0
از0 نظر

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    563
    نمایش

    آرامگاه يعقوب ليث صفاري که با نام آرامگاه شاه ابوالقاسم نیز شناخته می شود، از جمله جاذبه های تاریخی و تماشایی در استان خوزستان و شهرستان دزفول است که همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد.این بنا از یک ورودی برخوردار است و سطح داخلی آرامگاه را از سطح بیرونی آن جدا می‌کند. سازه اصلی بنا خشت خام است و نقوش برجسته و ملات گچ و خاک دارد. سازه اصلی بنا خشت خام است و نقوش برجسته و ملات گچ و خاک دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    بنای آرامگاه یعقوب لیث صفاری دارای یک ورودی است که سطح داخلی آرامگاه را از سطح بیرونی آن جدا می‌کند. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی با سنگ قبرهای قدیمی دیده می شود که نشانی از تاریخ کهن این بنا است. همچنین، زمین‌های زراعی، برنج کاری و درختان اطراف بنا، زیبایی این جاذبه را چند برابر کردند.

    نکات منفی آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    متاسفانه این روزها، توجه کافی به این جاذبه ارزشمند نمی شود و در نتیجه آرامگاه یعقوب لیث وضعیت مناسبی ندارد. برای مثال، در درب ضریح آهنی مقبره از چوب صندوق میوه برای اتصال بخش های مختلف استفاده شده و روی آجرها و دیوار قدیمی آرامگاه نیز میخ هایی زنگ زده به چشم می خورد.

    تاریخچه آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    نخستین بار فردی به نام یعقوب لیث صفاری، زبان پارسی را پس از ورود اسلام به ایران دوباره به عنوان زبان رسمی کشور اعلام کرد و تلاش های بسیاری برای خروج بخش هایی از ایران از دست خلیفه عباسی نمود و سرانجام در سال 165 هجری قمری در شهر جندی شاپور دزفول درگذشت.

    این بقعه، در دوره سلجوقی تشکیل شده و ایوان بزرگ شمالی آن مربوط به دوره ی تیموری بوده که در دوره قاجاریه به این ایوان بسته شده و در اصلی بنا در آن تعبیه شده است.

    ویژگی‌ها آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    محوطه بیرونی آرامگاه یعقوب لیث صفاری، با وجود وسعتی که دارد، برای ایجاد سفره‌خانه‌های سنتی، غرفه برگزاری نمایشگاه های فصلی و مغازه‌هایی برای نمایش صنایع‌دستی می تواند مناسب باشد که در نتیجه باعث اشتغال زایی برای اهالی منطقه و توسعه گردشگری می شود.

    سیمای عمومی آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    بنای آرامگاه یعقوب لیث صفاری، یک چهار طاقی با گنبدی دندانه دار و مخروطی است، که معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی و رومی می باشد و سازه اصلی از خشت خام بوده و نقوش برجسته با ملات گچ و خاک در آن مشاهده می شود. همچنین، گنبد اصلی بقعه به صورت دو پوسته و الهام گرفته از شکل تنه نخل می باشد.

    سایر اطلاعات آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    مردم محلی معتقدند که حدود ۲۰ الی ۲۵ سال قبل، کتیبه‌ای به خط عربی قدیم بر روی دیوار گنبد این جاذبه وجود داشته و در آن اسم یقعوب لیث سردار بزرگ و نخستین شهریار ایرانی (پس از اسلام) به روشنی نوشته شده بوده.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل های خنک سال، زمان مناسب‌تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    نکات مثبت آرامگاه یعقوب لیث صفاری

    این جاذبه به شماره ثبت ۲۵۵۰ به عنوان یکی از آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری خوزستان می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آرامگاه يعقوب ليث صفاري خوزستان آرامگاه يعقوب آرامگاه ليث صفاري آرامگاه خوزستان يعقوب آرامگاه آرامگاه ليث صفاري يعقوب خوزستان ليث صفاري آرامگاه ليث صفاري يعقوب ليث صفاري خوزستان خوزستان آرامگاه خوزستان يعقوب خوزستان ليث صفاري آرامگاه يعقوب ليث صفاري آرامگاه يعقوب خوزستان آرامگاه ليث صفاري يعقوب آرامگاه ليث صفاري خوزستان آرامگاه خوزستان يعقوب آرامگاه خوزستان ليث صفاري يعقوب آرامگاه ليث صفاري يعقوب آرامگاه خوزستان يعقوب ليث صفاري خوزستان يعقوب ليث صفاري آرامگاه يعقوب خوزستان آرامگاه يعقوب خوزستان ليث صفاري ليث صفاري آرامگاه يعقوب ليث صفاري آرامگاه خوزستان ليث صفاري يعقوب آرامگاه ليث صفاري يعقوب خوزستان ليث صفاري خوزستان آرامگاه ليث صفاري خوزستان يعقوب خوزستان آرامگاه يعقوب خوزستان آرامگاه ليث صفاري خوزستان يعقوب آرامگاه خوزستان يعقوب ليث صفاري خوزستان ليث صفاري آرامگاه خوزستان ليث صفاري يعقوب آرامگاه يعقوب ليث صفاري خوزستان آرامگاه ليث صفاري خوزستان يعقوب آرامگاه خوزستان يعقوب ليث صفاري آرامگاه ليث صفاري يعقوب خوزستان آرامگاه ليث صفاري خوزستان يعقوب آرامگاه يعقوب خوزستان ليث صفاري يعقوب آرامگاه ليث صفاري خوزستان يعقوب آرامگاه خوزستان ليث صفاري يعقوب ليث صفاري خوزستان آرامگاه يعقوب ليث صفاري آرامگاه خوزستان ليث صفاري آرامگاه يعقوب خوزستان ليث صفاري يعقوب آرامگاه خوزستان ليث صفاري خوزستان آرامگاه يعقوب ليث صفاري خوزستان يعقوب آرامگاه خوزستان آرامگاه يعقوب ليث صفاري خوزستان يعقوب آرامگاه ليث صفاري خوزستان ليث صفاري آرامگاه يعقوب خوزستان يعقوب ليث صفاري آرامگاه خوزستان ليث صفاري يعقوب آرامگاه