3
از9 نظر

امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    2092
    نمایش

    امامزاده شاهزاده جعفر غريب در 6 کيلومتري شرق قم واقع شده و مدفن يکي از نوادگان امام کاظم (ع) است. در جهت شرقي بقعه ايواني است به دهانه و عرض چهار متر و ارتفاع 6 متر با جدار سفيدکاري و پوشش در قوسي رومي که مدخل بقعه در زير همين ايوان واقع گشته در جلوي ايوان برکه آب و در مجاورت شرقي آن باغ اناري است که موقوفه بقعه است.امامزاده شاهزاده جعفر غریب با شماره 2798 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    سیمای عمومی امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    قاعدهٔ بقعه امامزاده از خارج هشت ترکى متساوى و نمابندى شدهٔ آجرى است. نمای خارجى گنبد بنا به شکل نيم بيضى مشابه عرقچينى است که با آجر پوشيده شده است و در اطراف آن ناودان های سنگی نصب شده است و از داخل هشت ترکى مختلف‌الاضلاع است.

    در بالاى بنا صورت مضلع به مدور تبديل شده و پوشش رسمى‌بندى آن بالا رفته است. در اطراف بقعه به استثناى ضلع شرقى که داراى ايوان است محوطه‌اى مهتابى‌ساز و مضلع به ارتفاع يک متر بالاتر از سطح زمين نمودار است. در وسط بقعه مرقدى با پوشش کاشى و از آثار عصر فتحعلى شاه ديده مى‌شود.

    تاریخچه امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    قدمت این امامزاده به دوره قاجاریه بر می گردد.

    ویژگی‌ها امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    امامزاده شاهزاده جعفر غریب با شماره 2798 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

    شرایط استفاده امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    آستان امامزاده جعفرغریب (علیه السلام) کنار تپه های مشهور به (قل درویش) سر راه سابق کاشان در وسط باغی که وقف بر همین امامزاده می باشد واقع شده است.

    سایر اطلاعات امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    زیارت نامه السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

    سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

    مشخصات امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    اين آرامگاه در ۶ کيلومترى شرق قم واقع شده و مدفن يکى از نوادگان امام کاظم (ع) مى‌باشد. 

    زمان مناسب بازدید امامزاده شاهزاده جعفر غریب

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.