0
از0 نظر

امامزاده جعفر بن فضل (ع)

    2132
    نمایش

    امامزاده جعفر بن فضل (ع) (سيد تاج الدين غريب) از بقاع متبرك شيراز است که در بلوار سيبويه واقع شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده جعفر بن فضل (ع)

    آرامگاه سيد تاج الدين غريب از بقاع متبرك شيراز است كه پيش از دوره قاجاريه در نزديك دروازه كازرون در كوچه اي احداث شده است. اين بقعه آرامگاه جعفر بن فضل بن جعفر بن علي ابن ابي طالب ملقب به "تاج الدين غريب" است. همچنين مقبره محمد بن حسن مثني ابن حسن بن علي بن ابي طالب نيز در اين مكان قرار گرفته است.

    تاریخچه امامزاده جعفر بن فضل (ع)

    بقعه سيدتاج الدين غريب مربوط به دوره قاجار است. آخرين تعميرات حرم در سال 1377 هجری شمسی انجام شده است؛ چنان كه در ضلع شرقي حياط نيز در اتاق جهت استقرار پاسگاه انتظامي احداث شده است.

    ویژگی‌ها امامزاده جعفر بن فضل (ع)

    اين اثر در تاريخ ۱۱ دي ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۱۳ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

    سیمای عمومی امامزاده جعفر بن فضل (ع)

    در اين بقعه كه داراي گنبدي نيلوفري است رو به شمال و در كوچه اي منتهي به بازار ميوه فروش ها قرار گرفته است. در سردر ورودي نيز كاشي هفت رنگ استفاده شده و بر روي آنها تصاوير گل و بوته نقش بسته است. بر روي برخي از آنها نيز آيات قرآني و احاديث به خط ثلث نگاشته شده است. بر روي برخي ديگر تصاوير وقايع كربلا نقش بسته است و در پايان نيز تاريخ 1310 هجری قمری قيد شده است. بر روي در ورودي كه چوبي و منبت كاري شده نيز احاديثي به صورت منبت نقش بسته است. بر بالاي در پنجره اي مشبك از قطعات چوب و شيشه رنگي وجود دارد. در پشت در، راهرويي به شكل هشت ضلعي وجود دارد كه در سقف آن كاشي يك رنگ به كار رفته است. اين بقعه داراي يك هشتي ورودي است كه كاربندي شده و داراي گنبدي كم خيز است. در اين بقعه، حياطي به شكل مربع وجود دارد كه در وسط آن حوضي سنگي كه حوضي كوچكتر در آن است، قرار دارد. اطراف حياط را نيز درختان اكاليپتوس، بيد و چنار پوشانده است. روبروي در ورودي حرم و حسينيه قرار گرفته است. در جلو حرم، ايواني به عرض 4 متر و طول 14 متر قرار دارد كه كف پوش آن سنگ مرمر است و سه جرز آجري در جلوي آن قرار گرفته است. ازاره جرزها از نوع سنگ گندمك بوده، حجاري شده است. روي بدنه ستون ها و طاق ايوان با كاشي يك رنگ مزين شده است. در پيشاني ايوان نيز، سه حديث از حضرت علي (ع) و يك حديث از حضرت محمد (ص) بر روي كاشي لاجوردي نگاشته شده است. بر فراز سر در ورودي حرم كه در سمت راست ايوان قرار دارد، به وسيله كاشي يك رنگ، مقرنس كاري شده است. در وسط حرم، ضريحي از جنس نقره به صورت مكعب قرار گرفته كه در آن دو قبر قرار دارد و بر فراز آن گنبد قرار گرفته است. حرم تا ارتفاع يك متر و بيست سانتي متر از سطح زمين، سنگ مرمر است. بالاي ازاره ها و سقف آينه كاري شده است. در ضلع جنوبي حرم، شاه نشين بزرگي قرار دارد كه به صورت طاق و توپزه است. سمت چپ حرم، حسينيه امام زاده، ساخته شده از آجر و سنگ قرار دارد. اين حسينيه داراي چهار ستون سنگي و ده طاق نماي كوچك است. در شرق حسينيه نيز طاق نما و ايوان هايي قرار دارد كه پيش از اين مدرسه علميه بوده و هم اينك مركز امور فرهنگي است.

    منبع امامزاده جعفر بن فضل (ع)

    دانشنامه تاريخ معماري ايران ‌شهر - سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.