2.6
از18 نظر

بافت قدیم گرگان

    3881
    نمایش

    آن چه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه‌ای از یک شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه و غیره است.این بافت در سال 1310 به شماره 41 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بافت دارای دو بخش اداری و مسکونی بوده که منازل موجود در بخش مسکونی عمدتاً متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بافت قدیم گرگان

    بافت تاریخی گرگان شامل مجموعه‌ای از بازمانده های شهر استرآباد است. استرآباد قَصَبه‌ای بود متشکل از چندین روستا و خود بخشی از شهر بزرگ جرجان بوده است.

    سایر اطلاعات بافت قدیم گرگان

    مهم‌ترین خانه‌های بافت قدیم گرگان شامل؛ خانه تقوی، خانه باقری، خانه شیرنگی، خانه امیرلطیفی، خانه مفیدیان، خانه فاطمی، خانه رضاقلی نژاد و خانه شفیعی است.

    تاریخچه بافت قدیم گرگان

    قدمت بافت قدیم گرگان به زمان قاجار بر میگردد.

    ویژگی‌ها بافت قدیم گرگان

    بافت تاریخی گرگان به عنوان اولین بافت در کشور ثبت شده است که این محله ها خانه های قدیمی , مدارس تاریخی و امام زاده های تاریخی و همچنین بازار قدیمی را در دل خود جای داده است. معماری بناهای تاریخی در این منطقه به سبک قاجار می باشد.

    سیمای عمومی بافت قدیم گرگان

    بافت قدیم گرگان محیطی به وسعت ۱۶۲ هکتار است که وسیع‌ترین بافت تاریخی در شمال کشور و سومین بافت باارزش و دارای سبک معماری پس از اصفهان و یزد است. بافت قدیم گرگان در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

    گرگان در گذشته کاروانسراها و دروازه‌های بسیار داشته. چهار دروازه اصلی شهر شامل دروازه سبزه مشهد یا فوجرد در شمال، دروازه بسطام در شرق، دروازه مازندران در غرب و دروازه چهل دختران در جنوب شهر بود و هریک به نوعی در توسعه شهر گرگان نقش داشتند.

    به دلیل موقعیت استراتژیک و خاص منطقه استرآباد و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم (Silk Road) کاروانسراهای بسیاری در این منطقه ساخته شدند که محلی باشند برای استراحت کاروان‌ها و تجاری که از خاور و باختر از سرزمین ایران عبور می‌کردند تا کالاهای خود را در سرزمین‌های دیگر به فروش برسانند یا کالاهای مورد نیاز مردم خودشان را از سایر کشورها خریداری کنند. اما گرگان در طول تاریخ بلاهای طبیعی زیادی را از سر گذرانده که موجب تخریب بسیاری از بناهای آن شدند.

    از بین تمام کاروانسراهایی که در گذشته در این شهر یا اطراف آن ساخته شدند، اکنون تنها سه کاروانسرا باقی مانده؛ کاروانسرای دیمه لو که مربوط به دوره صفوی است و در روستای شاهکوه واقع شده، کاروانسرای رباط سفید که آن هم مربوط به دوره صفوی است و در روستای چهارباغ قرار دارد و کاروانسرای قُزلُق که مربوط به دوره ساسانیان است و در روستای قزلق در دهستان قره باشلو واقع شده است.

    بافت قدیم گرگان شامل چندین محله است که عموما به یکدیگر راه دارند و مجموعه بی‌نظیری از آثار تاریخی و دیدنی را تشکیل می‌دهند، از کوچه‌ای به کوچه دیگر، از حیاطی به حیاط دیگر و معبر در معبر در هم می‌پیچند و و بهم راه دارند و عابرینشان را به سفری دلچسب و دوست‌داشتنی در دل تاریخ و فرهنگ و هنر می‌برند.

    محلات قدیمی گرگان سرچشمه، نعلبندان، دربِنو، میخچه گران، سَرپیر و محله میدان هستند.

    زمان مناسب بازدید بافت قدیم گرگان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.