0
از0 نظر

تالاب آذینی سیریک (خور سیریک)

    1182
    نمایش

    تالاب آذینی هرمزگان در جنوب شرقی تنگه هرمز واقع است. تالاب آذینی ( خور آذینی ) جزو مجموعه پهنه های تالابی است که به عنوان دلتای رود گز و حرا (هیوی) در فهرست سایت های رامسر ثبت شده است.تالاب بین المللی دلتای رود گز و رود حرا ( هیوی ) که از تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ به طول ۴۰ کیلومتر و مساحت ۱۵ هزار هکتار در فهرست رامسر قرار گرفته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب آذینی سیریک (خور سیریک)

    تالاب آذینی (آذین) در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد.

    با توجه به پهنه تالابی وسیع منطقه در این دهستان مراکز جمعیتی روستایی عموماً در شعاع ۵ تا ۷ کیلومتری این تالاب قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از روستای گناری، روستای بازگرد، روستای داپتی، روستای گاراندهو، روستای گز پیر و روستای مهرگی.

    تاریخچه تالاب آذینی سیریک (خور سیریک)

    تالاب بین المللی دلتای رود گز و رود حرا ( هیوی ) که از تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ به طول ۴۰ کیلومتر و مساحت ۱۵ هزار هکتار در فهرست رامسر قرار گرفته است.

    ویژگی‌ها تالاب آذینی سیریک (خور سیریک)

    این رویشگاه جنگلی منحصر به فرد به لحاظ تنوع اکولوژیکی و ژنتیکی بسیار بالا با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار و با موقعیت جغرافیایی خاص زیستگاه ارزشمندی برای نگهداری و حفاظت ویژه است.

    این تالاب همچنین یکی از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض، همچون پلیکان پا خاکستری ( Pelecanus crispus ) حواصیل خاکستری ( Ardea cinera )، اکرت بزرگ ( Egretta alba ) و اکرت ساحلی ( Egretta gularis )، گیلانشاه ( Numinous auguata )، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی و… است.

    علاوه بر این از پرندگان خشکزی نظیر تیهو ، دلیجه ، بلبل خرما و لیکو ، در حاشیه تالاب می توان نام برد. به علت جزر و مدی بودن تالاب بسیاری از ماهیان دریای عمان نیز وارد تالاب می شوند.

    سیمای عمومی تالاب آذینی سیریک (خور سیریک)

    مجموعه تالابی مزبور یک پهنه ماندابی گلی، ماسه ای و بین جزر و مدی با خور های بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگل های حرا و چندل در حد فاصل دو رودخانه گز و هیوه پوشیده شده است.

    تالاب آذینی از شگفت انگیز ترین تالاب های گرمسیری کشور است و مجموعه ای است از جنگل های مانگرو با دو گونه بر تر حرا Avicennia marina و چندل Rhizophora mucronata. رویشگاه چندل تنها در این تالاب در کل منطقه ساحلی جنوب ایران وجود دارد .

    زمان مناسب بازدید تالاب آذینی سیریک (خور سیریک)

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل پاییز و زمستان است.

    وسایل مورد نیاز تالاب آذینی سیریک (خور سیریک)

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.