0
از0 نظر

تالاب پیرسلیمان

    1022
    نمایش

    تالاب پيرسليمان همدان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی این استان به شمار می رود که مهمترين ويژگي آن تنوع پرندگان و همچنین پوشش گياهي فراوان و متعدد آن در فصل های بهار و تابستان است. بهتر است بدانید که تالاب پيرسليمان در شرق روستاي پير سليمان واقع در 39 کيلومتري جنوب شهرستان اسدآباد واقع شده و ارتفاع آن از سطح دريا در حدود 2160 متر است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب پیرسلیمان

    تالاب پيرسليمان گستره ای شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود 500 متر و عرض آن 300 متر است. این تالاب نام خود را از پیر مقدس سلمان گرفته است که آرامگاه او زیارتگاه مسلمانان منطقه است و در جوار تالاب قرار دارد. تالاب پیرسلیمان از نوع تالاب های دایمی است و نوسانات آب آن اندک است زیرا تالاب کاسه ای شکل است و اطراف آن دیوارهایی دارد که مرمت شده و در زمان افزایش آب اضافات آن از خروجی تالاب خارج می شود در نتیجه نه در وسعت و نه در عمق نوسان چشمگیری ندارد.

    منابع تامین آب تالاب پيرسليمان چشمه های جوشان کف و اطراف است. آب های سطحی اطراف و نزولات آسمانی نیز در تامی آب آن نقش دارند. رودخانه فصلی لک لک نیز به تالاب می ریزد. عمق تالاب حدود 2 متر و به طور متوسط 1 متر است مزه آب آن شیرین و بستر آن گلی است.

    ویژگی‌ها تالاب پیرسلیمان

    از آب تالاب در کشاورزی استفده می شود. این تالاب محل تفریح شهرهای اطراف و روستاییان است. کم و بیش صید ماهی در تالاب انجام میگیرد. از گیاهان آن در دامداری و پوشش پشت بام استفاده می شود. آبشخور دام های اهلی است و زمین های اطراف آن مراتع دامداران است و مقداری نیز کشاورزی صورت می گیرد. تالاب پيرسليمان فاقد درجه حفاظتی از سازمان محیط زیست است و تنها قوانین و مقررات عادی شکار و صید در آن اجرا می شود.

    سیمای عمومی تالاب پیرسلیمان

    گیاه غالب تالاب پيرسليمان Phragmetis بوده و گیاهان آبزی دیگر در آن فراوان است. گونه های Meryophylum، Certaphylum، Potamogeton، عدسک آبی Limnea، در حواشی تالاب Juncus و لویی Typha دیده می شود. در زمین های اطراف تیره Gramineae فراوان و درختان دست کاشت بید وجود دارد.

    زمان مناسب بازدید تالاب پیرسلیمان

    آب و هوای منطقه تالاب پيرسليمان در زمستان سرد و برودت هوا تا 30 درجه زیر صفر می رسد و در تابستان معتدل و گرما تا 30 درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد. در نتیجه فصل های بهار و تابستان، مناسب ترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    شرایط استفاده تالاب پیرسلیمان

    این تالاب از طریق جاده اسدآباد-جنت آباد-خسروآباد و طاهرآباد قابل دسترسی است.

    سایر اطلاعات تالاب پیرسلیمان

    از پرندگان می توان کشیم کوچک و چنگر نوک سرخ را نام برد که در تالاب پيرسليمان همدان جوجه آوری دارند. پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در آن فراوان دیده می شوند.

    از نرم تنان جنس Castropoda، از سخت پوستان دافنی، سیکلوپس، گاماروس، Isopoda و خرچنگ آب شیرین در آن فراوان هستند و ماهی هایی چون سیاه، ماهی کپور، ماهی کولی، قورباغه، مار آبی، گراز، روباه، گرگ، اردک سرسبز، خوتکا، سرحنایی، چنگر، چنگر نوک سرخ، کشیم کوچک نیز در این تالاب زیست می کنند.

    نکات مثبت تالاب پیرسلیمان

    تالاب پیرسلیمان از تالاب های دائمی ایران و تالابی کاسه ای شکل است و اطراف آن دیوارهایی دارد که مرمت شده و در زمان افزایش آب اضافات آن از خروجی تالاب خارج می شود در نتیجه نه در وسعت و نه در عمق نوسان چشمگیری ندارد.

    نکات منفی تالاب پیرسلیمان

    از نکات منفی مربوط به این جاذبه می توان به این مورد اشاره کرد که در اطراف تالاب هیچ گونه امکانات تحقیقاتی و آموزشی وجود ندارد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.