3
از15 نظر

باتلاق بهرام گور

    1671
    نمایش

    باتلاق بهرام گور یا گور بهرام، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي، تفریحی و منحصر به فرد استان فارس و شهرستان اقلید است كه همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. وجود چشم انداز زیبا، آب و هوای مطلوب و امکانات تفریحی و رفاحی اين منطقه باعث شده که بتوان آن را به عنوان محل مناسبي براي گذران اوقات فراغت و همچنين سوژه خوبي جهت عكاسي حرفه اي انتخاب کرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باتلاق بهرام گور

    گفته می‌شود بهرام ساسانی برای شکار گور خر در این منطقه اسب می‌تاخته و در این باتلاق ناپدید شده و البته آن چه که درباره ی بهرام گور نوشتند، هر چند پایه در تاریخ دارد ولی نیم بیشتری از آن افسانه است.

    تاریخچه باتلاق بهرام گور

    مرگ بهرام جنبه های افسانه ای و یا شاید اساطیری زیادی به خود گرفته است و این باعث شده است که حتی استاد و مورخ بزرگی چون دکتر عبدالحسین زرین کوب قسمت اعظمی از این داستان ها را افسانه بداند و نتواند نظری قاطع بدهد. در تاریخ بلعمی درباره ی مرگ این خسرو ایرانی اینگونه آمده است: "یک روز بهرام به صید رفته بود ، از دور آهویی بدید ، اسب برانگیخت و همی تاخت. در آن بیابان چاهی بود کهن ؛ ناگاه پای اسب بهرام بدان چاه فرو شد و او را بدان چاه افکند و مردم گرد شدند و خواستند که او را برکشند. اسب را برکشیدند، بهرام را هر چه طلب کردند، نیافتند و مادرش را خبر بردند و بر سر چاه آمد و آنجا بنشست با خروارها خواسته، که او را از چاه برکشد و در گور کند. چهل روز بر سر چاه نشسته بود ، تا هر چه در چاه آب بود ، بر کشیدند و بهرام را نیافتند . پس مادرش ستوه شد و از آنجا بازگشت ."(تاریخ بلعمی،1372،ص146 )

    ویژگی‌ها باتلاق بهرام گور

    نکته ای که گفتن آن در اینجا بی فایده نیست این است که بهرام به شکار حیوانات علاقه ی خاصی داشته است و به همین جهت در شکار آنها از مهارت خاصی هم بر خوردار بوده است. شواهد فراوانی موجود است ولی ما در اینجا به این رباعی معروف خیام بسنده می کنیم: آن قصر که جمشید در او جام گرفت آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت بهرام که گور می گرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور، بهرام گرفت؟

    سایر اطلاعات باتلاق بهرام گور

    ای ز بهرام گور داده خبر گور بهرام جوی از این بگذر نه که بهرام گور با ما نیست گور بهرام نیز پیدا نیست گر چه پای هزار گور شکست آخر از پایمال گور نرست... "نظامی"

    نکات منفی باتلاق بهرام گور

    نوعی خاک در اطراف این باتلاق وجود دارد که مردم روستا به آن «خاک سوخته » می گویند و کسی جرأت نمی کند وارد آن شود زیرا می ترسد که غرق شود.

    زمان مناسب بازدید باتلاق بهرام گور

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    سیمای عمومی باتلاق بهرام گور

    در این دره چشمه های متعددی از دل زمین می جوشند. در اطراف یکی از همین چشمه ها باتلاقی زیبا پدید آمده است که به نام گور بهرام شناخته می شود. جوشش چشمه و حرکت آب های سطحی به سمت این چشمه سبب شده تا این باتلاق یا تالاب کوچک شکل بگیرد. اطراف این تالاب را درختان زیبایی احاطه کرده اند و در درون آن نیز گیاهان مختلف همانند نی زارها روییدند.

    پیشنهاد ویژه باتلاق بهرام گور

    این تالاب در نزدیکی روستای تاریخی آسپاس قرار گرفته است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    اگر مسیر جاده شیراز به یاسوج را پیش رو بگیرید به روستای آسپاس می رسید. باتلاق در نزدیکی این روستا و در دره ای موسوم به بهاران قرار گرفته است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.