آرامگاه پیر پالان دوز

    شیخ محمد عارف عباسی مشهور به «پیر پالان دوز» از عرفا و پیران سلسله ذهبیه است که در نیمه‌ی دوم قرن دهم هجری قمری ولادت یافت. ایشان متولد روستای کارند مشهد و معاصر شیخ بهایی بوده اند. او علاوه بر این که در عرفان به مقامات بلندی دست یافت، در کیمیاگری و خطاطی متبحر بود.

    شیخ محمد در خط ثلث استاد بوده و هفت سوره از قرآن نگاشته شده به خط خوش ایشان موجود است. وی با اینکه صاحب موقعیت بود و می توانست بدون کوشش زندگی خوبی داشته باشد، از راه پالان دوزی روزگار می گذراند.

    شیخ محمد عارف، برمبنای باور توحیدی خود و توکل بر خدا و ذکر تشکر و خدمت و طاعت و قناعت و ایثار که از صفات عارفان است به جستجوی راه معرفت پرداخت و مدتی از عمر خود را به کسب فیض از اهل حق سپری نمود و به بروز کراماتی معروف شد.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه پیر پالان دوز

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان رضوی، فصل های بهار و زمستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    نکات مثبت آرامگاه پیر پالان دوز

    آرامگاه پیر پالاندوز در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آرامگاه پير پالاندوز مشهد آرامگاه پير آرامگاه پالاندوز آرامگاه مشهد پير آرامگاه آرامگاه پالاندوز پير مشهد پالاندوز آرامگاه پالاندوز پير پالاندوز مشهد مشهد آرامگاه مشهد پير مشهد پالاندوز آرامگاه پير پالاندوز آرامگاه پير مشهد آرامگاه پالاندوز پير آرامگاه پالاندوز مشهد آرامگاه مشهد پير آرامگاه مشهد پالاندوز پير آرامگاه پالاندوز پير آرامگاه مشهد پير پالاندوز مشهد پير پالاندوز آرامگاه پير مشهد آرامگاه پير مشهد پالاندوز پالاندوز آرامگاه پير پالاندوز آرامگاه مشهد پالاندوز پير آرامگاه پالاندوز پير مشهد پالاندوز مشهد آرامگاه پالاندوز مشهد پير مشهد آرامگاه پير مشهد آرامگاه پالاندوز مشهد پير آرامگاه مشهد پير پالاندوز مشهد پالاندوز آرامگاه مشهد پالاندوز پير آرامگاه پير پالاندوز مشهد آرامگاه پالاندوز مشهد پير آرامگاه مشهد پير پالاندوز آرامگاه پالاندوز پير مشهد آرامگاه پالاندوز مشهد پير آرامگاه پير مشهد پالاندوز پير آرامگاه پالاندوز مشهد پير آرامگاه مشهد پالاندوز پير پالاندوز مشهد آرامگاه پير پالاندوز آرامگاه مشهد پالاندوز آرامگاه پير مشهد پالاندوز پير آرامگاه مشهد پالاندوز مشهد آرامگاه پير پالاندوز مشهد پير آرامگاه مشهد آرامگاه پير پالاندوز مشهد پير آرامگاه پالاندوز مشهد پالاندوز آرامگاه پير مشهد پير پالاندوز آرامگاه مشهد پالاندوز پير آرامگاه