3.3
از4 نظر

بوستان مفاخر رشت

    1262
    نمایش

    بوستان مفاخر رشت که از آن با عنوان پارک چمارسرا هم نام برده مي شود، از بوستان هاي زيباي شهر رشت محسوب مي شود.بوستان مفاخر در گذشته به باغ سالار یا باغ بذر چمارسرا معروف بوده است. این پارک زیبا که ۷۳۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، از دو بخش تشکیل شده‌ است. بخش اول را با نام سالار مشکات می‌شناسند.بخش دوم پارک مفاخر، به بوستان سالار معروف است که درست در مقابل درب اصلی بوستان واقع شده است. این قسمت از پارک بسیار زیبا و جذاب است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بوستان مفاخر رشت

    پارک مفاخر رشت با نام دیرین باغ سالار شناخته می شود و در مجاورت یخچال طبیعی چمارسرا و چشمه چمارسرا قرار دارد.

    تاریخچه بوستان مفاخر رشت

    باغ بذر چمار سرا در سال ۱۳۲۶ به عنوان نخستين نهالستان توليد نهال جنگلي توسط بنگاه جنگلباني آن زمان تاسيس شد. در اين نهالستان دو توده جنگل‌كاري آزاد و بلوط صورت گرفت و به عنوان جنگل‌كاري‌هاي اوليه كشور محسوب مي‌شود.

    باغ چمارسرا از سال ۱۳۷۴ به عنوان باغ بذر به تصويب رسيد.[۱۱] با توجه به مصوبه هیات محترم دولت در سال ۱۳۹۳ مبنی بر واگذاری باغ بذر چمارسرا جهت احداث پارک چمارسرا به منظور بهره برداری عمومی شهروندان،در این خصوص با توجه به پیگیری که توسط استانداری گیلان و شهرداری رشت انجام گرفت در نهایت این باغ بذر به شهرداری تحویل داده شد.

    عملیات اجرایی احداث فاز نخست این پارک از ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ آغاز شد و در ۷ مرداد ۱۳۹۳ مطابق برنامه پیشبینی شده در زمانی کمتر از ۴ ماه به بهره برداری و با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان، محمد‌ابراهیم خلیلی شهردار وقت رشت، اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس رشت افتتاح شد.با راه اندازی این پارک بزرگ سرانه ۳ متر مربعی فضای سبز رشت به ۵ متر مربع ارتقا یافت.

    ویژگی‌ها بوستان مفاخر رشت

    هر کدام از خیابان‌ها و معابر اصلی بوستان مفاخر رشت به نام یکی از مشاهیر و مفاخر رشت نامگذاری شده است. بوستان مفاخر رشت مبلمان است و قرار گرفتن در مرکز شهر،عبور رودخانه گوهررود از مجاورت آن، نزدیکی به تالاب عینک و دارا بودن پوشش گیاهی متنوع بومی و سازگار با شرایط اقلیمی گیلان شامل گونه‌های درختی نظیر آزاد، اوجا، افرا، توسکا، بلوط به همراه درختچه‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای بومی گیلان همینطور وجود برخی از گونه‌های حفاظت شده در زونهای حفاظتی تعبیه شده و گونه‌های گیاهی وحشی و جنگلی و درختچه‌هایی نظیر کادینا، شاه‌پسند، ناندنیا، شمعدانی، کاملیا در پارک بر غنای پوشش گیاهی پارک افزوده است.

    زمان مناسب بازدید بوستان مفاخر رشت

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    امکانات ویژه بوستان مفاخر رشت

    اين جاذبه داراي امكاناتي همچون:نيمكت،ميزشطرنج،ميز پينگ پنگ،سرويس بهداشتي،نمازخانه و وسايل بازي است.

    سایر اطلاعات بوستان مفاخر رشت

    در زمان قدیم بخشی از بوستان مفاخر رشت به عنوان یخچال طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت. مردم گودال‌های بزرگی حفر کرده و برف‌های زمستان که حجم زیادی داشت را در آن انبار می‌کردند. با توجه به اینکه محیط آن مکان در فصول گرم سال خنک‌تر بود، از برف‌های انبارشده داخل آن برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کردند.

    این روزها از آن یخچال طبیعی تنها یک چاله به جا مانده است که این چاله پر از برگ و بوته می‌باشد. پله‌هایی هستند که به این چاله منتهی می‌شوند؛ در کنار آن نیز یک چشمه قرار دارد که بسیار زیبا است. این قسمت از پارک با وجود مساحت کمتر در مقایسه با بوستان اصلی، حال و هوای بسیار دلچسبی دارد.

    پیشنهاد ویژه بوستان مفاخر رشت

    اگر تصمیم به بازدید از پارک مفاخر رشت گرفتید، خوب است بدانید که رودخانه گوهررود و تالاب عینک در مجاورت این پارک قرار دارند و می توانید برای بازدید از آن ها برنامه ریزی کنید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.