3.5
از8 نظر

امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    1596
    نمایش

    امامزاده سيدابراهيم رضا (ع) بیرجند که آن را با نام «مزار حنبل» نیز می شناسند، تنها یکی از چندین امامزاده تاریخی و جاذبه گردشگری مذهبی استان خراسان جنوبی به شمار می رود که برای ساخت بنای آن از مصالحی چون آجر، آهن و سیمان استفاده کردند. همچنین، در سال 1365 ساختمان قدیمی این امامزاده، تخریب و ساختمان کنونی در سال 1367 جایگزین آن شد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    امامزاده سید ابراهیم رضا(ع)، معروف به مزار حبل، از جاذبه های گردشگری مذهبی استان خراسان جنوبی و مورد توجه بسیاری از گردشگران است. این بنا از مصالحی چون آجر، سیمان و آهن ساخته شده و دارای ایوانی با ۲۴ متر مربع است که بر جانب چپ آن مسجدی به مساحت ۶۶ متر مربع و بر جانب راست آن بقعه امامزاده به مساحت ۳۵ متر مربع قرار گرفته که با گنبد از درون تا ازاره سنگ مرمر و کف آن با فرش‌های اهدایی پوشیده شده است.

    سیمای عمومی امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    هنگام بازدید از این جاذبه، شاهد دو اتاقک بر بالای کوه خواهید بود که یکی را منسوب به خادم امامزاده می‌دانند و با گنبدی کوتاه و دیوارهای قطور به همان سبک معماری قدیم از سنگ و ساروج ساخته شده و قبر در میانه اتاقک دوم قرار دارد.

    در اتاقک اول صندوق نذورات و عَلَم‌هایی است که مردم آن‌ها را زیارت می‌کنند و همچنین، هر دوی این اتاق ها با فرش های نفیس پوشانده شدند.

    تاریخچه امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    بهتر است بدانید که بانی و زمان ساخت بنای اولیه این امامزاده مشخص نیست و در سال ۱۳۶۵ ساختمان قدیمی آن تخریب شده و سال ۱۳۶۷ ساختمانی جدید جایگزین آن شد.

    ویژگی‌ها امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    از ویژگی های خاص این جاذبه، میتوان به ضریحی از جنس آهن در ابعاد ۲× ۲/۵× ۱/۵ متر که در میانه بقعه قرار گرفته و مردم نذورات خود را به درون آن می‌ریزند، اشاره کرد.

    برخی معتقدند که محل کنونی ضریح همان محل دفن امامزاده است و برخی دیگر آن را محل غایب شدن ایشان می دانند. همچنین، همه ساله چندین مراسم سنتی و مذهبی چون روشن کردن شمع، خواباندن گوسفند نذری، مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا، برپایی مراسم عزاداری و اطعام عزاداران و خیرات بین زائران در محل امامزاده سید ابراهیم رضا (ع) انجام می شود.

    زمان مناسب بازدید امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    تمامی فصل های سال برای سفر به خراسان جنوبی مناسبند، اما بهتر است فصل های بهار و پاییز را برای بازدید از جاذبه های این استان انتخاب کنید.

    امکانات ویژه امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    بقعه امامزاده سیدابراهیم رضا(ع) دارای ۱۱ زائرسرا جهت اسکان زائران است، آب مورد نیاز این زیارتگاه از چشمه‌ای در نزدیکی این محل تأمین می‌شود. همچنین، دارای برق و جاده آسفالته است.

    سایر اطلاعات امامزاده سید ابراهیم رضا بیرجند (مزار حنبل)

    ساخت بنای جدید و کنونی این امامزاده با استفاده از نذورات مردمی و با نظارت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند، انجام شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.