0
از0 نظر

امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (ع)

    2815
    نمایش

    آرامگاه اسحاق بن موسی بن جعفر(ع) معروف به مشهد نور، از بناهای دوره سلجوقی در گرگان است. این بنا در مرکز شهر گرگان، در «گذر سرچشمه» در محله «سبزه مشهد» قرار دارد و با طرحی ۱۲ ضلعی و مقطع داخلی چهارگوش منظم به ابعاد ۷۴۰ در ۷۲۵ سانتی متر ساخته شده است.این امامزاده از بناهای دوره سلجوقی بوده و با توجه به تاریخ حک شده بر صندوق چوبی مرقد امامزاده، احتمالاً در ۵۲۵ هجری قمری ساخته شده باشد.این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (ع)

    بنای امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر، با طرحی ۱۲ ضلعی و مقطع داخلی چهارگوش منظم به ابعاد ۷۴۰ در ۷۲۵ سانتی متر ساخته شده است. این بنا از نظر نقشه شبیه آرامگاه خواجه اتابک کرمان مربوط به سده 6 قمری و برج مهماندوست دامغان است.

    تاریخچه امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (ع)

    این امامزاده از بناهای دوره سلجوقی بوده و با توجه به تاریخ حک شده بر صندوق چوبی مرقد امامزاده، احتمالاً در ۵۲۵ هجری قمری ساخته شده باشد.

    ویژگی‌ها امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (ع)

    این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

    سیمای عمومی امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (ع)

    مصالح بنا از آجر است و لبه‌های هر ضلع بنا از ارتفاع ۵۰ سانتی متری کف موجود بر جداره دیوار شروع شده، تا زیر سقف ادامه می‌یابد. کل بنا دارای ۳ ورودی است. در بخش داخلی بنا ضریحی فلزی مشبک به طول ۳۲۶ و عرض ۲۳۰ و ارتفاع ۲۸۰ سانتی متر قرار دارد که محافظ صندوق چوبی مرقد است.

    ضریح فلزی دارای کتیبه هایی از آیاتی از سوره‌های ۹۱ و ۹۳ قرآن مجید در ۴ جانب خود و نیز اشعاری در وصف امامزاده است. مرقد در وسط محوطه درونی بنا کار گرفته از گچ است و بر روی ۴ بدنه آن آیاتی از قرآن مجید به خط کوفی ممتاز باقی مانده است.

    در ضلع جنوب غربی بنا محرابی با گچ بری بسیار زیبا و پرکار وجود دارد که به صورت گود و برجسته و بدون استفاده از رنگ در تزیینات، کار شده است.

    تزیینات این در به شیوه کنده کاری و نقوش گل و برگ و طرح ترنجی در وسط است. بر چهارچوبه این در کتیبه‌ای کنده کاری شده است. به نوشته کتیبه موجود، این در به فرمان امیر بهادر فرزند امیر جلال الدین بایزید و توسط فردی به نام حاجی محمد در تاریخ ۸۵۷ هجری قمری ساخته شده و وقف بنای معروف به مشهدنور شده است.

    سایر اطلاعات امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (ع)

    در شهرهای دیگری نیز بقعه‌هایی به اسحاق بن موسی بن جعفر منسوب است که عبارتند از:

    • امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر(ع) در هرند اصفهان

    • امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر(ع) در شفت گیلان: بقعه نقره‌ای رنگ منسوب به امامزاده اسحاق و خواهرش خیرالنسا، در ارتفاع بیش از هزار متری از سطح دریا و بر نوک قله سیاه‌کوه در بخش احمد سرگوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهر شفت است

    زمان مناسب بازدید امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (ع)

    بهترینزمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.