2.5
از7 نظر

تالاب رودباری فیروزان

    1744
    نمایش

     تالاب رودباري فیروزان، تنها یکی از چندین جاذبه دیدنی و مورد توجه در استان همدان است که در 10 کيلومتري جنوب شهرستان فيروزان قرار دارد. تالاب رودباري که یک سد بتونی کوچک است، بر روي رودخانه گاماسياب واقع شده و محل تقسيم آب کشاورزي بوده و از این نظر بسیار حائز اهمیت است. همچنین، وسعت این تالاب در حدود 2 هکتار و ارتفاع آن 1680 متر از سطح دريا است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب رودباری فیروزان

    تالاب رودباری دایمی است و آب آن شیرین است. منبع تامین آب آن رودخانه گاماسیاب است و عمق آن تا 4 متر می رسد. بستر تالاب کاملا گلی است. از آب تالاب برای کشاورزی استفاده می شود و بند مصنوعی ایجاد شده مکان تقسیم آب رودخانه گاماسیاب بین کشاورزان است.

    زمین های اطراف تالاب، مخصوص کشاورزی و اندکی نیز به صورت مرتع است که محل چرای دام روستاییان است.

    نکات مثبت تالاب رودباری فیروزان

    این جاذبه، زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی است و آب بند دارای ماهی قابل توجهی است و صید ماهی در آن رواج دارد.

    ویژگی‌ها تالاب رودباری فیروزان

    پوشش گیاهی غالب منطقه نی Phragmetis است که در حواشی آن Juncus، بید Salix Sp، لویی Typha و سایر گیاهان آبدوست فراوان است ولی نزدیک خروجی آب، سطح آب بند فاقد پوشش گیاهی است. درختان بید و بوته و انواع درختچه ها در اطراف رودخانه در محل ورود آب به تالاب کم و بیش وجود دارند. جانوران تالاب شامل مهره داران و بی مهرگان است.

    از مهره داران رده غالب در منطقه پرندگان هستند که پرندگان آبزی، کنار آبزی و خشکزی در اطراف تالاب فراوان هستند. از جانوران تالاب می توان به موارد زیر اشاره کرد: قورباغه، لاک پشت خزری، مار آبی ناتریکس، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سر سبز، خوتکا، سرحنایی، کشیم کوچک و بزرگ، چنگر، قمری، کبوتر چاهی، زنبور خور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب پا، خروس کولی، آبچلیک پا سرخ، کاکایی سر سیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک لک، انواع کرم. ماهیان: ماهی کپور، ماهی سیاه، ماهی کولی، گراز، روباه، گرگ،

    زمان مناسب بازدید تالاب رودباری فیروزان

    آب و هوای منطقه در زمستان سرد و برودت هوا تا 30 درجه زیر صفر می رسد و در تابستان معتدل و گرما تا 30 درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد.

    شرایط استفاده تالاب رودباری فیروزان

    تالاب رودباری از طریق جاده فیروزان-تپه یزدان قابل دسترسی است. روستای رودباری یکی از روستاهای شهرستان نهاوند است که در سمت شمال غربی این شهرستان ودر فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری آن قرار دارد.

    سایر اطلاعات تالاب رودباری فیروزان

    روستای رودباری طبق سرشماری انجام شده در سال ۸۹ که توسط خانه بهداشت رودباری انجام شده است ۷۸۷ نفر جمعیت دارد. وجه تسمیه این روستا به احتمال زیاد بعلت جاری بودن رودهایی در حواشی این روستا بوده که در زمان های دور از این روستا عبور می کردند. این روستا در حال حاضر امکاناتی نظیر آب شرب، برق، تلفن، خانه بهداشت، مدارس ابتدایی وراهنمایی، مرکزمخابرات است.

    نکات منفی تالاب رودباری فیروزان

    شسته شدن سموم زمین های کشاورزی، صیادی و برداشت آب از مواردی است که می تواند بر روی تالاب رودباری موثر باشد.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.