2.8
از4 نظر

باغ محتشم رشت

    1092
    نمایش

    باغ محتشم كه  در جنوب شهررشت واقع شده، از سال هاي دور براي مردم اين ديار كه اوقات فراغت را با گردش در خيابان هاي مشجر آن سپري مي كردند، مكاني آشناست.مالک و بانی اصلی باغ محتشم، اکبر خان بیگلربیگی بود که پس از مرگ او، باغ به دخترش ارث رسید. داماد وی، صادق خان اکبر محتشم الملک نام داشت و به همین دلیل باغ با عنوان محتشم شهرت یافت.این اثر به ثبت ملی رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید باغ محتشم رشت

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار است.

    امکانات ویژه باغ محتشم رشت

    باغ محتشم رشت دارای امکانات رفاهی متنوعی است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

    • زمین ورزشی

    • زمین بازی کودکان

    • وسایل ورزش همگانی

    • نمازخانه 

    • میزهای تنیس

    • دیواره سنگ‌نوردی

    • سرویس بهداشتی

    • نیمکت‌های استراحت

    سایر اطلاعات باغ محتشم رشت

    مالک و بانی اصلی باغ محتشم، اکبر خان بیگلربیگی بود که پس از مرگ او، باغ به دخترش ارث رسید. داماد وی، صادق خان اکبر محتشم الملک نام داشت و به همین دلیل باغ با عنوان محتشم شهرت یافت.

    نکات مثبت باغ محتشم رشت

     عمارت کلاه فرنگی باغ محتشم رشت در ۲۶ آبان ۱۳۷۵، با شماره ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    تاریخچه باغ محتشم رشت

    باني باغ محتشم رشت را صادق اكبر محتشم الملك ملقب به سردار معتمد از مالكين و حكام گيلان در صدر مشروعيت (۱۳۲۷ ه. ق) مي دانند. گفته شده است محتشم السلطنه يا سردار معتمد كه به عنوان يك رجل سياسي با عناوين سفير يا كنسول ايران در طرابوزان بود با مشاهده ي باغ بزرگ و مشجري كه درحصار رود و جويبار قرار داشت،به اين انديشه افتاد كه عين آن را در رشت پياده كند.

    به همين علت وقتي به رشت آمد با استفاده از الگوي باغ بزرگ ياد شده به پياده كردن انديشه ي خود پرداخت و بدين ترتيب طرح باغ محتشم موجود از قوه به فعل در آمد و براي اين كه مطابق الگوي باغ بزرگ طرابوزان باشد، در قسمت جنوب باغ حفر كانال يا آبراهه ي انحرافي و تغيير مسير گوهررود تاآب قسمت غربي در محاصره ي گوهررود قرار گيرد ؛هم چنين براي اينكه در تابستان ها از آب سرد استفاده نمايند، در قسمت غربي عمارت يخچال سنتي احداث كرد كه هم اكنون آثار آن مشاهده مي شود.

    مظفرالدين شاه قاجار در سال ۱۳۲۰ ه. ق به هنگام عزيمت به دومين سفر فرنگستان كه به رشت آمده بود از باغ محتشم به جهت تماشاي ورزا جنگ يا همان گاو بازي ديدن كرده و در سفرنامه ي خود آورده است:باغ محتشم داراي درختان جنگلي بسيار و عمارت سه طبقه ي چوبي محل بسيار با صفايي است.معهذا قدمت درختان آزاد باغ محتشم كه در اصطلاح محلي به اوجا معروفند حكايت از احداث باغ در زمان دورتر دارد.

    دقت در خيابان بندي و رعايت فواصل غرس نهال- محوطه سازي و بهره گيري از روش علمي احداث باغ هاي عمومي، شكل گيري يكي از زيباترين و بزرگ ترين باغ هاي ايران در اواخر قرن ۱۳ ه. ق درپي داشته است. باغ محتشم با مساحت اوليه ي بالغ بر ۱۵۷۴۰۰ متر مربع و حدود ۱۸۶۴ اصله درخت پلاك كوبي شده داشته به استثناي درختان قطع شده براي احداث ساختمان كلاه فرنگي ، در ازاء بدهي مالياتي سردار معتمد در زمان رضاخان به اداره دارايي واگذار و بعدها در اختيار شهرداري قرار گرفت.

    ویژگی‌ها باغ محتشم رشت

    مصالح به كار رفته در بنا از جنس آجر و چوب بوده و بام آن به صورت خرپشته اي و پوشش آن از جنس سفال خمره اي تعبيه شده،كه در زير آن سفال هايي قرار گرفته اند كه كار آنها عايق بندي گرمايي و سرمايي ساختمان و نگه داري سفال مي باشد.

    دور تا دور ساختمان در طبقه اول به صورت ايوان و در طبقه دوم به صورت بالكني چوبي است، كه ۶۸ ستون بالكن بام ساختمان را مهار كرده، دامنه ي ساختمان از سر شيرهايي چوبي ساخته شده كه به صورت دو پوش است كه براي جلوگيري از ريزش برف و باران به داخل ساختمان طول آن را بلند گرفته اند. اين بنا در گذشته محل سكونت تابستاني حكام و فرمانداران شهر بود كه با توجه به تغيير شرايط اجتماعي جامعه مورد بهره برداري هاي گوناگون از جمله خانه شطرنج شهر- رستوران پارك و غيره گرديده.

    در حال حاضر توسط مديرت ميراث فرهنگي گيلان تبديل به مركز آموزش هنر هاي سنتي در سطوح استان شده است. از عوامل تزئيني بنا مي توان به عواملي چون سرشيرها – اشك هاي جلو دامنه ي بنا – دستك ها و نرده ي بالكن اشاره كرد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.