3
از31 نظر

باغ عفیف آباد

    5887
    نمایش

    باغ عفیف آباد یا باغ گلشن، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی استان فارس است که بسیاری از افراد آن را به گل كاری های جذابش می شناسند. باغ عفيف آباد از زمان صفویه، قاجار تا پهلوی محل استراحت پادشاهان بوده است. بهتر است بدانید در طبقه پایین این بنای تاریخی، بزرگترین موزه سلاح خاورمیانه قرار دارد كه پیشنهاد میکنیم در سفر خود به شیراز حتما سری به این جاذبه تاریخی چشم نواز نیز بزنید. نام این جاذبه در فهرست آثار ملی ایران میدرخشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ عفیف آباد

    مساحت باغ عفیف آباد حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع و ۱۷۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد و راه ورودی این عمارت از شمال است که به وسیله چند پله سنگی به تراس سر پوشیده و ایوان طبقه دوم مربوط می‌‌شود، ساختمان دو طبقه عمارت نزدیک به ۳۰ اتاق تالار دارد که در شمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده شده و طبقه پایین عمارت موزه نظامی جا خوش کرده که با آبنما و پنجره های رنگین تزیین شده است.

    طبقه دوم این بنا با راهروهای بلند و اتاق های تو در تو و تالاری با سقف چوبی با شکوه تزییناتی با نقش‌های گل و بوته، شکارگاه و بزم و شادی دارد.

    تاریخچه باغ عفیف آباد

    عمارت باغ عفیف آباد، توسط میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم در سال ۱۲۸۴ ه. ق احداث شد که در دوران صفویه این باغ جزو املاک شخصی خان ذوالقدر(حاکم فارس) و همچنین گردشگاه شاهان صفوی بود.

    در زمان قاجاریه میرزا علی خان قوام الملک تصمیم به خرید و نوسازی این باغ گرفت و در سال ۱۲۸۴ ه.ق عمارتی با شکوه در آن بنا کرد. سپس قوام دوم به منظور آبیاری گیاهان و درختان، قناتی در نزدیکی باغ خریداری کرد. در نهایت در اواخر دوران قاجاریه عفیفه خانم، خواهر زاده بانی باغ، تغییرات زیادی در باغ ایجاد کرد که به همین دلیل این باغ، عفیف آباد، نام گرفت.

    ویژگی‌ها باغ عفیف آباد

    در این عمارت موزه ای نظامی وجود دارد که مجموعه‌ای از سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انوای شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفمگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل در آن نگهداری می‌شود.

    از سلاح‌های با ارزش در این موزه می‌توان به تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصر الدین شاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه، محمد رضا شاه و همچنین اسلحه‌های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب انباری رئیس علی دلواری اشاره کرد.

    سیمای عمومی باغ عفیف آباد

    درب ورودی از جنس چوب در شمال این باغ قرار گرفته که پشت آن دالانی است با سقف چوبی که اتاق های نگهبانان در دو طرف آن قرار دارد. در پیشانی در ورودی نقش دو شیر که گویی را در میان پنجه های خود گرفته اند خودنمایی می کند. بعد از عبور از در، دهلیزی با سقف چوبی دیده می شود که با شکل های منظم هندسی مرتب شده اند. در پیشانی دهلیز پیشانی دهلیز مجلس تاج گذاری پادشاه ساسانی به چشم می خورد که بر قاب نیم دایره ای با کاشی های رنگارنگ تزیین شده است.

    سر در این باغ را چهار ستون گچی تشکیل داده که سرستون های آن ها از سرستون های تخت جمشید الهام گرفته شده و از دالان کوتاهی که گذر کنید فضای اصلی باغ خودنمایی می کند که دور تا دور آن با دیوارهای آجری احاطه شده است.

    پیشنهاد ویژه باغ عفیف آباد

    در نزدیکی باغ عفیف آباد کافه زیبایی وجود دارد که بعد از بازدید از باغ می توانید سری به آن بزنید.

    زمان مناسب بازدید باغ عفیف آباد

    بهترین زمان بازدید از باغ عفیف آباد فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه است.

    نکات مثبت باغ عفیف آباد

    باغ عفیف آباد با شماره ۹۱۳ و در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

    پیشنهاد ویژه باغ عفیف آباد

    در نزدیکی باغ عفیف آباد کافه زیبایی وجود دارد که بعد از بازدید از باغ می توانید سری به آن بزنید.

    شرایط استفاده باغ عفیف آباد

    بهتر است بدانید هزينه بليط برای گردشگران خارجی که قصد بازدید از این باغ را دارند، متفاوت است.

    شرایط استفاده باغ عفیف آباد

    هزينه بليط براي اتباع خارجي 50000 هزار تومان است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    از آنجا که شیراز شهری گردشگرپذیر است، تاکسی‌های زیادی را در آن می‌بینید که اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کنند. شما به‌راحتی با استفاده از این تاکسی‌ها و یا تاکسی‌های آنلاین می‌توانید خودتان را از هر نقطه‌ای از شهر به باغ عفیف آباد برسانید.

    اتوبوس

    برای آنکه با اتوبوس به باغ عفیف آباد برسید، سوار بر اتوبوس‌هایی شوید که از بلوار استقلال عبور می‌کنند. در ایستگاه زرهی، سر بلوار بعثت پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی به در باغ برسید.

    مترو

    نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ عفیف آباد، ایستگاه آوینی است. پس از پیاده شدن از مترو در بلوار آوینی سوار تاکسی‌هایی شوید که به خیابان عفیف آباد می‌روند. در انتهای این خیابان پیاده شده و راه باغ عفیف آباد را در پیش بگیرید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    اینترنت بی‌سیم
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه مترو ( آويني )
    ایستگاه اتوبوس ( زرهی )
    پمپ گاز ( بزرگراه رحمت )
    خطرات و محدودیت‌ها
    زمان ممنوعیت بازدید ( ایام سوگواری )
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    باغ عفيف آباد خيابان قصرالدشت شيراز باغ عفيف آباد باغ خيابان قصرالدشت باغ شيراز عفيف آباد باغ باغ خيابان قصرالدشت عفيف آباد شيراز خيابان قصرالدشت باغ خيابان قصرالدشت عفيف آباد خيابان قصرالدشت شيراز شيراز باغ شيراز عفيف آباد شيراز خيابان قصرالدشت باغ عفيف آباد خيابان قصرالدشت باغ عفيف آباد شيراز باغ خيابان قصرالدشت عفيف آباد باغ خيابان قصرالدشت شيراز باغ شيراز عفيف آباد باغ شيراز خيابان قصرالدشت عفيف آباد باغ خيابان قصرالدشت عفيف آباد باغ شيراز عفيف آباد خيابان قصرالدشت شيراز عفيف آباد خيابان قصرالدشت باغ عفيف آباد شيراز باغ عفيف آباد شيراز خيابان قصرالدشت خيابان قصرالدشت باغ عفيف آباد خيابان قصرالدشت باغ شيراز خيابان قصرالدشت عفيف آباد باغ خيابان قصرالدشت عفيف آباد شيراز خيابان قصرالدشت شيراز باغ خيابان قصرالدشت شيراز عفيف آباد شيراز باغ عفيف آباد شيراز باغ خيابان قصرالدشت شيراز عفيف آباد باغ شيراز عفيف آباد خيابان قصرالدشت شيراز خيابان قصرالدشت باغ شيراز خيابان قصرالدشت عفيف آباد باغ عفيف آباد خيابان قصرالدشت شيراز