3.4
از3 نظر

امامزاده سید بهلول خوی

    459
    نمایش

    امامزاده سید بهلول از نوادگان امام علی النقی بوده؛ که مقبره‌ی ایشان در غرب شهرستان خوی، از توابع استان آذربایجان غربی می‌باشد. این امامزاده یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین امامزاده‌های شهر خوی است؛ و مردم این شهر احترام زیادی برای این امامزاده قایل‌اند. بنای این امامزاده دارای دو مناره‌ی مرتفع نقره‌ای است که از فاصله‌ای دور، نمایان می‌شوند و نمای بیرونی آن دارای کاشی‌های زیبایی است که روی آن‌ اسامی خدا دیده می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده سید بهلول خوی

    امامزاده سيد بهلول یکی از بزرگ‌ترین اماکن مذهبی و زیارتی در شهرستان خوی است که در محله‌ای به همین نام قرار دارد. این مکان کهن‌ترین مزار خوی به‌شمار می‌رود.

    تاریخچه امامزاده سید بهلول خوی

    به دلیل پیکر امامزاده سید بهلول که از نوادگان امام علی ‌النقی (ع) محسوب می‌شود، از ارزش و اهمیت بالایی در بین مردم برخوردار است. اطلاعات دقیقی در مورد قدمت این امامزاده وجود ندارد؛ اما با توجه به سنگ‌نبشته‌ای که تاریخ دفن سید بهلول را در سال ۳۲۷ هجری قمری بیان می‌کند.

    این بنای قدیمی سه بار بازسازی‌شده است و آخرین بازسازی، در سال 1368 انجام شد. 

    ویژگی‌ها امامزاده سید بهلول خوی

    «سید بهلول» قدیمی‌ترین امامزاده‌ی آذربایجان است. 

    سیمای عمومی امامزاده سید بهلول خوی

    از جمله تزیینات بقعه می‌توان به آیینه‌کاری و منقش‌کاری اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید امامزاده سید بهلول خوی

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه تمام فصول سال مي باشد.

    پیشنهاد ویژه امامزاده سید بهلول خوی

    در مجاورت این بنا، مقبره‌ی امامزاده سید هادی نیز قرار دارد. پس اگر به خوی سفر کردید؛ بازدید از این امامزاده‌ی مقدس را فراموش نکنید.

    سایر اطلاعات امامزاده سید بهلول خوی

    امامزاده سيد بهلول در سده چهارم هجري براي دوری جستن از دربار حاکمه وقت و نشر احکام و شریعت اسلامی به شهر خوي آمده و در اين منطقه اقامت گزيده است. قاضي وقت خوي كه وابسته به دستگاه خلافت بود با سيد بهلول و برادران و نزديكانش رو به مخالفت گذاشته و با دسيسه‌اي سيد بهلول را با ضربات تبر به شهادت رسانده، و پیکر مطهرش را پشت ديوار‌هاي شهر و در گندم زاري كه اكنون در محلۀ امامزاده قرار گرفته، دفن مي نمايد.

    پس از گذشت ساليان دراز كشاورزي كه مشغول آبياري گندم زار بود متوجه مي‌شود كه آب به بخشي از زميني كه هم سطح نقاط ديگر است نمي‌رسد. اين موضوع مايه شگفتي وي شده، موضوع را با چند نفر از عقلاي زمان در ميان مي‌گذارد. از اين كه داستان شهادت سيد بهلول و دفن شدنش در زميني در بيرون از شهر سينه به سينه به زمان آنها رسيده بود لذا اقدام به كندن زمين مزبور نموده و با جنازه‌اي روبرو مي شوند كه خون تازه، سر ومحاسنش را سرخ نموده و تنها كفنش كمي رو به زردي گذارده و گويي تازه دفن شده است.

    سنگي را بر روي مزارش كه به سبب شكستگي بيشتر نوشته هايش از بين رفته بود مشاهده مي‌كنند كه روي آن تنها اين جملات ديده مي‌شد « يا مونس الوحيد هذا مرقد المرحوم السيد بهلول طيّب اله مثواه في ... » و مزارهاي ديگر در كنار آن كشف مي‌گردد كه به علت شهادت سيد بهلول و قرب و منزلتي كه شهيد در جامعه اسلامي دارد زيارتگاه به نام اين بزرگوار ناميده مي‌شود.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.