0
از0 نظر

امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

    10890
    نمایش

    بنای امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک در محله عباس‌آباد اراک و در حاشیه خیابان شهید بهشتی قرار گرفته و زیارتگاه عموم است. این امامزاده اراک  با هسته معماری اولیه شهر سلطان‌آباد اراک یعنی مجموعه بازار و محله‌های حصار و قلعه فاصله داشته ولی به سبب توسعه و گسترش اراک اکنون با سایر محله‌ها پیوند دارد.این اثر  به شماره 2501 و در تاریخ 26/08/1378 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

     بقعه متبرکه امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون(ع) زیارتگاهی در قلب شهر اراک است که یکی از مهمترین مقاصد سفر گردشگران گردشگری مذهبی در استان مرکزی، سرزمین آفتاب در بهار فاطمی به شمار می‌رود.

    سیمای عمومی امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

    امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک دارای هسته‌ای مرکزی و الحاقاتی در شرق و غرب می‌باشد هسته مرکزی شامل یک چهار طاقی است با پلانی چلیپا شکل که در زیر آن سردابه قرار گرفته است در شرایط فعلی گنبد بنا یک پوش بوده و در هر سمت پایه گنبد یک نورگیر وجود داشته که در دوره‌های بعد آنها را تیغه کرده‌اند. بنیان اصلی بنا خشت بوده ستونهای آن بسیار حجیم و این افزایش حجم باعث شده تا دالان کوتاهی در چهار طرف زیر گنبدخانه بوجود آید در زیر گنبد و در قسمت فوقانی دیوارها بقایای نقاشی باقی مانده که موضوعات آنها برگ، گلبوته و درخت سرو با رنگهای سیز و زرد و قهوه‌ای و مشکی می‌باشد.

    تاریخچه امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

    براساس و قفنامه سنگی موجود در دیوار امامزاده دو تن از فرزندان امام موسی کاظم به نامهای شاهزاده عبدا.. و خواهر وی آمنه خاتون در داخل بنای نامبرده آرامیده‌اند.

    براساس و قضنامه مذکور که متعلق به سال 255 ه.ق. می‌باشد در آن زمان بنای امامزاده در جنوب شهر سلطان‌آباد قرار داشته و شخصی به نام یعقوب بن‌ابراهیم انجدانی یکی از صاحب منصبان لشگری دوره قاجار قلعه باغ مشجری جهت دخل و خرج آن وقف کرده است.

    هیچگونه مدرک یاسند معتبری درارتباط با سازنده بنای امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک و تاریخ آن وجود نداشته و تا حال برای شناسایی تاریخ دقیق این بناگمانه زنی‌ای نشده است مع‌الوصف احتمال می‌رود که قسمت چهار تاقی شکل بنا به احتمال در دوره صفویه ساخته شده ولی درباره تاریخ احداث سردابه همچنان نمی‌توان تاریخی را پیشنهاد کرد فرم و نوع طاق و تویزه به سبک اصفهانی و دوره صفوی می‌باشد.

    ویژگی‌ها امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

    بنای اولیه امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک مربوط است به یک سردابه و نیز طرح یک معماری چهار طاقی شکل که بر روی این سردابه بنا شده است شکل سردابه بنا مدور و فاقد راه پله ورودی بوده و پایه و شالوده آن به ارتفاع حدود 60 سانتیمتر از سنگ ولی بقیه آن از آجر تشکیل گردیده است.

    زمان مناسب بازدید امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    سایر اطلاعات امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

    صندوق چوبى و قدیمى موجود در بقعه حرم مطهر امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک، متعلّق به دورة صفویّه بوده که داراى کنده‌‏کاری‌هاى زیبا و نقش و نگارهایى در زمینه گل و بوته است که در اختیار میراث فرهنگى قرار گرفت.

    نکات مثبت امامزادگان عبدا... و آمنه خاتون اراک

    این اثر  به شمارة 2501 و در تاریخ 26/08/1378 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.