2.7
از3 نظر

بقعه سید حمزه تبریز

    321
    نمایش

    بقعه سيد حمزه در محله ي سرخاب دركنار مقبرة الشعرا در خيابان ثقة الاسلام تبريز واقع شده است. نمونه هاي حجاري ظريف باقي مانده از اين بقعه ، نشان دهنده ي عظمت بناي اوليه است. طاق مرمرين سر در صحن مدرسه كه از چهار قطعه مرمر بزرگ تشكيل و در پيشانيآنآيه اي از سوره ي"الحجر" حك شده ، از اين جمله است.بقعه دارای سردابه‌ای است که قبر اصلی سید حمزه و پسرش میر ابوالحسن در آن قرار گرفته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بقعه سید حمزه تبریز

    عرض طاق بقعه 183 و بلندی قسمت اصلی 120 سانتیمتر است. در بالای طاق سر در ، سنگ نبشته ی مرمرین دیگری به تاریخ 1279 هجری قمری نصب شده،كه مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار است. ازاره های مرمرین دیوار شرقی دهلیز در دو طرف در ورودیآن قرار گرفته و بر روی آنها نقوش زیبایی به شكل برجسته كنده شده كه ظاهراً مربوط به دوره یآق قویونلو و تركمانان است. به این ترتیب مشخص می شود كه بقعه ی سید حمزه در تمام ادوار تاریخ از ایلخانان وتركمانان ، تا صفوی و قاجاریه مورد احترام بوده است.

    ویژگی‌ها بقعه سید حمزه تبریز

    مجموعه سید حمزه عبارت از صحن نسبتاً وسیعی است که در سمت جنوب آن مقبره و در سمت مشرق و شمال آن محل تدریس و حجرات طلاب علوم دینی قرار دارد در بالای سردر، سنگ نبشته مرمرین دیگری نصب شده که مربوط به زمان قاجار و تاریخ ۱۲۷۹ هجری است و حاکی از مرمت بنا توسط حاجی رستم بیک در این سال می‌باشد.



    سیمای عمومی بقعه سید حمزه تبریز

    از جمله تزئینات حرم آئینه‌کاری زیبای بالای قبر امامزاده است که با کتیبه‌ای به خط نستعلیق زینت یافته، چنانکه از متن کتیبه استفاده می‌گردد امیر علی اکبرخانه میرپنجه فرزند پناه الحق پاشاخان و به مباشرت معتمد السلطان عادلخان این آئینه کاری در ماه جمادی‌الاول ۱۳۱۳ هـ ق انجام داده است. بقعه دارای سردابه‌ای است که قبر اصلی سید حمزه و پسرش میر ابوالحسن در آن قرار گرفته است.

    تاریخچه بقعه سید حمزه تبریز

    تاریخ بنای نخستین بقعه سال ۷۱۴ هجری قمری یعنی سال درگذشت امامزاده سید حمزه است. نام و کنیه این سید جلیل القدر، ابوالحسن حمزه بن حسن بن محمد می‌باشد که با شانزده واسطه نسبش به امام موسی بن جعفر می‌رسد. بنای اولیه در این سال توسط فرزندش سید حسین بر تربت وی احداث گردید.

    زمان مناسب بازدید بقعه سید حمزه تبریز

    بهترين زمان براي بازديد از اين مكان درفصل بهار و تابستان است.

    پیشنهاد ویژه بقعه سید حمزه تبریز

    مراكز تفريحي تبريز،مقبره الشعرا و پارك استاد شهريار به بقعه سيد حمزه نزديك است كه ميتوانيد از اين مكان ها ديدن فرماييد.

    سایر اطلاعات بقعه سید حمزه تبریز

    به بقعه سيد حمزه  «ساری‌گل آقاسی» (به ترکی یعنی «آقای گل زرد») هم گفته مي شود.

    دلیل اشتهار سید حمزه به «ساری‌گل آقاسی» این است که گویا در یکی از شورش‌های داخلی، زنی از ترس به درخت گل زردی که در پای دیوار مقبره سید حمزه بوده پناه می‌برد و از این حادثه به طرز معجزه آسایی نجات می‌یابد و بدان جهت حضرت سید حمزه بدان نام مشهور شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها