3
از1 نظر

بند عمر شاه بیرجند (بند امیر شاه)

    672
    نمایش

    بند تاريخي اميرشاه، تنها يكي از چندين جاذبه تاریخی و تماشایی استان فارس است که در فاصله 2 کيلومتري از جنوب غرب بيرجند با جهت شرقي – غربي و در مسير رودخانه اي فصلي داخل رشته کوه باقران بنا شده و خودنمایی می کند. همه ساله، بسياري از گردشگران براي گذران اوقات فراغت از اين جاذبه بازديد مي كنند و همچنین مي تواند به عنوان سوژه خوبی جهت عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بند عمر شاه بیرجند (بند امیر شاه)

    این سازه با هدف ذخیره آب و مهار سیلابها با مصالح آجر، سنگ و ملات ساروج ساخته شده است. طول تاج این بند 27 متر، عرض آن 6- 4 متر و ارتفاع دیواره آن 13 متر می باشد.در طرفین کانال تخلیه اضطراری آب دو پشت بند به عرض 70/1 متر ایجاد شده که سبب استحکام بیشتر بند شده است.

    تاریخچه بند عمر شاه بیرجند (بند امیر شاه)

    بند عمر شاه در سال 1367 از سوی اداره کشاورزی مورد بازسازی قرار گرفته به نحوی که چهره تاریخی این اثر مخدوش شده است.این بند تاریخی در دوره قاجار زمان حکمرانی حشمت الملک علم ( نیمه دوم قرن 13 ه ) همراه دو بند تاریخی دیگر ( بند دره و بند النگ ) ساخته شده و به شماره 4815 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید بند عمر شاه بیرجند (بند امیر شاه)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، تمامی فصول خصوصا فصل های بهار و پاییز می تواند زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه باشد.

    ویژگی‌ها بند عمر شاه بیرجند (بند امیر شاه)

    بند امیرشاه از لحاظ ساختمانی هم می تواند جزو سدهای قوسی و هم پایه ای محسوب شود، چرا که بدنه قوسی این سد در وسط دارای دو پایه با پشت بند است که دیواره را در مقابل فشار آب مخزن حمایت می کند.این بنا در ادوار جدیدتر تعمیر و مرمت شده است.

    سایر اطلاعات بند عمر شاه بیرجند (بند امیر شاه)

    منطقه مورد نظر در میان رشته کوه باقران و در کنار یکی از زیباترین روستاهایی که در شمال و جنوب و در بین دره ها به وجود آمده و به خاطر لطافت آب و هوا ، چشمه سارها و قنوات آب شیرین از تجمع جمعیت برخوردار است.دره هایی که عمدتا امتداد شمالی جنوبی دارند بریده شده و سرچشمه جویبارها و چشمه های زیادی دارد که تامین کننده آب مورد نیاز روستائیان و اهالی جنوب شهر بیرجند می باشد.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.