0
از0 نظر

تالاب هشیلان کرمانشاه

    328
    نمایش

    تالاب هشیلان کرمانشاه  در فاصله 36 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه،  در یک منطقه دشتی با شیب مختصر از شمال به جنوب قرار دارد. حدود 30 درصد از 450 هکتار وسعت خالص تالاب را جزیره های کوچک و بزرگی می پوشاند. در فصل زمستان بویژه در روزهای پر باران، بعضی از جزایر وسط تالاب غرقابی می شوند. سراب سبزعلی به عنوان مهمترین و پرآب ترین منبع تامین کننده تالاب هشیلان کرمانشاه به شمار می رود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید تالاب هشیلان کرمانشاه

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه اواخر بهار و تابستان است.

    وسایل مورد نیاز تالاب هشیلان کرمانشاه

    وسایل پیک نیک واسکان موقت(چادر و...)

    تاریخچه تالاب هشیلان کرمانشاه

    این تالاب از نظر سنی متعلق به تریاس، ژوراسیک بوده و از نظر سنگ شناسی از آهک فسیل دار متراکم تشکیل شده است.

    ویژگی‌ها تالاب هشیلان کرمانشاه

    تالاب هشیلان بیش از یکصد جزیره کوچک و بزرگ را در خود جای داده است که بیش  از یک هکتار از مساحت این تالاب را  اشغال کرده اند. این جزایر کوچک و بلند به هنگام ریزش های جوی گاه کاملا در آب فرو رفته و ناپدید می شوند. منابع اصلی تامین کننده آب این تالاب وسیع ریزش های جوی و سرآب سبزعلی می باشند.

    تالاب هشیلان که در سال های اخیر دچار مشکل خشکسالی شده و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکند اما قرارگرفتن این تالاب در زمره مناطق حفاظت شده گامی در جهت حفظ این تالاب زیبا و ارزشمند است. اگر به پرنده نگری علاقه مندید این تالاب گزینه مناسبی برای ملاقات با پرنده های زیبا است.

    مشخصات تالاب هشیلان کرمانشاه

    تالاب هشیلان یکی از زیباترین جاهاي ديدني كرمانشاه و به دلیل وجود گونه های گیاهی و جانوری متنوع در آن یکی از مهم ترین اکوسیستم های آبی استان کرمانشاه به حساب می رود. مسیر تالاب هشیلان در جاده کرمانشاه و روانسر در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه در روستای هشیلان واقع در دهستان الهیارخانی در دامنه ی کوه های خورین و ویس قرار دارد.

    سیمای عمومی تالاب هشیلان کرمانشاه

    درختان: در داخل محدوده تالاب هیچ درخت خودرویی وجود ندارد فقط گونه ای بید Salix spp. بصورت خیلی پراکنده و بسیار اندک در نقاطی چند از تالاب رویش دارد. درختچه: در هیچ جای محدوده تالاب رویش ندارد.

    گیاهان علفی: گیاهان علفی روئیده شده تالاب به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از :

    1- هیدروفیت ها(آبرست): به عنوان گیاهانی که قسمتی از سال را در آب سپری می کنند و شامل گیاهان آبزی و نیمه آبزی هستندکه بطور غوطه ور و رویا، برگهای غوطه ور و شناور دارند، گلها و گل آذین ممکن است بن در آب باشند .

    معروفترین گونه های این گروه عبارتند از: سیم واش Ceratophylum demersum ، نیلوفر آبی Nymphea ، عدسک آبی Lemna trisula ، بزواش potamogeton Spp ، انواع نی Phragemites australis، لوئی Typh australis ، بولاغوتی Nesturtium officinal و پونه آبی Meatha aquatica . سه کوله خیز Tarpa natansچیرگی دراند. 2- هلوفیتها(مرداب رست): به عنوان گیاهانی که در خاکهای اشباع از آب مرداب زندگی می کنند و جوانه های حامل گل و برگ هر دو به شکل بن در آب بوجود می آیند. مثل هزار نی Butamus umbellats . 3- گیاهان حاشیه ای: گونه هایی از هلوفیت ها هستند که خشکزی بوده و در حاشیه تالاب می رویند، معروفترین آنها عبارتند از: چند گونه چگن نظیر Carex distance ، C. divulsa و C. hispida و گونه هایی نیز از خانواده Juncaceae و خانواده پنیرک Malvaceae.

    شرایط استفاده تالاب هشیلان کرمانشاه

    راه دسترسی : مسیر جاده کرمانشاه روانسر در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه

    سایر اطلاعات تالاب هشیلان کرمانشاه

    نام تالاب در زبان كردي، مرکب از دو بخش «هه‌شی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است؛ بنابراین نام هشیلان به معنی لانهٔ ماران می‌باشد.

    نکات مثبت تالاب هشیلان کرمانشاه

    محدوده ای با وسعت تقریبی 780 هکتار از تالاب هشیلان کرمانشاه ، از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به عنوان منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع در نظر گرفته شده است.

    سراب سبزعلی به عنوان مهمترین و پرآب ترین منبع تامین کننده تالاب هشیلان کرمانشاه به شمار می رود.

    نکات منفی تالاب هشیلان کرمانشاه

    صبح روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ آتش‌سوزی گسترده‌ای در تالاب هشیلان اتفاق افتاد. این آتش‌سوزی به دلیل وقوع خشکسالی بی‌سابقه در سال ۱۴۰۰ و خشک شدن پوشش گیاهی تالاب اتفاق افتاد و حجم آن به اندازه‌ای بود که ارتفاع آتش در برخی نقاط به چهار متر نیز می‌رسید.

    بر اثر خشکسالی، خروجی سراب سبزعلي که تغذیه‌کنندهٔ اصلی آب این تالاب است دچار افت شدید شده و خطر خشک شدن تالاب هشیلان را تهدید می‌کند.با خشک شدن تالاب هشیلان در تابستان ۱۴۰۰ ادارهٔ محیط زیست شهرستان کرمانشاه با وارد کردن آب با تانکر برای کند کردن روند نابودی آن تلاش کرد. در روز ۹ شهریور حق‌آبه‌ای به میزان ۵۰۰ لیتر بر ثانیه از سد گاوشان وارد تالاب هشیلان شد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    راه دسترسی : مسیر جاده کرمانشاه روانسر - در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.