5
از2 نظر

امامزاده محمد عابد مشهد میقان

    2619
    نمایش

    امامزاده محمد عابد اراک، یکی از بناهای مذهبی این شهر محسوب می‌شود که در زمان ایلخانیان ساخته شده ‏است. فاصله اراک تا امامزاده محمد عابد 12 کیلومتر است و در شمال شهر، نزدیک روستای مشهد میقان قرار ‏دارد. نسب امامزاده محمد عابد در مشهد میقان اراک، به امام هفتم می‌رسد و نام مادر وی ام احمد بوده است. ‏امامزاده محمد عابد، برادر تنی احمد ابن موسی (شاه‌چراغ) و حمزه بن موسی هستند که در شیراز و ری دفن ‏شده‌اند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده محمد عابد مشهد میقان

    حرم مطهر امامزاده محمدعابد(ع) بنایی مربوط به دوره صفویان داشته که البته در دوره قاجاریه نیز بازسازی شده و اکنون نیز با بهسازی مجدد طرح توسعه حرم برای استقبال از زائران و مجاوران برادر علی بن موسی الرضا(ع) آماده شده است.

    تاریخچه امامزاده محمد عابد مشهد میقان

    بقعه آجری که ‏شامل فضای حرم، گنبد و حجره‌ها می‌شود، در زمان ایلخانیان ساخته شده است. بقیه تزیینات آجری این بنا را ‏در دوران صفوی به آن اضافه کردند

    سایر اطلاعات امامزاده محمد عابد مشهد میقان

    براساس متون تاریخی موجود، امامزاده محمدعابد(ع) در دوران حیات امام موسی کاظم(ع) در شهر مدینه ساکن بوده اند که پس از شهادت جانسوز امام هفتم شیعیان، همزمان با ولیعهدی امام رضا(ع) و حضور ایشان در مشهدمقدس عازم این شهر به منظور دیدار برادر خود می شود که در محل فعلی حرم مطهرشان ندای حق را لبیک می گویند.

    مرحوم آیت الله مولا فتحعلی سلطان‌آبادی از جمله علمای بزرگ و عارفان برجسته اراکی و از فراگیران علوم فقهی و دینی در نزد بزرگانی چون مرحوم صاحب جواهر و سیدمحمد حسینی سلطان آبادی مجتهد بوده است که شیخ عباس قمی در فوائد الرضویه درباره او می‌نویسد "من از اشخاص مورد اعتمادی که بتوان به حرفشان تکیه کرد کرامات بسیاری برای وی شنیده‌ام، آخوند ملامحمدحسین نائینی در کتاب گوهر شب چراغ ملا فتعلی سلطان آبادی را تجلیل کرده و گفته او از کسانی بوده که صدای نوحه جن در رحلت آیت الله میرزای شیرازی شنیده است.

    این عالم عارف بزرگوار بنا به نقل مرحوم ابراهیم دهگان در فقه اللغه مکرر می فرمود "هرکس به نیابت من امامزاده محمدعابد(ع) را در مشهدمیقان اراک من زیارت کند، از کربلا به نجف رفته حضرت علی(ع) را به نیابت او زیارت می‌کنم".

    سیمای عمومی امامزاده محمد عابد مشهد میقان

    ضریح، کتیبه‌ای از طلا دارد که سوره انسان بر آن نوشته شده است. اشعار محتشم کاشانی و ‏تزیینات آینه کاری و سنگ کاری با نقوش گیاهی، هندسی و طاووس نیز در کتیبه‌های ایوان شرقی دیده ‏می‌شود.

    بر روی کاشی‌ها اشعاری در مدح امامزاده محمد عابد و زیارت وارث وجود دارد که نام صاحب این ‏اشعار را پورشیروی ذکر کرده‌اند. در ایوان جنوبی این بارگاه نیز نام محمد اجدانی به عنوان معمار گنبد و نام ‏خطاط، حجار، بانی گنبد و واقفان نیز با ذکر تاریخ نصب کتیبه‌ها آورده شده است. 

    زمان مناسب بازدید امامزاده محمد عابد مشهد میقان

    بهترین زمن برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.