0
از0 نظر

برج آتش نشان تبریز

    436
    نمایش

     این برج با ارتفاع 23 متری خود بیش از صد سال قدمت دارد. برج آتش نشانی تبریز دارای پلان دایره‌ای شکل، با شکل و شمایل ساده‌‌ای است که در گذشته باعث نجات افراد و اموال زیادی در طول تاریخ شده و تا به امروز نیز پا برجاست. ریشه‌ی برج آتش نشانی تبریز که  در گویش محلی به یانقین (به معنای آتش و آتش سوزی) شهر دارد، به روسی‌هایی برمی‌گردد که در سال 1221 در تبریز حضور داشتند و برای حفظ اموال خود اقدام به ساخت این برج کردند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات برج آتش نشان تبریز

    برج آتش‌نشانی تبریز (برج یانقین) هم اکنون در محوطه ایستگاه آتش‌ نشانی نبش خیابان خاقانی و خیابان بهادری تبریز قرار دارد.

    سایر اطلاعات برج آتش نشان تبریز

    کارکرد اصلی آن دیدبانی بوده که دارای هشت نور گیر در جهات مختلف است و در زمان خود همواره نگهبانی در بالای سر آن کشیک می داد و به محض مشاهده آتش و شناسایی محل وقوع آن بلافاصله زنگی که ازبالای سقف آویزان بود رابه صدا در می آورد و ماموران آتش نشانی تبریز که در آن موقع جزو مجهزترین آتش نشانان بودند سریعا خود را به محل رسانده و با وسایل خود و با کمک آب انبار همسایه ها عملیات اطفاع حریق را انجام می دادند. همچنین در بالای برج همیشه چراغی روشن بود تا مردم با کمک از آن بتوانند راه را پیدا کرده و خود را به مرکز آتش نشانی برسانند.

    ویژگی‌ها برج آتش نشان تبریز

    پلان برج آتش‌نشانی تبریز در داخل برج دایره شکل است و با یک رشته راه‌پله حلزونی همچون بسیاری از برج‌ها و مناره‌های ایران به قسمت فوقانی متصل می‌شود. علاوه بر این، در اتاقک فوقانی بر، همواره چراغی روشن بود. هنگام شب كسانی كه نیاز به امداد داشتند از طریق چراغ و برج می‌توانستند محل آتش‌نشانی را تشخیص داده و به آن سمت بشتابند.

    تاریخچه برج آتش نشان تبریز

    از دیگر ابداعات اطفائیه ایرانیان، ساخت برجی ۲۳ متری به نام برج اتش نشان «یانقین» بود که امروزه به‌نوعی نماد آتش‌نشانی در کشور محسوب می‌شود. این برج با هدف اطلاع سریع از حوادث ساخته شده بود که همواره مردانی در بالای آن مشغول بررسی سطح شهر بودند تا در صورت رویت دود و آتش، زنگ برنز بزرگی که به همین منظور در بالای برج تعبیه شد بود را به صدا درآوردند و پس از شناسایی محل دقیق حادثه ماموران اطفائیه با قراردادن بشکه‌هایی به روی گاری، خود را به محل حادثه می‌رساندند و با پرکردن بشکه‌های خود از آب‌انبار همسایه عملیات اطفای حریق را آغاز می‌کردند.

    پس از آن دومین و سومین واحدهای آتش‌نشانی نیز توسط انگلیس‌ها در دو شهر آبادان و مسجد سلیمان با هدف حفاظت از تاسیسات پالایشگاه نفت این شهرها در مواجهه با آتش احداث شد و همانند آتش‌نشانی روس‌ها در تبریز جز اطفا حریق کاربرد دیگری نداشت.

    از زمانی که مردانی در ارتفاع ۲۳ متری برج «یانقین» چشم به گوشه گوشه شهر می‌دوختند تا در صورت رویت دود و آتش، زنگ برنز بزرگ را به صدا در بیاورند، ۱۰۰ سالی می‌گذرد و شمار ایستگاه‌های آتش‌نشانی در کشور از ۱۲۰۰ گذشته است.

    زمان مناسب بازدید برج آتش نشان تبریز

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است. 

    سانس‌ها برج آتش نشان تبریز

    متاسفانه در حال حاضر امکان بازدید از فضای داخلی برج آتش‌نشانی تبریز وجود ندارد و تنها می‌توان به دیدن نمای بیرونی آن کفایت کرد. بر همین اساس در هر ساعت از روز می‌توانید از این بنای تاریخی دیدن کنید. در روز جزئیات بیشتری را خواهید دید و شب‌ها، نورپردازی برج، جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد. 

    پیشنهاد ویژه برج آتش نشان تبریز

    در نزدیکی برج آتش نشان تبریز می توانید از مکان های دیدنی دیگری همچون :

    موزه آذربایجان تبریز

    مسجد کبود تبریز

    موزه عصر آهن تبریز

    و...

    دیدن فرمایید

    شرایط استفاده برج آتش نشان تبریز

    بازدید از نمای بیرونی برج آتش‌نشانی تبریز در تمام روزهای هفته و ساعات روز ممکن است و هزینه‌ای ندارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برج آتش نشانی تبریز در مرکز شهر نبش خیابان خاقانی و بهادری واقع شده است. برای دسترسی به این برج به دلیل اینکه خیابان خاقانی یک طرفه است باید از سمت میدان دانش سرا (بازار تبریز)وارد خیابان خاقانی شوید چس از طی مسافتی کوتاه برج را خواهید دید. البته به دلیل کمبود فضای پارک توصیه میکنیم از بردن ماشین شخصی خودداری شود.

    اتوبوس

    اگر با استفاده از اتوبوس قصد بازدید دارید در پایانه ی خاقانی پیاده شوید و سپس بعد از 7 دقیقه پیاده روی کردن به این سازه ی تاریخی می رسید. اگر از خطوط BRTاستفاده میکنید در ایستگاه مسجد کبود پیاده شوید از این ایستگاه تا برج آتش نشانی 15 دقیقه پیاده فاصله است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه مترو
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.